Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skicka sträng från Applescript till Wordmakro

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 15:46

Har insett att jag inte kan göra det jag vill göra i Applescript, och har fått börja sniffa på VBA App för att skriva makron för Officeprogrammen.

Jag har aldrig kikat på VBA tidigare, men har lyckats starta ett makro från Applescript. Dock lyckas jag inte föra över en sträng från mitt skript till min makro.

Skriptet skall, tillsammans med makrot, öppna en mall, och fylla i två textfält och spara som i olika mappar beroende på innehållet i textsträngarna.

Ifyllandet av textsträngarna blir en senare fråga, men jag vill spara i rätt mappar.

Jag har lyckats skapa ett fungerande gränssnitt i Applescript Studio, vilket känns som en liten seger för en svensklärare som jag!

Jag vill således veta syntaxen för do script eller evaluate (?) i Applescript och för subben i VBA.

Dessutom undrar jag om någon har ett alternativ till VBA editor i Word. Finner den mer än lovligt strulig.

Någon som kan hjälpa mig?

Vänligen, Ylan

Ja det där är inte enkelt, jag lade säkert två hela arbetsdagar på att kunna skicka data mellan VBA och AppleScript. Tyvärr har jag inte kvar det scriptet men jag ska se om jag lyckas gräva fram något från arkiven

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 18:08
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja det där är inte enkelt, jag lade säkert två hela arbetsdagar på att kunna skicka data mellan VBA och AppleScript. Tyvärr har jag inte kvar det scriptet men jag ska se om jag lyckas gräva fram något från arkiven

Hygglo! (Det gällde altså från Applescript till VBA)

Vänligen, Ylan

visst, det är den minst jävliga riktningen kan jag tala om

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 22:15
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

visst, det är den minst jävliga riktningen kan jag tala om

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 11:32

Jag har kämpat för att finna syntaxen för att skicka en sträng som argument till en subrutin i VBa. Det tycks inte finnas någonstans. Jag har Applescript in a Nutshell, emn där finns ingenting. Gått igenom dokumentationen för Applescript Studio, utan att finna något. Det enda jag hittat var några rader på Microsoft Mactopia, men den raden fungerade inte.

Snälla någon, om ni inte vet hur man gör, vet ni var man kan få reda på det?

Vänligen, Ylan, som känner sig desperat

  • Medlem
  • 2004-04-30 00:00

Om det är en liten VB-rutin kanske du kan skicka in hela rutinen som en textsträng m.h.a. do Visual Basic.
Jag gjorde så i ett script som skrev ut en massa Word-filer, och där jag blev tvungen att hänfalla åt VB för att uppdatera innehållsförteckningen. Så här blev det:

do Visual Basic ("Documents.Open FileName:=\"" & 
          theFileToOpen as text) & "\"" & return & 
          "If ActiveDocument.TablesOfContents.Count >= 1 Then" & return & 
          "ActiveDocument.TablesOfContents(1).Update" & return & "End If"

Det funkade för det mesta.

F.ö. borde någon ta Microsoft i örat för deras stöd för AppleScript. Nån mer än jag som försökt scripta PowerPoint och upptäckt att programmet stöder 1 (ett!) kommando?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 12:10
Ursprungligen av wlao:

Om det är en liten VB-rutin kanske du kan skicka in hela rutinen som en textsträng m.h.a. do Visual Basic.
Jag gjorde så i ett script som skrev ut en massa Word-filer, och där jag blev tvungen att hänfalla åt VB för att uppdatera innehållsförteckningen. Så här blev det:

do Visual Basic ("Documents.Open FileName:=\"" & 
          theFileToOpen as text) & "\"" & return & 
          "If ActiveDocument.TablesOfContents.Count >= 1 Then" & return & 
          "ActiveDocument.TablesOfContents(1).Update" & return & "End If"

Det funkade för det mesta.

F.ö. borde någon ta Microsoft i örat för deras stöd för AppleScript. Nån mer än jag som försökt scripta PowerPoint och upptäckt att programmet stöder 1 (ett!) kommando?

Ah, jag förstod inte att man kunde skicka hela makrot till Word!

Skall kolla upp, Editorn till Word (åtminstone för mac) känns hemsk. (Det skulle kunna vara så att jag är helt dum i huvudet också! )

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-01 15:50

Tack Wlao,

Det fungerade utmärkt! Tror det börjar bli dags att investera i ny litteratur. Det är ganska segt när 95% av utvecklingstiden för ett litet enkelt program går åt till att luska ut syntax! :rolleyes:

Automatisera mera!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden