Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig mac

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-04-24 20:00

Min Powermac G4 733 verkar vara trasig. Min dotter råkade bryta strömmen till datorn. När vi sen skulle starta igen funkade det inte. När man håller in "startaknappen" så lyser den, men inget händer. Absolut ingenting.

Jag har ruskat lite lätt på macen, kramat och klappat den, till och med diktat en liten macsång och sjungit för den - ändå funkar den inte. Konstigt va, vad kan den mer begära?

Är det någon som har en idé om hur jag skall väcka liv i min mac igen? Eller någon som vet vad felet kan vara.

Chansa på att lossa lite kablar inuti den i någon timmer, sedvanliga zappa PRAM, starta från installations-cd och formatera om den - har du en annan hårdisk att testa med så kan ju det vara nått.... gissar villt på att hårdisken fick sig den slutliga knäcken av detta - ny disk är ju annars överkommligt billigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 20:11

Finns nog lite tips om cudor och grejjor om du söker - men jag skulle föreslå att du börjar med att dra ur sladden och låter den stå en kvart utan sladd, och sedan några minuter med sladden i och sedan trycka på "start"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-24 20:13

Har du något start pling.-plong ? Inte ? I så fall koppla loss alla kablar som finns till moderkortet- hårdisk osv., ta ut ram-minnena- plocka väck klock batteriet. Tryck på den "lille" reset knappen som finns på moderkortet . Låt allt vara så över natten. Nästa morgon funkar allt igen. Det är detta som skiljer en mac från en PC.

Lycka till. Vi håller alla tummar vi har, dvs. två stycken. Låt oss höra hur det gått...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-04-24 23:26
Ursprungligen av CUBEIS:

Har du något start pling.-plong ? Inte ? I så fall koppla loss alla kablar som finns till moderkortet- hårdisk osv., ta ut ram-minnena- plocka väck klock batteriet. Tryck på den "lille" reset knappen som finns på moderkortet . Låt allt vara så över natten. Nästa morgon funkar allt igen. Det är detta som skiljer en mac från en PC.

Lycka till. Vi håller alla tummar vi har, dvs. två stycken. Låt oss höra hur det gått...

Nej, jag har inget pling-plong.

Menar du att jag skall ÖPPNA själva datorn - titta in i själva HJÄRTAT. OK, jag skall testa i morgon bitti - men hur sjutton skall jag veta vad som är "moderkort", "hårddisk", "ram-minne" mm. Jag har ju en mac just för att allt bara skall funka, det där tekniska har jag aldrig liksom brytt mig om. Inte har jag behövt göra det heller.

Men OK, jag skall försöka öppna min lilla mac i morgon och se om jag förstår något om vad som finns "inuti"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-25 08:59
Ursprungligen av Eva:

Nej, jag har inget pling-plong.

Menar du att jag skall ÖPPNA själva datorn - titta in i själva HJÄRTAT. OK, jag skall testa i morgon bitti - men hur sjutton skall jag veta vad som är "moderkort", "hårddisk", "ram-minne" mm. Jag har ju en mac just för att allt bara skall funka, det där tekniska har jag aldrig liksom brytt mig om. Inte har jag behövt göra det heller.

Men OK, jag skall försöka öppna min lilla mac i morgon och se om jag förstår något om vad som finns "inuti"

Yepp som vanligt. Ju fler kockar desto sämre soppa :). Men nu säger denne franske kock. Att moderkortet är den gröna fyrkantiga tingest i botten där allting sitter kopplat på. Koppla loss alla kablar,ram-minnen som är kopplade till detta "mörkgröna" moderkort.

Sedan har du klockbatteriet " cirka 2 CM stort" sitter under ett svart plastskydd på moderkortet. Plocka bort det.

Tryck sedan kort på "lille" knappen. kan vara svart, röd men liten är den i alla fall. Låt datorn stå över natten . tryck sedan tillbaks alla kontakter och klockbatteri och voila´starta upp din kära mac igen.

Lycka till..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-04-24 20:17

Tryck på CUDA-knappen på moderkortet!

Ursprungligen av Macus:

Tryck på CUDA-knappen på moderkortet!

Är det 3 eller 10 sekunder som gäller ??? datorn ska självfallet inte ha någon ström då.. jag delar Cubeis och Macus analys av hur felet kan åtgärdas. När den väl är igång igen så skadar det knappast att köra en test av själva disken som mycket väl kan ha skadats av den bryska avstängningen.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 20:58
Ursprungligen av [email protected]:

jag delar Cubeis och Macus analys av hur felet kan åtgärdas.

Jo, det går bra att döda mygg med slägghammare oxå

Ursprungligen av Pär:

Jo, det går bra att döda mygg med slägghammare oxå

Jo visst Pär, det är kanske att gå över ån efter vatten och att din lösning mycket väl kan räcka - fast de andra förslagen är det ju inget fel på och kan trots en viss omständighet vara en snabbare lösning. Det kan rent utav räcka med att i 10-15 minuter plocka bort det interna batteriet... men men Eva lär väl uppdatera oss om hur det gick,

Sök på CUDA i forumet så får du mera hjälp...

  • Medlem
  • 2004-04-24 22:27

Hej,
Öppna datorn och hitta en liten röd knapp på moderkortet. Tryck in den ett par sekunder. Sedan funkar allting!

/Martin

Ursprungligen av Eva:

Min Powermac G4 733 verkar vara trasig. Min dotter råkade bryta strömmen till datorn. När vi sen skulle starta igen funkade det inte. När man håller in "startaknappen" så lyser den, men inget händer. Absolut ingenting.

Jag har ruskat lite lätt på macen, kramat och klappat den, till och med diktat en liten macsång och sjungit för den - ändå funkar den inte. Konstigt va, vad kan den mer begära?

Är det någon som har en idé om hur jag skall väcka liv i min mac igen? Eller någon som vet vad felet kan vara.

Ursprungligen av mcia:

Hej,
Öppna datorn och hitta en liten röd knapp på moderkortet. Tryck in den ett par sekunder. Sedan funkar allting!

Jo, men tryck bara EN gång...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-04-24 23:29
Ursprungligen av mcia:

Hej,
Öppna datorn och hitta en liten röd knapp på moderkortet. Tryck in den ett par sekunder. Sedan funkar allting!

/Martin

Det låter ju enkelt. Jag skall söka en röd liten knapp, trycka ett par sekunder och sen skall allt funka. Hoppas hoppas .......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 23:24

Ja, tryck på cudaknappen, men bara EN gång och helt kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 23:46

Gör så här:

Öppna datorn.
Rör vid plåtarna vid PCI-korten så att du laddar av eventuell statisk elektricitet.
Tryck EN gång på cudaknappen (ett kort tryck räcker).
Stäng datorn.
Testa om den startar.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-04-25 01:18

Enligt Apple Service Manual för PowerMac G4.

"At startup, power-on LED and computer stay on only as long as button is held in; when button is released, LED goes off and computer powers down..

PowerMac G4 (QuickSilver and QuickSilver 2002):
1. Reseat the processor module.
2. Replace the processor module.
3. Replace the logic board.
4. Replace the power supply.

PowerMac G4 (Digital Audio):
5. Replace the power supply.
6. Reseat the processor module.
7. Replace the logic board.
8. Replace the processor module.
"

Kanske är det detta som är fel. Testa steg för steg.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 01:38

lite kul att fem (eller ngt) svar säger exakt likadant... läser ingen tråden de skriver i?
jag skulle i.a.f börja med det enklaste innan jag öppnade datorn och tryckte på cuda-knappen...
en vanlig pram-zappning brukar lösa det mesta (men inte allt)...

Ursprungligen av Jonny Larsen:

lite kul att fem (eller ngt) svar säger exakt likadant... läser ingen tråden de skriver i?

Får man samma/liknande information från flera håll så kan man anta att man är på rätt spår. Eva har enligt egen utsago aldrig öppnat en dator, och då skadar det inte med lite välmenade upprepningar.

Eva så här öppnar du din dator:
http://www.info.apple.com/usen/cip/html/g4gbenet-esd-cip.mov.html

Sen så gör man så här enligt apple:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95054

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95065

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-25 04:01

Byta logic board innan power supply låter ju rätt konstigt, jag skulle göra tvärtom. Att låta grejerna stå över natten eller att vänta en kvart lär ju knappast hjälpa, svart magi är inte inblandad såvida den magiska vita röken inte kommit ur burken, då är den förmodligen "sallad".
Kolla att alla kablar inuti burken sitter i kontakterna ordentligt, det är ett bra sätt att börja felsökningen på.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-04-25 09:57

Tack alla för er hjälp. NI ÄR UNDERBARA.
Min mac funkar igen, det är ju som trolleri. Det var bara att trycka på den lilla knappen så var allt som vanligt igen.

Men det tog tid att hitta knappen!! Jag vet nämligen inte hur ett moderkort ser ut och på min mac var den nämligen inte röd och så pytteliten att jag inte såg den som "knapp" men så läste jag i någon länk ni skickat att "The Cuda reset button is located to the right of the battery" Ett batteri vet jag hur det ser ut så sen hittade jag knappen också.

Jag är så himla glad att allt funkar igen. Och stolt över att jag lagat den alldeles själv. Tack vare hjälpen från er förstås. Kram på er alla

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-25 10:22
Ursprungligen av Eva:

Tack alla för er hjälp. NI ÄR UNDERBARA.
Min mac funkar igen, det är ju som trolleri. Det var bara att trycka på den lilla knappen så var allt som vanligt igen.

Men det tog tid att hitta knappen!! Jag vet nämligen inte hur ett moderkort ser ut och på min mac var den nämligen inte röd och så pytteliten att jag inte såg den som "knapp" men så läste jag i någon länk ni skickat att "The Cuda reset button is located to the right of the battery" Ett batteri vet jag hur det ser ut så sen hittade jag knappen också.

Jag är så himla glad att allt funkar igen. Och stolt över att jag lagat den alldeles själv. Tack vare hjälpen från er förstås. Kram på er alla

Skojigt att höra att allting fixade sig. Men det är ju en mac vet jag. I detta fall räckte det tydligen med den "lille". Men nu är du förbered för eventuella framtida problem.

Men nu skall du vara glad för din själv reparerade mac, och vi skall inte gå händelserna i förväg.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-04-25 14:59
1
Bevaka tråden