Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sluta med popup-länkar på 99mac!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-23 15:11

Är det någon mer än jag som stör sig på att länkar till andra webbplatser öppnas i nya fönster på 99mac?
Jag menar, jag öppnar själv ofta länkar i nya fönster men jag vill kunna välja!

Nackdelar:
- externa länkar går inte att komma åt alls i vissa webbkiosker (som den jag sitter vi just nu till exempel )
- man kan inte använda SnapBack i Safari
- man kanske inte vill använda flera fönster alls, något som inte går nu
- av handikappskäl avråder W3C från att använda pop-uplänkar
- man kan välja om man vill ha nytt fönster (genom att kommando-klicka eller använda kontextmenyn) men på inget sätt välja att inte öppna i nytt fönster om webbplatsen är funtad så
- pop-upfönster påminner mig om PC

Fördelar:
- om man alltid vill öppna länkar i nytt fönster slipper man hålla ner kommandotangenten, eller klicka två gånger
- 99mac-fönstret ligger kvar under vilket genererar enorma annonsintäkter

Helt klart en grej som irriterar men va fan inget som inte en bra brandvägg fixar...;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 02:06

Nej, det är bra att externa länkar öppnas i ett nytt fönster eller flik. Det är så det ska fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 04:06
Ursprungligen av Mondo:

Nej, det är bra att externa länkar öppnas i ett nytt fönster eller flik. Det är så det ska fungera.

Men är det bra att externa länkar, som en konsekvens av detta, inte fungerar i surfkiosker? Låter dåligt tycker jag. :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 04:10

Jag ser i omröstningen att många verkar gilla det nuvarande systemet. Men, varför undrar jag! Kommentera gärna, och ännu hellre med något mer än "det är bra/rätt".

Observera att man alltså, i alla macens webbläsare, kan öppna nytt fönster med kommando-klicka på länken.

Tycker att det är bra att inte behöva högerklicka (kör Mac och "Enknappsmus - varför det?") och välja "Öppna länk i nytt fönster" för att slippa att behöva backa tillbaks till inläggskedjan när man har läst något i en extern länk.

Jag tycker om det för att jag kan ha kvar 99macfönstret. Annars kommer man snabbt in på nåt annat och glömmer vad det var man skulle göra på 99.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 10:16

Jag fliksurfar med Safari och i undantagsfall med Mozilla Firefox. Därför känns det naturligt att externa länkar öppnas i en ny flik.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-24 18:59
Ursprungligen av Mondo:

Jag fliksurfar med Safari och i undantagsfall med Mozilla Firefox. Därför känns det naturligt att externa länkar öppnas i en ny flik.

Hur får du en _blank-länk att automatiskt öppnas i en flik då?

Jag har ställt in så att ett klick på en länk med scrollhjulet öppnar länken i en ny flik. På så vis kan jag lätt välja själv om jag vill ha en länk i en ny flik. Men det finns inget smidigt sätt att öppna en _blank-länk i samma flik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 11:43
Ursprungligen av hugin:

Hur får du en _blank-länk att automatiskt öppnas i en flik då?

Jag har ställt in så att ett klick på en länk med scrollhjulet öppnar länken i en ny flik. På så vis kan jag lätt välja själv om jag vill ha en länk i en ny flik. Men det finns inget smidigt sätt att öppna en _blank-länk i samma flik.

Precis vad jag menar! Du kan när som helst klippa håret, men aldrig göra det långt igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 10:31
Ursprungligen av arru:

- man kan välja om man vill ha nytt fönster (genom att kommando-klicka eller använda kontextmenyn) men på inget sätt välja att inte öppna i nytt fönster om webbplatsen är funtad så

Du kan dra länken till adressfältet. Fungerar i de flesta webbläsare - både på mac och pc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 10:57
Ursprungligen av tei:

Du kan dra länken till adressfältet. Fungerar i de flesta webbläsare - både på mac och pc.

Okej då får jag väl börja göra det

Edit: så kan man göra, men SnapBack fungerar ju inte då Gillar det fortfarande inte, men inga fler frågor...

Det som är om än ännu mera störande är att alla 99mac-länkar också öppnas i nytt fönster. Dessa borde ju öppnas i samma fönster. Nån som håller med?

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-04-24 13:21
Ursprungligen av Johan S:

Det som är om än ännu mera störande är att alla 99mac-länkar också öppnas i nytt fönster. Dessa borde ju öppnas i samma fönster. Nån som håller med?

Jag håller inte med. En länk i ett inlägg bör öppnas i nytt fönster, eftersom man (iaf jag) vill ha koll på "huvudspåret", när jag läser inläggen i en diskussion och stöter på en länk, är den länken tänkt som ett tillägg, ett "sidospår" eller "bilaga" som man bara snabbt går till för att sedan gå tillbaka till huvudspåret, ibland vill man kanske ha den länken öppen också för senare fördjupning... men ändå även fortsätta i första diskussionen ...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-24 18:57

Jag håller till viss del med Arru, men framförallt tycker jag som Johan S. Att vissa 99mac-länkar öppnas i nytt fönster är ohyggligt irriterande. Ibland blir jag så störd att jag skiter i att läsa tråden.

Personligen gillar jag inte att länkar öppnas i nya fönster öht, men jag kan köpa att man vill att externa länkar ska göra det. Men återigen - länkar inom siten ska väl förtusan inte öppnas i nytt fönster. Det kan ju sluta med att man har 14 st 99mac-fönster.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-04-26 11:56

[Kommando] +[klick] = öppna i ny flik

Bästa funktionen sen skivat bröd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 18:07
Ursprungligen av oskich:

[Kommando] +[klick] = öppna i ny flik

Bästa funktionen sen skivat bröd

Faktum är, att (dagens Safari-tips) du inte ens behöver kommandoklicka om du råkar ha en treknappsmus! Mittenknappen fungerar som kommandoklick, både för att öppna nya fönster/flikar och att navigera i sajtens katalogstruktur. (mitten/kontrollklicka på sidans titel)

Tänk va bra, och ändå sitter vi här med "target=_blank"

Om någon missat det försöker jag alltså säga att besväret som uppstår för den som vill ha sina länkar i nytt fönster (jag är också en sån ibland) är mycket mindre än besväret för den som vill ha det i samma fönster. Bara på grund av en liten HTML-tagg.

För att sammanfatta
Att ha länkarna dirigerade till separat fönster är som att ha senap i allas mackor och sen säga att de som inte vill ha får skrapa bort det från smörgåsens alla delar.
Att ha länkar utan något target-direktiv motsvaras då av att ha senapen i en burk som de som vill ha får bre på själv.

Vad jag försöker säga är att det är svårt (i praktiken omöjligt) att "platta till" en webbplats som kör med länkar på det här sättet. Då är det inte ett bra beslut bara för att mer än hälften (men inte alla, som synes ovan) vill ha det så här!

Snälla, lägg i så fall in en inställning för varje medlem hur man vill ha sina länkar. Skulle minska irritationen avsevärt!

Jag tycker väldigt illa om popupfönster. Ytterst få av de siter jag besöker använder det. Känns som om syftet med popup-länkar är "hoppas användaren inte glömmer bort vår sida utan fortsätter surfa här när han/hon tittat klart på länken". Den tankegången kanske fungerar hos ett företags hemsida, men inte 99mac. Vi vill ju vara här.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Jag tycker väldigt illa om popupfönster. Ytterst få av de siter jag besöker använder det. Känns som om syftet med popup-länkar är "hoppas användaren inte glömmer bort vår sida utan fortsätter surfa här när han/hon tittat klart på länken". Den tankegången kanske fungerar hos ett företags hemsida, men inte 99mac. Vi vill ju vara här.

Ciryon

Så sant, jag kan bara sitta här och hålla med.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-13 15:31

IDG har inte ens externa länkar i nytt fönster. Hur skönt som helst. Sen kommer man till 99mac och efter 5 minuter har man sju 99mac-fönster.

Arru: liknelsen med senap var lysande.

Jag tycker det låter bra att man ska kunna ställa in hur länkar skall hanteras. Jag hör till dem som vill att alla länkar skall öppnas i samma fönster så att jag lätt kan välja hur de ska komma upp (i samma fönster, i en flik, i ett nytt fönster) så som jag gör på i princip alla andra sidor.

Var finns alternativet "jag öppnar alla länkar i ny tab, så jag bekymrar mig inte"?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 16:57

Mest irriterande är att när man vill kommentera en nyhet så öppnas ett popupfönster.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 16:23

Ja, skippa alla nya fönster. Låt oss bestämma själva! Det är en pain in the ass att skulle stänga ned alla fönster/flikar som hela tiden öppnas...

  • Medlem
  • 2004-05-13 17:21

nej behåll de nya fönstrena. Det går så mycket fortare att bara stänga det nya fönstret i stället för att behöva läsa in den gamla 99mac.sidan igen. Klart bra. Försvann det skulle det inte spela så stor roll eftersom man kan styra det själv, men jag föredrar absolut det rådande systemet.

Ursprungligen av Baron:

nej behåll de nya fönstrena. Det går så mycket fortare att bara stänga det nya fönstret i stället för att behöva läsa in den gamla 99mac.sidan igen. Klart bra. Försvann det skulle det inte spela så stor roll eftersom man kan styra det själv, men jag föredrar absolut det rådande systemet.

Det hade varit ok, om jag hade en möjlighet att öppna länken i samma fönster genom t.ex. option-klick, men icke. Däremot kan ni gärna göra ett option-klick för att öppna länken i ett nytt fönster.

  • Medlem
  • 2004-05-13 20:26
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Däremot kan ni gärna göra ett option-klick för att öppna länken i ett nytt fönster.

Jo, men jag har ingen lust med det. Därför vill jag ha det som det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 23:15
Ursprungligen av Baron:

nej behåll de nya fönstrena ...Försvann det skulle det inte spela så stor roll eftersom man kan styra det själv, men jag föredrar absolut det rådande systemet.

Jag föredrar inte det rådande systemet, eftersom man (som förklarats ovan) inte kan styra det själv!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 10:00

dessutom tar det ju mer tid för datan att display'a upp ett nytt fönster än att rendera i befintligt!!
Nej, Ropen skalla: pop-up suger balle!!!

/apan

  • Medlem
  • 2004-05-14 11:25
Ursprungligen av schmuck:

dessutom tar det ju mer tid för datan att display'a upp ett nytt fönster än att rendera i befintligt!!

Men det är ju huvudskälet till att jag vill ha kvar det gamla. Om man får ett nytt fönster är det bvara att stänga det så slipper man rendera 99mac igen. Hur du än räknar tror jag inte du kommer tillbaka snabbare med "länk i befintligt fönster+back" än "länk i nytt fönster+stäng".

Bevaka tråden