Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt tips G4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-24 02:36

Hejsan på er alla.
Jag har kollat in lite angående fläktar som brummar och annat buller här på forumet.
Jag skall säga detta att jag har en G4:a själv som låter en del och har börjat att låta allt mer den senaste tiden. Lite irriterande och tröttsamt så jag funderader på hur man skall göra. Kontaktade min återförsäljare som ville ha 1000 kr plus moms för nytt nätaggregat. Lite dyrt tyckte jag så han kom också med tipset att byta fläkten i aggregatet, Sakt och gjort så kollade jag detta.Skruvade isär allt vilket var lättare än jag trodde. (tack för servicevänlig dator apple)Bytte ut den fläkten mot en nästan ljudlös sådan som jag köpte i en PC affär för 120 kr. Gick sedan vidare och bytte även den i chassit för 150 kr som var lika tyst. Vips så har jag en nästan ljudlös mac för 270 kr! Bara som ett tips för den händige. Det går att fixa billigt själv istället för att köpa dyra veraxfläktar för 3-3500 kr.

lajo

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 09:33

Kan du berätta mer? om vilken G4 du har och vad det var för fläktar osv...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-25 21:45

Hej

Ursprungligen av TU:

Kan du berätta mer? om vilken G4 du har och vad det var för fläktar osv...

Jo jag har en mac G4:a 466 digital audio som är en 3 år gammal typ. Hur jag gjorde var att ta ut nätaggregatet ur maskinen. Lite pill med alla sladdar, och skruvade isär det försiktigt. Sedan var det bara att lossa de skruvar som höll fast fläkten, dra ut kontakten och sätta den nya tysta på plats. Kontakten var dock ej densamma och så var det tre sladdar i den nya fläkten istället för två som på macens original. Den ena går bara till en styrfunktion på en PC för reglering av hastighet så den kujde jag strunta i utan bara ta kontakten från den gamla fläkten och stoppa i sladdarna i den och plugga i på nätaggregatskortet. Skruva ihop och se så att den funkar, det vill säga får ström. Sedan sätta i aggregatet igen, skruva i allt igen ppå sin plats. Den andra fläkten, samma sak med sladdarna och betydligt lättare att skuva i och på när det gäller den. Bara 2 skruvar. Fläktarna jag köpte var Delta tror jag. Tysta med lite lägre varvtal men lika effektiva. Fråga hos din närmaste PC handlare.
Det var en enkel match faktiskt och nu när den gått dygnet runt hemma i några dagar så ingen överhettning och framförallt, tyst. Väldigt tyst.

lajo

Fysisk storlek på fläktar?

Ursprungligen av lajo:

Jo jag har en mac G4:a 466 digital audio som är en 3 år gammal typ. Hur jag gjorde var att ta ut nätaggregatet ur maskinen. Lite pill med alla sladdar, och skruvade isär det försiktigt. Sedan var det bara att lossa de skruvar som höll fast fläkten, dra ut kontakten och sätta den nya tysta på plats. Kontakten var dock ej densamma och så var det tre sladdar i den nya fläkten istället för två som på macens original. Den ena går bara till en styrfunktion på en PC för reglering av hastighet så den kujde jag strunta i utan bara ta kontakten från den gamla fläkten och stoppa i sladdarna i den och plugga i på nätaggregatskortet. Skruva ihop och se så att den funkar, det vill säga får ström. Sedan sätta i aggregatet igen, skruva i allt igen ppå sin plats. Den andra fläkten, samma sak med sladdarna och betydligt lättare att skuva i och på när det gäller den. Bara 2 skruvar. Fläktarna jag köpte var Delta tror jag. Tysta med lite lägre varvtal men lika effektiva. Fråga hos din närmaste PC handlare.
Det var en enkel match faktiskt och nu när den gått dygnet runt hemma i några dagar så ingen överhettning och framförallt, tyst. Väldigt tyst.

lajo

Vad var det för storlek på fläktarna, särskilt den i nätagget vore bra att få uppgift på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 10:13

Japp, det är så man gör. Köp Papst-fläktar och ta fram skruvmejseln. Var försiktig med nätdelen dock. Rör inga komponenter där inne! Du kan få en riktig kyss av kondensatorerna, vilket kan vara direkt livsfarligt. Byte av nätdelsfläkt sker på egen risk alltså. Var noga med polariteten också så att fläkten roterar åt rätt håll. Byt till en tyst, modern hårddisk också, exempelvis en Hitachi Deskstar på 120 GB. Hårddiskar är billiga nu.

  • Medlem
  • 2004-06-07 19:34
Ursprungligen av Mondo:

Rör inga komponenter där inne! Du kan få en riktig kyss av kondensatorerna, vilket kan vara direkt livsfarligt..

Finns det sånna i gamla kameror också? Skruvade isär en kamera när jag var runt 10 (16 år sen). Satt och skruvade vid blixten. Sen bara small det till och blev svart för ögonen. Vet inte vad som hände, men kameror skruvar jag sällan i längre

  • Avstängd
  • 2004-04-25 22:55

Eller för den late, strunta i att riva ut nätagget helt och ha det hängande medan man pular me fläktarna
IT WORKS MATE :]

80 mm har jag för mig. Eller var det 92?

Blev lite osäker. Ta fram en linjal och mät, vettja!

J.

1
Bevaka tråden