Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projekt mac.app

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac / MantaRay vill utveckla en Cocoa applikation som går hand-i-hand med tjänsterna på mac.se. Här berättar vi lite mer.

Vi vill koppla ihop webbtjänsterna på 99mac och mac.se med användargränssnittet i Mac OS X genom att skapa en cocoaapplikation i menyraden som vi tänkte döpa till mac.app.

Följande funktioner hade vi tänkt oss (indelat i två delar):

99MAC-RELATERADE FUNKTIONER
- Senaste nyheterna (via RSS/XML)
- Senaste diskussionerna (via RSS/XML)
- Senaste radannonserna (via RSS/XML)

MAC.SE-RELATERADE FUNKTIONER
- Knapp för att montera sin egen WEBDAV volym på skrivbordet
- Knapp för att starta backup genom iMsafe mot WEBDAV volymen
- Knapp för att logga in på mac.se
- Möjlighet att se om man fått mail (finns funktion i mailservern för att hantera det)

Det finns fler grejer men vi kan väl börja med ovanstående.
Är detta svårt att göra?

Det hade även varit kul att arbeta tillsammans med andra utvecklare för att skapa gemensamma applikationer. Som exempel är ju Imagewell en trevlig applikation som laddar upp bilder (till sitt mac.se konto)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 17:23

Det har gjorts tidigare och kan göras igen. Så omöjligt är det inte.

Hur lång utvecklingstid räknar du med? alltså hur lång tid har man på sig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 17:24

Jag har även lite idéer om gemensamma projekt som vi skulle kunna driva. Men det beror ju lite på om dte blir något med det här.

I steg 1 vore det ju intressant att se vilka delar som är lätta och vilka delar som är komplicerade.

Kanske kan man använda färdiga moduler för vissa saker? Jag kan inte ett kommando i Cocoa så jag kan inte bedöma hur "stora" projekt det här är. Talar vi om 20 timmar eller 200 timmar exempelvis?

Det finns en rimlighet i hur mycket det får kosta nämligen - detta blir ju en del av ett redan existerande projekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 19:11

Ge mig 1 - 1 1/2 vecka att projektera det.

Jag gör det gärna för ett bra och rimligt fast pris men skulle uppskatta att få mer tid om möjligt (finns det en deadline? och i sånt fall, när är den?).

ps. Jag har epostat min CV till dig
ds.

Det finns inte någon deadline utan det är ett evigt pågående arbete för att göra tillvaron trevligare för oss alla Macanvändare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 07:05
Ursprungligen av Björnström:

Det finns inte någon deadline utan det är ett evigt pågående arbete för att göra tillvaron trevligare för oss alla Macanvändare.

Det var jag som var otydlig. Jag syftade på en deadline för version 1.0.

Ursprungligen av Björnström:

[B]Följande funktioner hade vi tänkt oss (indelat i två delar):

99MAC-RELATERADE FUNKTIONER
- Senaste nyheterna (via RSS/XML)
- Senaste diskussionerna (via RSS/XML)
- Senaste radannonserna (via RSS/XML)

MAC.SE-RELATERADE FUNKTIONER
- Knapp för att montera sin egen WEBDAV volym på skrivbordet
- Knapp för att starta backup genom iMsafe mot WEBDAV volymen
- Knapp för att logga in på mac.se
- Möjlighet att se om man fått mail (finns funktion i mailservern för att hantera det)

Det finns fler grejer men vi kan väl börja med ovanstående.
Är detta svårt att göra?

Jag kan skriva detta program. Jag har dock inte använt iMsafe och vet inte om den applikationen stödjer Applescript. Annars så är det inget större problem att fixa det som du nämner ovan. Vad gäller tid så kan jag preliminärt säga 1 veckas tid till första beta (lite beroende på de andra funktionerna som ska till). Jag kan dock inte starta projektet förrän i mitten i maj pga av andra åtaganden dock. Men om tid inte är något problem så kan jag skriva applikationen då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-23 08:52

Är det något mer?

Bra fråga - låt oss ställa frågan till 99mac och mac.se användare. Vad vill NI ha?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-27 13:42

Har du lagt ner projektet?

Nä - verkligen inte. Väntar på lite feedback ifrån användare, du hade väl ingen brådska ännu (skrev du inte mitten i Maj?). Vore intressant att göra färdig produkten på papper och skapa en planering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-27 15:12
Ursprungligen av Björnström:

Nä - verkligen inte. Väntar på lite feedback ifrån användare, du hade väl ingen brådska ännu (skrev du inte mitten i Maj?). Vore intressant att göra färdig produkten på papper och skapa en planering.

Jupp, jag har att göra. Undrade bara om det skulle bli något eftersom det var så tyst om det.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 14:18

Jag är en riktig glädjedödare men jag är inte så intresserad av ett sånt här program, jag använder redan ett program för att kolla RSS-feeds, har inte Mac.se, etc. Men om detta innebär att RSS-feeden uppdateras för varje postning etc då är jag helt för projektet.

Jag skulle satsa på själva sajtens funktionalitet först.

Ok - jag har massor av andra grejer att jobba med parallellt så ibland blir det tyst i några dagar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-27 16:19

okej, då vet jag

1
Bevaka tråden