Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor disk kan jag ha?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-04-26 19:44

Hejsan !
Jag är ny Mac-användare och sitter på en G4 800 Mhz Quicksilver 2002. Jag har 2 IDE diskar men har fått för mig att jag kan få i 3 stycken. Ser ut som om det får plats en till under dvd/cd läsaren, men är inte säker? Stämmer det att jag kan ha tre IDE diskar?

Och en fråga till, hur stor disk kan man ha. Kör PC också och där är det ju risk för att man inte får ut alla sina GB nu när diskarna är så tokstora. Och jag vill gärna köpa så stor disk som möjligt eftersom IDE diskarna är så billiga. Någon som vet hur stor disk G4´an klarar av, jag kör OS 9.2.2 också. Och det funkar med vilka IDE ATA diskar som hellst eller, måste det vara speciella "mac-diskar" ?

Fråga 3. Hur stor betydelse har casheminnet (eller det som brukar vara 2 eller 8 MB). Skall man bara ha disken till att lagra data så spelar det kanske ingen större roll. Men jag sysslar med ljudläggning och då kanske man behöver mer buffert lixom. Nån som har koll ?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 19:52

Den disken du kopplar på samma ATA som CD:n lär inte gå fort (ATA hampas ju av långsammaste enheten…)
Kolla du i systeminformationen men det är väl UATA på dom - så då går väl diskar över 127 oxå bra utan problem…
Annars är det vanlig ATA så det skall inte krångla med än vad ATA gör normalt

Stor cache är väl bra så köp det - men se till att ha den / de disken / diskarna på den bussen utan CD

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-04-26 20:01

Hmm, låter ju vettigt det där med att inte köra disken på samma kabel som cdn. Fast det gör jag på Pcn utan några problem. Och det är ju den enda platsen jag har kvar Kanske får bli en extra extern FW disk istället då.
Kom att tänka på en annan sak åxå, Usb 2.0 är väl snabbare än FW 400 ? Så då borde det ju va smartare att köpa Usb 2 diskar som väl också är billigare än FW 400 diskar ?
Om man nu har Usb 2 på macen då...får man kolla upp, står ju inte i specen bara.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-04-26 21:06

Har kollat runt lite själv nu och det verkar som om G4´orna bara fixar 120 Gigs diskar på ATA. Var ju synd. Får bli ett utbyte av min 40Giggare istället då.
Sedan blev jag lite förvånad när jag läste nånstans att det bara är USB 1.1 dvs 12Mbit /s (1,5Mbyte/s) i överföringshastighet. Kan man ju typ bara ha till tangentbordet å mus, grrr. Blir inget Usb 2.0 hd för mig då

Ursprungligen av Luzer:

[...] Kom att tänka på en annan sak åxå, Usb 2.0 är väl snabbare än FW 400 ? Så då borde det ju va smartare att köpa Usb 2 diskar som väl också är billigare än FW 400 diskar ?
Om man nu har Usb 2 på macen då...får man kolla upp, står ju inte i specen bara.

Jag har ingen egen erfarenhet, men jag har läst att en del personer upplever FW400 snabbare än USB 2, trots den teoretiska (lilla) skillnaden. Vill du ändå ha USB 2.0 kan du köpa ett pci-kort hos t.ex. Clas Ohlson. Men det är enbart Mac OS X som stöder äkta USB2-hastighet. Och om du startar OS 9 är det stor risk att det inte funkar alls. Om det ändå skulle fungera under OS 9 så blir det enbart i USB 1.1-hastighet.
Sök om trådar för USB 2 så får du mer kött på benen.

Ursprungligen av Luzer:

[...] Och det funkar med vilka IDE ATA diskar som hellst eller, måste det vara speciella "mac-diskar" ?

Nej, köp vilken disk som helst hos vilken pc-krängare som helst.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 09:58

Vi har en QS 967 Mhz och vi har två 180gb diskar i den utan problem, så jag antar att du kan använda upp till 250gb.

Firewire ger högre genomsnittlig hastighet än USB2, USB2 klarar 480mbps peak medans snittet brukar hamna runt 300 - 340mbps i tester. Firewire ligger oftast väldigt nära sitt teoretiska maximum, runt 380 - 390mbps.

Sen har jag bättre erfarenheter av plug n play biten med Firewire än med USB på Mac när det kommer till saker som hhd och cd/dvd brännare.

Ursprungligen av emilsson:

Vi har en QS 967 Mhz och vi har två 180gb diskar i den utan problem,

Och Macoteket skriver:

"Maximal storlek som stöds av Macarna är 120GB (undantaget är de senaste PowerMac G4 som ej bootar i OS 9)"

Vilket måste vara BS...

Är det verkligen ingen som vet hur det ligger till med detta. Vilka Macar har stöd för så kallade "stora diskar"?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-27 15:53
Ursprungligen av whoami:

Vilka Macar har stöd för så kallade "stora diskar"?

En sökning i uppgraderingsdatabasen på www.xlr8yourmac.com ger dig mycket info.

olov

Är det i och med QS som stödet för stora diskar kom?

Har själv en Gigabit ethernet och behöver uppgradera.

http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=g4giga

Enligt uppgift så skall det vara samma ATA bus som i QS

http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=g4_quicksilver

  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 11:01
Ursprungligen av whoami:

Är det i och med QS som stödet för stora diskar kom?

Bara för att röra till det så finns det två QS - QS och QS2002 - och de skiljer endel...

Jag får väl köpa en hårddisk och testa då...

200Gb kostar bara 1252:- med moms numera.

Seagate Barracuda 7200.7 200GB 8MB

http://buggy.no-ip.com/lista.php?q=Seagate+Barracuda+7200.7+200GB+8MB

http://buggy.no-ip.com/historik.php?i=1&q=Seagate+Barracuda+7200.7+200GB+8MB

Senast redigerat 2004-04-27 13:12
  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 15:48

Som sagt, vi har 180gb diskar i våra 933 QS (skrev fel sist). I våran G4 400 AGP så var max 137gb.

En kommentar hos xlr8yourmac...

"Mac towers before the 2002 Quicksilver model have no native onboard big drive/48bit addressing support. (options are as you said a Mac IDE PCI card, and also intechusa.com's drivers but check their OS X compatibility info first.)"

Sen finns detta alternativ: SpeedTools™ ATA Hi-Cap Support Driver for MacOS X

"The Intech ATA Hi-Cap Support Driver software was created to allow the use of extended capacity ATA drives (drives greater than 128 Gigabytes in size) on older (Pre-Mirrored Door) G4 and G3 Macintoshes running MacOS X versions 10.2 and later. Without this software installed, any extended capacity drive which is connected to the native ATA bus on older Macintosh models will be limited to only 128 Gigabytes."

http://www.speedtools.com/ATA6.html

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-04-29 12:15

Tack för alla svar.
Då borde det vara så alltså att kör man inte OS X så klarar G4an inte mer än 120Gb. Men har man OS X och en Quicksilver så kan man ha drivrutiner som fixar att köra diskar större än 120 Gb...om jag fattat det rätt.

Men när det gäller externa FW diskar? Då spelar det väl ingen roll vilket os man har eller ? Där kan man väl bara kräma på och få ut hela diskens storlek..eller ?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 12:22
Ursprungligen av Luzer:

Tack för alla svar.
Då borde det vara så alltså att kör man inte OS X så klarar G4an inte mer än 120Gb. Men har man OS X och en Quicksilver så kan man ha drivrutiner som fixar att köra diskar större än 120 Gb...om jag fattat det rätt.

127GB är max på atabussen - datorn kan hantera diskar som är större om de formaterats i en nyare dator (OSX fixar mer än 127 - jfr gamla G3 och 8GB-gränsen).

Problemet är väl att QS bara klarar 127 emedan QS_2002 klarar större. Lite rörigt med nyare/äldre -ata på en dator som ser lika dan ut

Citat:

Men när det gäller externa FW diskar? Då spelar det väl ingen roll vilket os man har eller ? Där kan man väl bara kräma på och få ut hela diskens storlek..eller ?

Kan inte begripa att det skulle vara något problem alls, men det har ju lite med ata-kontrollen i FW-lådan att göra. Har man en gammal 120GB så är det ju inte säkert att lådan självt klarar 250GB (ex.v.)

Apple PowerMac Quicksilver 2002 = större hårdisk än 127GB oavsett operativsystem.

Apple PowerMac INNAN Quicksilver 2002 = mindre hårdisk än 127GB oavsett operativsystem. (Fast man kan kringå spärren med mjukvara).

Externa Firewire eller USB hårddiskar storleksbegränsas inte på något sätt av datorn som dom körs på för tillfället.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 13:08

Det ska sägas att du kan stoppa i en större ide disk i äldre macar, men dom kommer bara se dom första 137gb av disken.....

OS 9.2.2 klarar garanterat samma diskar som os x fixar, dom kör samma filsystem.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-01 23:17

Aha så eftersom jag har en Quicksilver 2002 så kan jag köra större ide diskar än 127Gb och om jag inte hade kunnat det så hade jag kunnat köra nån mjukvara som fixar det åt mig. Men att köra en disk på samma IDE sladd som dvd/cd brännaren är fortfarande en dålig ide eller.

1
Bevaka tråden