Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är kvalitén på iMac G4?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur är kvalitén på iMac G4?

Jag frågar eftersom många "budgetmaskiner" har haft problem.

Ex: eMac, iMac G3, iBook... Men jag har inte hört något avseende iMac G4.

En bekant skall köpa dator och jag visade givetvis upp iMac G4 och han blev såld. Det är inte kul att rekommendera en dator som går sönder, speciellt inte en som man knappast "kan" reparera själv.

Jag har inte hört några allvarliga klagomål på iMac G4a, fast det finns väl inte så många som köper den heller Det enda klagomålet jag har hört är att vissa upplever den som högljud. Ett (tänkbart) problem efter något år kan ju annars vara armen som håller uppe skärmen tappar sin spänst, men hitills har jag inte hört / sett någon nämna det.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-04-26 10:34
Ursprungligen av Sundevall:

Jag har inte hört några allvarliga klagomål på iMac G4a, fast det finns väl inte så många som köper den heller Det enda klagomålet jag har hört är att vissa upplever den som högljud. Ett (tänkbart) problem efter något år kan ju annars vara armen som håller uppe skärmen tappar sin spänst, men hitills har jag inte hört / sett någon nämna det.

Om du har opplevd en iMac G4 som högljudd, så må det være noe drastisk feil på den. Denne modellen er vel en av de tysteste maskinene som Apple har gjort, bortsett fra Cube´n da.

Vi har en iMac G4 på jobbet, og den har gått 24 tim/dgn 7 dgn/uke siden den ble innkjøpt (når de første kom), og den har det aldrig vært noe problem med, hverken på varme eller lydfronten. Dette er vel en av de beste iMac´er som noensinne er produsert av Apple. Jeg kan nå i af varmt anbefale en iMac G4 både som privat og jobb dator. Om man vil ha en dator som fungerer og er tyst. Nackdelen er vel at det ikke finnes noen anledning til å kjøpe noen ny når den tiden kommer at man vil ha en ny (om typ 4 - 5 år eller slikt).

Det verkar som modellen inte har några allvarliga fel?

Med tanke på den starka värmeutvecklingen i det lilla chassiet så Jag undrar jag hur datorn mår efter några års användande?

Hårddisken borde ta stryk?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-04-26 09:48
Ursprungligen av whoami:

Det verkar som modellen inte har några allvarliga fel?

Med tanke på den starka värmeutvecklingen i det lilla chassiet så Jag undrar jag hur datorn mår efter några års användande?

Hårddisken borde ta stryk?

Jag har ärligt talat aldrig upplevt min iMac G4 som särskilt varm när jag använt den. Inte mer än när solen lyst in på den och ingen dragit för gardinen.

Min iMac G4 1 Ghz är både tyst och sval. Jag har haft den i ett år nu utan några som helst problem.
Så mina erfarenheter med iMac G4 är bara goda. Jag är helnöjd med min iMac.

whoami, jag tycker du kan rekommendera din bekant att köpa iMac G4.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 10:26

Jag "administrerar" (som i: dom skriker efter mig när dom lyckats glömma bort vart dom sparat något dokument) 2 stycken iMac G4. Båda två knallar och går utan några som helst problem och allt sitter väl ihop.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-26 18:17

Angående iMac G4:s ljudnivå: iMac gigahz låter betydligt mer än iMac G4 800 mhz. Ingen av dom är särskilt högljudd.

olov

jag är skitnöjd med min imac 1Ghz...upplever den inte alls som högljud. Armen har inte förlorat sin spänst på ett år och gör den det går det väl att skruva åt den....iMacen är enligt mig den snyggaste datorn på marknaden...och har dessutom bra prestanda....

  • Medlem
  • 2004-04-26 19:10

Har även jag en iMac 800Mhz Globe och har aldrig haft några som hellst problem med ljudnivåer etc. Tyst, snygg och med all den prestanda jag kan behöva. Den enda nackdelen är väl att jag inte kan bära med mig den som en bärbar... För när jag sitter med min skit Dell på jobbet så saknar jag verkligen min tysta, design snygga, vita iMac där hemma. Har iofs lyckats komma över en gammal "Sawtoth" 400 Mhz G4, som komplement till Dell burken men den är långt ifrån tyst... Fläktarna låter rätt ordentligt på dom stationära maskinerna. Så den står mestadels i viloläge, tyvärr...

Men om man som jag inte har behov, vilket jag aldrig har haft att bygga ut med nya grafikkort en gång i kvartalet eller stoppa in interna diskar (det finns ju externa Firewire) så är iMac'en ett perfekt och kompakt koncept. Jag tycker många klagar på iMac'ens brist på utbyggnad. Men hur många är det som verkligen bygger ut sina maskiner istället för att köpa nytt när det väl är dags ?

Mvh
/Ulf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 19:11

Min iMac 800 MHz, m Superdrive är den tystaste dator jag någonsin ägt. (Jag har inte ägt en Cube)
Jag vill minnas att MacWorld testade ljudet och kom fram till att iMacen var den tystaste datorn som Apple haft förutom just Cuben som saknar fläkt. Tror att testet gjordes för ca ett år sedan men är inte säker.

Kan tillägga att min iMac stått på nästan dygnet runt sedan jag köpte den för två år sedan. Fläkten är fortfarande en viskning jämfört med PCn bredvid.

Jag ger den mycket höga poäng, 8-9 av tio.

Nästa burk blir nog också en iMac men med G5 - om den kommer...

Jag sluter mig till skaran av nöjda iMac G4-användare och kan säga att jag aldrig haft ett hårdvarurelaterat i min imac som som jag haft i över 20 månader, trots en stor hög med externa grejer och att den är välanvänd samt att den tuggar på med distributed.net 24-7.

Jag sover i samma rum som den och är inte det minsta störd. Mycket nöjd med andra ord.

Instämmer med föregående positiviteter. Min 17"/800 har gått 16 timmar om dagen i 18 månader nu. Möjligen gick fläkten upp i varv i somras, datorn står i ett rum med sydvästläge. 36° inomhus.

Det låter som detta är Apples kvalitetsmässigt bästa dator just nu.

Ingen som har haft något problem alls?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-04-27 10:15
Ursprungligen av whoami:

Det låter som detta är Apples kvalitetsmässigt bästa dator just nu.

Ingen som har haft något problem alls?

Inte med själva datorn som så. Det är i såfall några av programmen som buggar ut lite, men det antar jag det gör vad du än kör för Mac? I och för sig så tyckte jag datorn var väldigt slö trots 768 mb. Den tog sig en del när jag bytte till 10.3.3 för ca en månad sen, men lite lite snabbare hade jag väntat mig att det skulle gå när jag gick från 256 till 768 mb.

Min far har haft sin iMac G4 i över ett år..tuffar och går..

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-04-27 10:19

Även jag har en iMac G4 800Mhz och har heller inte haft några problem. Det enda som är synd är att grafikkortet på 32MB inte riktigt hänger med i svängarna längre. Men det vissta man iofs om innan man köpte den... Och större hårddisk och snabbare brännare kan man ju när som helst köpa till iom firewireportarna.

Är faktiskt väldigt nöjd när jag tänker efter!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-27 10:43

Det enda problemet jag haft med min iMac G4 800/17" (hemmadatorn, har en likadan på jobbet) är att jag fick bytt hårddisk i den efter att jag plötsligt upptäckte att den inte var knäpptyst längre... I-landsproblem, helt klart.
Har haft den sen september -02, den står igång dygnet runt. Är lika nöjd med den nu som då. Att det är en av få datorer som kan stå i vardagsrummet och kännas som en skitsnygg möbel gör inte saken sämre!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-27 11:07

Min 17-tummare låter lite från fläkten och så hade jag problem med att datorn ibland trodde att alt-knappen var intryckt när den väcktes från vila, men det har försvunnit, i övrigt har det inte varit ett enda problem.

O.K. Det verkar som om datorn är så bra som man kan begära. Kanske Apples bästa dator för dagen? lite underigt egentligen då datorn har den mest säregna tekniska lösningen i Apples produktportfölj.

Är det någon som vet om man kan byta hårddisk i den själv? Hur är det när man skall byta det innersta Ram-kretsen, den skall visst kletas in med kylpasta på något vis. Uppgraderingsbar i framtiden med processorkort lär den knappast vara? För det finns ingen dold port som kan komma att användas till det? Jag vet att det inte finns något alternativ i dagsläget i alla fall.

Senast redigerat 2004-04-27 22:57
  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 23:03
Ursprungligen av whoami:

O.K. Det verkar som om datorn är så bra som man kan begära.

Det enda har väl varit några tidiga ex som hade en smula sned skärm, om jag kan påminna mig gamla postningar…

Citat:

Kanske Apples bästa dator för dagen? lite underigt egentligen då datorn har den mest säregna tekniska lösningen i Apples produktportfölj.

Kanske just för att det är egna lösningar och inte std.lösningar…
Det är ju alltid lättare att köpa något junkigt som alla andra än att ha samvete nog att göra det själv… (som producent då alltså…)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-28 00:15
Ursprungligen av whoami:

Är det någon som vet om man kan byta hårddisk i den själv? Hur är det när man skall byta det innersta Ram-kretsen, den skall visst kletas in med kylpasta på något vis. Uppgraderingsbar i framtiden med processorkort lär den knappast vara? För det finns ingen dold port som kan komma att användas till det? Jag vet att det inte finns något alternativ i dagsläget i alla fall.

Jag har uppgraderat HD i båda iMac G4:or jag har ägt (800 & 1000), det går alldeles utmärkt. Samma sak gäller uppgradering av det andra (på moderkortet) RAM-minnet (det är betydligt enklare än HD-uppgradering). Man stryker alltid på ett tunt lager kylpasta på en kontaktyta hos värmespridaren varje gång man öppnat datorn. Glöm uppgradering av vare sig CPU eller grafikkort.

Detaljerade beskrivningar för hur man mekar i sin iMac hittas som vanligt på www.xlr8yourmac.com eller i Apples egna servicemanualer om du kommer över någon sådan.

olov

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-27 22:53

Har också en iMac G4. Mycket bra maskin. Skärmen är kanon också. Jag har inga som helst klagomål.

Vette fan om min skärm inte är lite sne, men det handlar om mm. Annars inga som helst problem.

Jo just det, den vägrar gå ner i vila, men det beror nog mer på mjukvaran. Eller något. Ingen här har någonsin kunnat hjälpa mig iaf...

Men i övrigt en kanondator! Med kanondesign!

  • Medlem
  • 2004-04-27 23:58

Bara besviken över att fläkten surrar hela tiden, hade hoppats på en tyst dator. Annars är allt bara bra. Imac 17"/800

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 01:02

Man måste noggrant skrapa bort den gamla kylpastan innan man klämmer dit ny, men var försiktig så du inte sabbar datorn! Messa mig om du vill ha fler instruktioner. Allt skruvande i iMacen sker naturligtvis på egen risk.

Fläkten är lite surrig, men inte alls så det stör. (Fläkten sitter förresten längst in i maskinen, så det är rena hjärnkirurgin att operera bort den och transplanera dit en ny och tystare.)

På det hela taget är iMac G4 en mycket, mycket lyckad konstruktion.

Ursprungligen av Mondo:

På det hela taget är iMac G4 en mycket, mycket lyckad konstruktion.

Jag håller inte med. En burk där det i praktiken är omöjligt att byta fläktar är inte en bra konstruktion enligt mig. För att inte tala om besvären med att uppgradera / byta RAM och HDD.
Fast det hela beror väl på vilket perspektiv man ser det ifrån, för en okunnig nybörjare är nog en iMac toppen. För mig som "power user" så är dock en maskin där det är nära nog omöjligt att uppgradera / byta komponenter allt annat en "mycket, mycket lyckad konstruktion".

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-28 09:26
Ursprungligen av Sundevall:

En burk där det i praktiken är omöjligt att byta fläktar är inte en bra konstruktion enligt mig. För att inte tala om besvären med att uppgradera / byta RAM och HDD.
Fast det hela beror väl på vilket perspektiv man ser det ifrån, för en okunnig nybörjare är nog en iMac toppen. För mig som "power user" så är dock en maskin där det är nära nog omöjligt att uppgradera / byta komponenter allt annat en "mycket, mycket lyckad konstruktion".

På vilket sätt är det "i praktiken omöjligt att byta fläktar"? (menar du fläkten?)

Konstigt att du tycker det är svårt att uppgradera RAM i en iMac. För att uppgradera SO-DIMM-modulen vrider man runt några varv på en skruv. För att uppgradera den vanliga DIMM-modulen vrider man loss fyra skruvar till. Svårt? Uppgradera HD:n är lite bökigare men herrejisses, det handlar kanske om en kvarts arbetstid till.

olov

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-04-28 09:31
Ursprungligen av olov:

Konstigt att du tycker det är svårt att uppgradera RAM i en iMac. För att uppgradera SO-DIMM-modulen vrider man runt några varv på en skruv. För att uppgradera den vanliga DIMM-modulen vrider man loss fyra skruvar till.

Tom jag som inte är så händig oavsett om det gäller datorer eller annat klarade av att byta minne. Däremot var passformen inte så jättebra så även om jag kunde det i teorin så tog det en kvart av lirkande för att få den att passa in där den skulle hitta. (Och sen märkte jag knappt ingen skillnad i farten ändå...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 10:25
Ursprungligen av Sundevall:

Jag håller inte med. En burk där det i praktiken är omöjligt att byta fläktar är inte en bra konstruktion enligt mig. För att inte tala om besvären med att uppgradera / byta RAM och HDD.
Fast det hela beror väl på vilket perspektiv man ser det ifrån, för en okunnig nybörjare är nog en iMac toppen. För mig som "power user" så är dock en maskin där det är nära nog omöjligt att uppgradera / byta komponenter allt annat en "mycket, mycket lyckad konstruktion".

Jaha, men nu är det väl så att iMac inte är avsedd för "power users" utan för hemanvändare och skolor. De som har behov av uppgradera datorn köper en Power Mac eller en PC-häck. Det är lite meckigt att byta hårddisk och fläkt på iBook och Powerbook också, men innebär det att de är dåliga datorer? Visst, som klåfingrig datoranvändare vill jag också kunna byta HD och så vidare, men samtidigt tycker jag att iMac, iBook och Powerbook är toppen för sina respektive målgrupper.

Bevaka tråden