Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blinkande diod på Lacie PocketDrive 20 GB men ingen kontakt med datorn via FW...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 15:54

Min PocketDrive 20 GB vägrar, efter det att datorn hängde sig, att visa sig på skrivbordet i MacOS X 10.3.3. Dioden på disken blinkar bara statiskt i orange/grönt , men inte pga disken läser/skriver (förmodligen är det någon sorts varningssignal).

Har försökt få kontakt med disken via Drive 10, Skivverktyg och Norton Disk Doctor men utan resultat. Även testat två sladdar samt ihopkoppling med annan dator.

Snälla, hjälp mig! Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-25 19:48

Jag har exakt samma LaCie, men 10.2.8. Det har hänt 2 ggr att den inte mountat p.g.a. fel i filsystemet. Men Drive 10 har alltid hittat den, och reparerat. Sedan har jag kört DiskWarrior och allt blitt OK.
Har du testat om den mountar på en annan dator? Eftersom din hängde sig KAN det ju vara Mac OS det är knas på - inte FW-disken. I så fall blir det väl att installera om systemet.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 20:29

Läs systemloggen under /var/log/system.log. Där står det säkert någon ledtråd om varför det inte fungerar. Vanligtvis försöker systemet montera FW-disken under /Volumes/<namn-på-FW-hårddisken>, men blir något fel här brukar loggen säga något i stil med: "Försökte montera den externa disken, men den var redan monterad"
Systemet tror alltså att disken redan är monterade pga av ett fel i filsystemet på den interna bootdisken.
Starta om burken i "Single User Mode" med "Kommando + S" och kör "fsck -y" ett par gånger. Det brukar hjälpa sådana här fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 17:31

Har testat både att få kontakt via diskens USB och via dess FW-kopplingar, men utan resultat.

Testade även att köra LaCies senaste firmware-update på disken. Och då fick den tydligen kontakt! Men efter uppdateringen genomförts var disken fortfarande okontaktbar.
FW/USB-kontakterna är det inget fel på, för stoppar jag in en annan HD i lådan så är det inga problem...

Jag har aldrig varit med om något liknande faktiskt. Visst har diskar krashat för mig, men de har alltid gått att nå med något program, dock efter en hel del stökande. Men nu vill inte något program (förutom LaCies firmware-prg) kännas vid disken...

Vad fasen gör man nu? Slänger disken i Papperskorgen? (Ironi)
Vad finns det för avancerade diskprogram (inte Drive 10, Skivverktyg, Norton och Disk Warrior) att tillgå nu för tiden?

  • Medlem
  • 2004-04-26 17:47

USB problem ??

Jag har en ny Powebook G4 med externt tangentbord och mus. Idag tappade jag kontakten med båda dessa enheter.
Har testat med andra och det funkar inte då heller. Mitt tangentbord och mus funkar bra på kollegans dator.
När jag testar USB ingångarna med exen kortläsare så funkar de perfekt men tangentbordet och musen är stendöda.

Vad göra ??

1
Bevaka tråden