Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hubb för dela internet via kabel-Tv

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 18:12

Hej !

Söker ett sätt för att koppla ihop kommunikation mellan tre datorer. Dessa skall också kunna koppla upp mot internet utan vara beroende av andra. Kunna vara ute flera samtidigt. Som för förstått kan man konfigurera en hubb/brandvägg för detta som sedan delar ut IP-nummer till datorerna. Har internet via Chello där ip-adress delas ut via DHCP. Dock max en.

Tips på lösning? Det kommer inte vara trådlöst. Har 10/100 baseT, inte gigabit.

Mvh Olof

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-24 18:16

En router eller en dator med 2st nätverkskort i som agerar router är lösningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 18:18

Jag har två bärbara (och en blivande bredbandstelefon) som jag nyligen kopplat ihop i ett lokalt nätverk hemma och där samtliga datorer kommer ut på nätet oberoende av varandra. Det jag kan rekommendera är en kombinerad router/switch (ca 500 kr) där allt detta görs. Routern delar ut lokala IP-adresser med en DHCP server och alla datorer delar på den gemensamma globala IP-adressen.

Routern jag köpte är en Zyxel Prestige 334 och det var genom ett erbjudande från Tele2 i samband med deras lansering av bredbandstelefoni. Den fungerar bra (och håller uppkopplingen uppe så jag slipper logga in på Comhem vilken är min ISP). Var tvungen att läsa lite i manualen för att öppna upp webbserver globalt från en av datorerna annars har det fungerat smärtfritt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 18:19

Efter ha läst på Macotekets informativa sida verkar det vara en Bredbandrouter jag skall ha. DLink och Netgear säljer de. Intressant att veta om det finns erfarenheter av prylarna, speciellt i kombationen med Chello / kabel TV som jag har internet via.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-24 18:33

Undvik Dlink.

  • Medlem
  • 2004-04-24 18:37

yup, netgear rekommenderas - enkel att konfa och inget strul!

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-04-24 21:59
Ursprungligen av Ma:

yup, netgear rekommenderas - enkel att konfa och inget strul!

Funkar bra med netgear... delar ADSL mellan 2 datorer, aldrig något bekymmer med inloggning eller så...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-04-24 22:22

Jag har en D-link DI604, fungerar superbt.

1
Bevaka tråden