Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac blir ADC Premier Member?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det hade varit intressant att höra vilka synergieffekter vi skulle få genom att starta en ADC avdelning på 99mac och skaffa ett Premier Member medlemskap.

Jag har talat med ADC och det är fullt möjligt att tillsammans skapa en utvecklargrupp som delar på ett Premierkonto (alla medlemmar måste även ha egna ADC-konton hos Apple för att vi ska få dela på licenser etc).

Det låter utmärkt, framför allt eftersom jag ska börja med ett större eget programmersingsprojekt till sommaren/hösten. Men det beror på hur mycket det skulle kosta för mig, låter lite sniket kanske, men jag skulle nog inte lägga mer än 4-500 kr på ett sådant medlemskap.

Kan du förklara vad ADC står för. Kanske inte bara jag som fattar noll.
http://adc.bmjjournals.com/ Är det ju inte

http://developer.apple.com/ , Apple Developer Connection

(då måste vi skicka någon till WWDC varje år också)

Ursprungligen av Björnström:

(då måste vi skicka någon till WWDC varje år också)

Oj, vilken förlust.

Jag skulle nog mest använda ADC TV ganska mycket om 99 mac blir medlem där. Mycket av det andra vet jag inte, men det underlättar kanske för 99 mac att få "sneak peeks" på kommande mjukvara och så, och det är kul.

Om vi gör på rätt sätt kan det bli ett riktigt resurscenter för den som utvecklar.
Undrar hur många ADC-medlemmar vi har på 99mac redan?

Online member, som de flesta här.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-04-25 19:47

Pengar?

Men det står ju på apples premier sida att det kostar $3500 på år att vara medlem - hur ska det lösas.

/ ToK - som tycker det låter som en väldigt trevlig ide

Select kör jag nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 14:12

Jag är medlem i ADC.... dock bara det som inte kostar något

  • Medlem
  • London
  • 2004-04-25 15:06

Jag är också medlem utan att betala...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-25 15:11

ADC medlem, utan att betala dock....
Att göra något gemensamt via 99Mac tycker jag låter intressant, men det är som alltid en kostnadsfråga oxå

Är också med i gratisalternativet...

ADC Online-medlem nu. Tycker att någon gemensam lösning låter mycket intressant!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 21:03

väldigt intressant.. även om det kostar en del
(jag är också medlem)

  • Medlem
  • 2004-04-25 23:13

ADC online-medlem sedan 1,5 år tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-25 23:52

Sitter i min sjuksäng och fnular med Applescript Studio, men har varken kunskapen, tiden eller pengarna (intresset?) för att betala någon större summa för att uppgradera mitt medlemskap.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-25 23:58
Ursprungligen av Björnström:

Det hade varit intressant att höra vilka synergieffekter vi skulle få genom att starta en ADC avdelning på 99mac och skaffa ett Premier Member medlemskap.

Jag har talat med ADC och det är fullt möjligt att tillsammans skapa en utvecklargrupp som delar på ett Premierkonto (alla medlemmar måste även ha egna ADC-konton hos Apple för att vi ska få dela på licenser etc).

Klart intressant. Jag var tidigare Next Enterprise Developer, men när Apple bestämde sig för att prompt lägga ner Windows-versionen av utvecklingsmiljön, mitt under ett pågående projekt där vi var tvungna att kunna använda samma kodbas för att leverera versioner för både Windows och Mac - ja, då brydde jag mig inte om att förnya. Är numera bara ADC Select-medlem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 10:51

Jag är selectmedlem (sedan 2001).

Premierkonto ger gratis entré till WWDC, hårdvarurabatter samt full access till ADC TV. Som selectmedlem så får jag 1 hårdvarurabbat, access till några ADC TV sessioner samt betala för WWDC.

Som selectmedlem och (betalande) besökare på WWDC så får jag access till samtliga ADC TV sessioner samt DVD-boxen med alla sessioner + en del gratis hårdvara (iSight) + mjukvara samt kul vecka i San Francisco.

För mig är det då mer intressant att vara selectmedlem och att själv bekosta WWDC och SF som nöje/semester.

Vad skulle jag få som utvecklare här på 99mac.se som jag inte kan få utav apple direkt?

Jag vet att Anders på Session.se hade planer i maj 2002 på att sätta upp något liknande. Iaf. så snackade han om det under Apple Nordic Developer Briefing som var då. Varför skulle detta bli något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 11:10
Ursprungligen av Björnström:

(alla medlemmar måste även ha egna ADC-konton hos Apple för att vi ska få dela på licenser etc).

Jo, pga av NDA samt för att kunna flytta över resurser från Premier-kontot. Mao. så finns det 10 licenser för något program så är det de tio första personerna som får licenserna överförda (till sitt ADC-konto) som har tillgång till dem. Så med att dela på licenser menar ADC att om det finns 10 licenser så är det bara 10 som kan få använde dem. Vad ska då alla andra medlemmar göra som också vill ha en licens?

Vem ska få åka till WWDC? och vem ska få DVD-boxen med sessionerna? vem ska få ta del av de 10 hårdvarurabbaterna?

Många frågor av Cypher som är intressanta. Jag vill förtydliga att detta är en frågeställning - vad skulle vi tillsammans kunna dra för nytta av att 99mac blir Premier medlem.

Jag kan svara kvickt på några frågor:

Vad skulle jag få som utvecklare här på 99mac.se som jag inte kan få utav apple direkt?
Du kan få feedback och gemenskap med andra svenska utvecklare. Kanske är det värt något?

Jag vet att Anders på Session.se hade planer i maj 2002 på att sätta upp något liknande. Iaf. så snackade han om det under Apple Nordic Developer Briefing som var då. Varför skulle detta bli något?

Jag vet inte vem Anders är och varför hans planer gick åt skogen. Vi har direktkontakt med flera tusen Macanvändare och det gör att vi har lättare att starta projekt. Bara för att någon försökt och misslyckas betyder inte att det är omöjligt.

Så med att dela på licenser menar ADC att om det finns 10 licenser så är det bara 10 som kan få använde dem. Vad ska då alla andra medlemmar göra som också vill ha en licens? Vem ska få åka till WWDC? och vem ska få DVD-boxen med sessionerna? vem ska få ta del av de 10 hårdvarurabbaterna?

Bra frågor allihopa - om vi hittar ett kärngäng som vill driva vår utvecklardel så är det väl främst dom som får tillgång till resurserna antar jag. Skulle inte vi kunna streama innehållet ifrån DVD-boxarna via en egen QTSS som exempel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 12:10
Ursprungligen av Björnström:

Vad skulle jag få som utvecklare här på 99mac.se som jag inte kan få utav apple direkt?
Du kan få feedback och gemenskap med andra svenska utvecklare. Kanske är det värt något?

jo, det är sant

Ursprungligen av Björnström:

Jag vet att Anders på Session.se hade planer i maj 2002 på att sätta upp något liknande. Iaf. så snackade han om det under Apple Nordic Developer Briefing som var då. Varför skulle detta bli något?

Jag vet inte vem Anders är och varför hans planer gick åt skogen. Vi har direktkontakt med flera tusen Macanvändare och det gör att vi har lättare att starta projekt. Bara för att någon försökt och misslyckas betyder inte att det är omöjligt.

Det var en lite förhastad kommentar från min sida. Visst kan detta bli något.

Ursprungligen av Björnström:

Så med att dela på licenser menar ADC att om det finns 10 licenser så är det bara 10 som kan få använde dem. Vad ska då alla andra medlemmar göra som också vill ha en licens? Vem ska få åka till WWDC? och vem ska få DVD-boxen med sessionerna? vem ska få ta del av de 10 hårdvarurabbaterna?

Bra frågor allihopa - om vi hittar ett kärngäng som vill driva vår utvecklardel så är det väl främst dom som får tillgång till resurserna antar jag. Skulle inte vi kunna streama innehållet ifrån DVD-boxarna via en egen QTSS som exempel?

Om du får tillstånd av Apple att streama innehållet så är det helt klart intressant.

Återigen - det här är ju en intresseanmälan till er utvecklare och inte något vi redan startat upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 16:09

Något som skulle vara intressant också är om man kunde sätta upp en site liknande cocoa.mamasam.com fast för fler listor.

bara en idé

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 14:11

Jag håller med det Kalle skriver.

samt...

Ursprungligen av Cypher:

Något som skulle vara intressant också är om man kunde sätta upp en site liknande cocoa.mamasam.com fast för fler listor.

Detta skulle vara nått att börja med. Att ha en sökbar databas med information från apples epostlistor är guld värd när man programmerar (förutom apples dokumentation). Att då låsa det till enbart 99mac-utvecklare gör att det är bara vi som har access och DBn blir inte belastad. Samt den cocoalista på cocoa.se som finns nu blir ett fint komplement.

Hej

Jag är i dagsläget select medlem på ADC och är intresserad av förslaget.

Joakim

Det vore busenkelt att erbjuda mailinglistor med domänen cocoa.se.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-02 22:18

Jag har gratis alternativet ADC med som de flesta andra. Jag är intresserad men det beror på kostnad väldigt mycket.

Bevaka tråden