Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router/Gateway dist för ppc?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-04-25 20:35

har ett par G3 233Mhz som står och skräpar.. just nu har jag en d-link 704p som router som gör sitt jobb, men inte mycket mer. Jag är sugen på mer kontroll över vad som händer, stänga portar helt och throttla trafik m.m. Så jag tänkte ställa en av dom som router.

Men då kommer frågan, vilken dist? Jag har inte ork att lära mig iptables så tänkte mig en dist som freesco, devil-linux, clarkconnect. Men på ppc. nån som har några tips?

  • Medlem
  • 2004-04-25 20:47

Har själv kört SuSE på min G3/233. Tyvärr ville den aldrig köra mer än 640x480 så när jag kunde langade jag in Jaguar (och ska testa med Panther så fort min D-Link 713 vill snacka med hela nätverket...). Annars finns ju Yellow Dog, och mandrake. Dessa är ju hela distributioner som klarar mycket mer - och lär kunna sega mer än en hårdvarumaskin om de strular. Men testa är gratis!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-04-25 20:52
Ursprungligen av lime:

Har själv kört SuSE på min G3/233. Tyvärr ville den aldrig köra mer än 640x480 så när jag kunde langade jag in Jaguar (och ska testa med Panther så fort min D-Link 713 vill snacka med hela nätverket...). Annars finns ju Yellow Dog, och mandrake. Dessa är ju hela distributioner som klarar mycket mer - och lär kunna sega mer än en hårdvarumaskin om de strular. Men testa är gratis!

har kört YDL för ett par år sen på en av dom.. nu står en annan av dom och tuggar debian. men jag är inte ute efter nått gui utan den ska endast stå som router (blir väll ssh och det vanliga också)

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-04-26 18:43

Du kan ju alltid skicka in debian och webmin och konfa upp firewallen på det sättet.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 19:18

Jag hade kört openbsd, pf är hur bra som helst och väldigt lätt att konfigurera.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-04-28 06:34
Ursprungligen av deco:

Jag hade kört openbsd, pf är hur bra som helst och väldigt lätt att konfigurera.

openBSD stöder bara "new world" macar och beige macen är den sista old world macen =/

net bsd finns dock

  • Medlem
  • 2004-05-25 14:21

Jag kör en hårdbantad YDL 2.3 (http://213.65.148.69). Bara de allra nödvändigaste biblioteken. Då med ett hästjobb med att lägga över alla onödiga program på HFS-partitionen, lyckades jag få ner YDL till 400 MB! Du som inte behöver GCC/Gtk/Perl/Python borde komma undan med några få MB! Det var en bra övning för mig - allt för att nu surfa med egenkompilerad Mozilla Firefox CVS 0.8+!

1
Bevaka tråden