Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimera nätverksprestanda

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker inte riktigt att Gigabit Ethernet lever upp till sitt namn i vårt nät.
Från servern så kommer jag upp i riktigt bra hastighet, ungefär 300 Mb/s men till servern så är hastigheten definitivt lägre. Max 150 Mb/s, men ofta så går det ned till 2-3 Mb/s.
Finns det någon som har bra tips för hur man får upp stabiliteten och hastigheten?

Jag har en G5:a och en PC med Windows Server 2003, kablarna är Kat 6.

ingen?

Vad har du för switch? klarar den gigabit ethernet? klarar servern det?

Det hänger på mycket för att Gigabit Ethernet ska "fungera" upplevas som just Gigabit ethernet.
Har servern Gigabit Ethernet kort? Hur snabba diskar?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vad har du för switch? klarar den gigabit ethernet? klarar servern det?

Det hänger på mycket för att Gigabit Ethernet ska "fungera" upplevas som just Gigabit ethernet.
Har servern Gigabit Ethernet kort? Hur snabba diskar?

G5:an har Gigabitkort, Servern har Gigabitkort och snabba diskar, Switchen är en D-Link Gigabit.

Det går inte snabbare på något sätt om jag skickar data från en G5:a till en annan G5:a, så servern tror jag inte det hänger på.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 12:23

Du kan inte ha haft hastigheter vid 300mb/s detta är 2400 Mbit/s.
En hårddisk klarar 50-70mb/s. detta är när det skrivs/läses. När man spelar så skrivs inget mellan datorerna och kan då komma upp i höga hastigheter.

Ursprungligen av jockeleu:

Du kan inte ha haft hastigheter vid 300mb/s detta är 2400 Mbit/s.
En hårddisk klarar 50-70mb/s. detta är när det skrivs/läses. När man spelar så skrivs inget mellan datorerna och kan då komma upp i höga hastigheter.

Jag skrev Mb inte MB

Switchen då är det en Gigabit switch???

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 13:44

Vad är korten ställda på?
"Auto"???

Ursprungligen av Pär:

Vad är korten ställda på?
"Auto"???

Jag har testat lite olika både auto och manuellt.

Just nu har jag manuell 100baseTX, full duplex flow control MTU 1500 (standard)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 14:10
Ursprungligen av Copy_con:

Jag har testat lite olika både auto och manuellt.

Just nu har jag manuell 100baseTX, full duplex flow control MTU 1500 (standard)

Får du många missade paket med den inställningen?

Ursprungligen av Pär:

Får du många missade paket med den inställningen?

Var ser jag det?

Hittade det

Ursprungligen av Copy_con:

Jag har testat lite olika både auto och manuellt.

Just nu har jag manuell 100baseTX, full duplex flow control MTU 1500 (standard)

Borde det inte vara inställt på 1000baseTX som där jag är nu. Så ser det ut på de klienter som sitter på Gigabit switchen.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Borde det inte vara inställt på 1000baseTX som där jag är nu. Så ser det ut på de klienter som sitter på Gigabit switchen.

F-N!

Självklart är det inställt på 1000, missade den sista nollan.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 14:42
Ursprungligen av Copy_con:

F-N!

Självklart är det inställt på 1000, missade den sista nollan.

Åh fasen, det gör skillnad...

Ställ om till auto och kolla vad de förhandlar sig fram till.

Ursprungligen av Pär:

Åh fasen, det gör skillnad...

Ställ om till auto och kolla vad de förhandlar sig fram till.

Kör auto, samma som innan. Tophastigheten är rätt bra (30 MB/s), problemet är snarare att den inte håller sig där utan ser mer ut som ett EKG.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 15:09
Ursprungligen av Copy_con:

Kör auto, samma som innan. Tophastigheten är rätt bra (30 MB/s), problemet är snarare att den inte håller sig där utan ser mer ut som ett EKG.

Hm... tycker nog ändå det låter som om det skickas om mycket... Även om finder har dille att kolla både två och tre gånger om verkligen plats finns på destinationen så borde det inte märkas så mycket... Är trafiken lika "EKG-aktig" på serversidan oxå?

Inte något missat paket än så länge, testade med ett antal stora (300 MB) filer, totalt 3 Gig

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 14:41
Ursprungligen av Copy_con:

Inte något missat paket än så länge, testade med ett antal stora (300 MB) filer, totalt 3 Gig

Då borde du kunna ha hastigheter runt 50mbps...

Jag kollade med network monitor och där varierade trafiken en hel del, men jag vet inte om det skall vara så eller inte. Mellan Macarna är det ju likadant. Jag skyfflar så stora mängder data dagligen så det vore trevligt att få upp hastigheten lite.

  • Medlem
  • 2004-04-26 16:53

Man skall ställa in switchen likadant som man ställer in klienterna, alltså har du auto på switchen ska klienterna vara auto och vice versa.

En enkel hårddisk idag klarar nog inte att skriva i mycket mer än 30 MB/s, om du snurrar runt lite på sidor där de testar diskar och annat så ser du detta (om du inte redan visste det). För att få ut 100 MB/s så måste det vara lite mer kräm och någon form av raid.

Att nätverkstrafiken beter sig EKGigt kan bero på annan trafik, broadcast och sånt svammel, se efter vad som ligger på nätet och vad du inte behöver.

Ursprungligen av gupen:

Man skall ställa in switchen likadant som man ställer in klienterna, alltså har du auto på switchen ska klienterna vara auto och vice versa.

En enkel hårddisk idag klarar nog inte att skriva i mycket mer än 30 MB/s, om du snurrar runt lite på sidor där de testar diskar och annat så ser du detta (om du inte redan visste det). För att få ut 100 MB/s så måste det vara lite mer kräm och någon form av raid.

Att nätverkstrafiken beter sig EKGigt kan bero på annan trafik, broadcast och sånt svammel, se efter vad som ligger på nätet och vad du inte behöver.

Hårddiskarnas begränsningar är jag medveten om, men skrivningar kommer lätt upp i 30 MB/s, så det skall inte vara något problem. Jag förväntar mig inte så mycket mer än 30-40 MB/s, men då vill jag ha det konstant, inte:

30 MB/s en sekund
1 MB/s tre sekunder
14 KB/s två sekunder
14 MB/s tre sekunder o.s.v.

Men du kan ha rätt, det kan finnas massa skräp som skyfflas fram och tillbaka i kablarna, men jag vet inte riktigt hur jag skall kontrollera det.

1
Bevaka tråden