Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tragiskt spelutbud för mac

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kan bara konstatera att spelutbudet för macen är tragiskt. Nu har jag insett det själv efter att ha bytt från PC. Utbudet är en hemsk blandning av gamla och nya halvdana(portade) spel, blandat med en ytterst liten skara bra samtidigt nya spel.

Självklart existerar det konsoller men en modern dator idag är ju som gjord för spel, varför inte utnyttja detta. Frågan är om situationen någonsin kommer ändras till macens fördel.

Kommer aldrig att hända. Macens marknadsdel är alldeles för liten. Dom enda spelen jag köper är dom som portar sina spel direkt till Macen, vilket är Blizzard bland annat.

Huu vad negativ du är Niklas...:) Jag tror inte heller att situationen kommer att ändras på länge än men att säga aldrig är lite väl långt att gå.

Det är ju inte alldeles lätt att porta spel sådär rakt av bara, program som är utveckalde för konsoller likt Halo är lättare att porta till macen då prestandakravet för just Halo inte är alltför stort. Xbox har ju bara 733Mhz och graffekortet är ju ett Nvidia kort mx varianten av ngt slag.

Men när det gäller övriga spel som inte är tänkta att spelas på spelkonsoller så är det genast svårare. Den enda maskinen i Apples produkt linje som har förutsättningar att köra spel på är G5:n med dess snabba minnebussar och grafikkortsmöjligheter. Men det är ju inte alla förunnat att kunna köpa dom maskinerna. Undrar hur stor andel av marknaden på 2-3% som G5 har?

Nää det lär nog dröja tills vi ser dom nyaste släppen till macen och som flyter på som en klick smör i en het stekpanna, tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 21:42
Ursprungligen av xplane:

Huu vad negativ du är Niklas...:) Jag tror inte heller att situationen kommer att ändras på länge än men att säga aldrig är lite väl långt att gå.

Det är ju inte alldeles lätt att porta spel sådär rakt av bara, program som är utveckalde för konsoller likt Halo är lättare att porta till macen då prestandakravet för just Halo inte är alltför stort. Xbox har ju bara 733Mhz och graffekortet är ju ett Nvidia kort mx varianten av ngt slag.

Nää det lär nog dröja tills vi ser dom nyaste släppen till macen och som flyter på som en klick smör i en het stekpanna, tyvärr.

Du kan inte stirra dig blint på siffrorna, allt i en XBOX är gjort för spel, Du skulle inte kunna köra halo likabra med samma kvalite på en motsvarande PC...

När det gäller FPS spel är det gott om spel men vissa saker har helt försvunnit. Senaste flygsimulatorn i WWII miljö kom 1992. På PC sidan har vi MS och andra som har en uppsjö av FS. Jag tror inte heller att Macken kommer att få lika mycket spel som PC men en del saker har blivit bättre. OS X är bättre och nu etablerat och samtidigt som OS 7-8-9 sjöng på sista versen hade vi problement med G4 CPUn som halkade efter i prestanda rejält samtidigt som Apple höll kvar vid det lama ATI 128 kortet en för lång tid. Med G4 på snabb utmars under 2004 ser det bra ut

jag tror att om Half-Life hade släppts till Mac så hade läget sett väldigt annorlunda ut... tror inte att det hade funnits fler mac än PC dock. Men anledningen till att många gamers väljer pc före mac är just Counter-Strike eller Day of Defeat.... Dessutom så vill jag påpeka att även om Warcraft 3 utvecklades direkt även till MacOS så är det en dålig ombearbetning då de t.o.m. fryslaggar på en G4... Blizzard har varit väldigt glada över deras Mac version av World of Warcraft, och jag hoppas att jag kommer kunna spela det på min iBook G4...

World of Warcraft har rätt låga krav, mest nog för att dom försöker nå så bred marknad som möjligt...

tror dom kommer lyckas med det också.. jag kommer definivt att inskaffa det....

"Kommer aldrig att hända. Macens marknadsdel är alldeles för liten. Dom enda spelen jag köper är dom som portar sina spel direkt till Macen, vilket är Blizzard bland annat."

Vad innebär detta att ett spel är "portat till mac"? Betyder det att det finns en version av spelet som fungerar till både mac och pc? Om detta stämmer och blizzard portar alla sina spel borde t.ex. Diablo II fungera med OSX?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-31 08:15
Ursprungligen av Jonas Rönnqvist:

Om detta stämmer och blizzard portar alla sina spel borde t.ex. Diablo II fungera med OSX?

Diablo II fungerar med OS X (går ej över i classic-läge), åtminstone hemma hos mig.

Ursprungligen av Jonas Rönnqvist:

Vad innebär detta att ett spel är "portat till mac"? Betyder det att det finns en version av spelet som fungerar till både mac och pc? Om detta stämmer och blizzard portar alla sina spel borde t.ex. Diablo II fungera med OSX?

Diablo 2 och WarCraft 3 (och alla dess expansioner) fungerar att spela med i OS X med samma skiva som i pcn... däremot om du ska spela Diablo 2 så måste du antingen installera via classic eller ladda ner en OS X installer...

http://www.blizzard.com/patches/ så hittar du patchar till alla Blizzards spel och här kan du även ladda ner OSX installers till StarCraft och Brood War

Om man packar ner en GBA SP tillsammans med sin iBook så får man både mac och bra spelande, en perfekt lösning tycker jag!

För mig räcker spelutbudet.
Jag är så nöjd med Americas Army, Warcraft III och Raven Shield.

Jag väntar gärna den extra stund det tar för att spelen ska komma till Macen då slipper vi 98% av allt skräp som släpps på PC sidan.

Men visst ett eller annat spel till borde kunna komma dirket till Macen... men jag funderar mer och mer på att skaffa en spelkonsol.
För då kan jag spela i 20 min sedan lägga ner. Det går inte på datorer.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

För mig räcker spelutbudet.
Jag är så nöjd med Americas Army, Warcraft III och Raven Shield.

Jag väntar gärna den extra stund det tar för att spelen ska komma till Macen då slipper vi 98% av allt skräp som släpps på PC sidan.

Men visst ett eller annat spel till borde kunna komma dirket till Macen... men jag funderar mer och mer på att skaffa en spelkonsol.
För då kan jag spela i 20 min sedan lägga ner. Det går inte på datorer.

För mig med, jag spelar bara Baldur's Gate I & II, snart kommer Call of Duty till Mac (joy)! CoD var orsaken till att jag skaffade PC öht, men depressionen över systemets övriga sugighet gjorde att jag inte spelade i vilket fall

Xbox + Fable är ett hett tips för folk som går i konsoltankar ^^

Ursprungligen av Kristian B:

Jag kan bara konstatera att spelutbudet för macen är tragiskt. Nu har jag insett det själv efter att ha bytt från PC. Utbudet är en hemsk blandning av gamla och nya halvdana(portade) spel, blandat med en ytterst liten skara bra samtidigt nya spel.

Självklart existerar det konsoller men en modern dator idag är ju som gjord för spel, varför inte utnyttja detta. Frågan är om situationen någonsin kommer ändras till macens fördel.

Hej Kristian

Mac OS X är installerad på 3% av nyförsäljningen på datorer, ca 3-4 miljoner sålda datorer på ett år. Hur många speltitlar en sådan marknad kan bära tål alltid att diskutera. I alla fall har spelförlagen omvärderat Mac OS som spelplattform, och släpper fler spel för Mac än någonsin.

Spelutbudet för Mac har _aldrig_ varit bättre än idag. De senaste 4 åren har Mac OS som plattform fått fler och fler titlar. Hur stor skillnaden är kan man se om man jämför hösten 1999 och hösten 2003. Ta detta nyhetsbrev från Aspyr december 1999 http://www.aspyr.com/page.php/newsletter/?p_newsletter_id=9 och jämför med detta nyhetsbrev från december 2003 http://www.aspyr.com/page.php/newsletter/?p_newsletter_id=59. Det har varit en mycket bra utveckling för Mac under dessa 4 år! En annan sida för perspektiv är Gamespys statistiksida http://archive.gamespy.com/stats/ om du ser på topp 20 så finns 17 för Mac nu eller inom kort.

Kommer det komma ännu mer spel till Mac? Jag tycker det finns genrer som inte är täckta på Mac, typ sportspel och vissa special spel typ Trains osv. Där kan vi antagligen hoppas på fler spel om man ska se till den senaste utvecklingen. Men om det ska bli fler spel i genrer där Mac redan har flera titlar, så krävs det att Apple ökar sin marknadsandel till 5-10%, 5-15 miljoner sålda datorer per år, imo.

Ursprungligen av Kristian B:

Jag kan bara konstatera att spelutbudet för macen är tragiskt. Nu har jag insett det själv efter att ha bytt från PC. Utbudet är en hemsk blandning av gamla och nya halvdana(portade) spel, blandat med en ytterst liten skara bra samtidigt nya spel.

Självklart existerar det konsoller men en modern dator idag är ju som gjord för spel, varför inte utnyttja detta. Frågan är om situationen någonsin kommer ändras till macens fördel.

1. Köp en Mac att göra allt du brukar med.
2. Köp en "monster" PC att spela med.

Jag gjorde den grova missen att gå över till enbart Wintendo, rekommenderas ej!

Ursprungligen av Andersson:

1. Köp en Mac att göra allt du brukar med.
2. Köp en "monster" PC att spela med.

Jag gjorde den grova missen att gå över till enbart Wintendo, rekommenderas ej!

Helt rätt! Macen för allvar och pecen till allt det roliga surfa, games och musik/film...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 01:30

otroligt tröttsamt med denna smått odödliga diskussion utan mening.
jag spelar en hel del med min mac; visst det kanske finns spel till de andra plattformarna som inte finns till mac. vem bryr sig? det finns minst tusen spel till mac jag aldrig kommer spela.
Btw. varför i guds gröna helvete görs inga spel med samma kvalite som monkey island 1 & 2 längre?

Tycker utbudet blir bättre och bättre, men vad jag däremot inte fattar ett jota av är hur utvecklare struntar i att koda in kompabilitet med Windows-världen i nätverksspel. Läs till exempel om Homeworld 2 idag som har "ndast stöd för Mac mot Mac i nätverk" och James Bond som har "Nätverksspel med andra Macar (obs, ej Windows-kompatibel)"...

Orkar dom inte göra ett 100%-igt jobb?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-27 07:12
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Orkar dom inte göra ett 100%-igt jobb?

Jorå, men du har problem med little och big endian samt så avrundar X86 flyttal på ett anorlunda sätt än vad en PPC-processor gör. Direct-X är inget problem i sig utan det är prestanda samt att informationen måste vara exakt samma på både PC och Mac. Om detta inte går att göra pga. att X86-processorn avrundar flyttal fel så att informationen blir olika på en PPC. Då är det ingen mening. Om det är för mycket konverteringar för big endian för oss så får vi sämre nätverksprestanda en våra PC-vänner.

Jag är dock övertygad om att spel med nätverkstöd för båda PC och Mac kommer att bli vanligare i framtiden. Då PC-spelsutvecklarna kommer att ta hänsyn till big endian och flytalsavrundningar blir snabbare och korrektare.

Senast redigerat 2004-04-27 09:03
Ursprungligen av Cypher:

Jag är dock övertygad om att spel med nätverkstöd för båda PC och Mac kommer att bli vanligare i framtiden. Då PC-spels utvecklarna kommer att ta hänsyn till big endian och flytalsavrundningar blir snabbare och korrektare.

Jag är rädd för att det är på väg åt andra hållet... Det är först nu på senare tid flertalet spel inte har haft stöd för Mac <->PC. Visserligen har spelutbudet ökat till skillnad mot tidigare, men enbart det skälet får inte bli en ursäkt.

Det nämns ovan att man bör bojkotta de spel som inte har komplett nätverksstöd om man anser det är viktigt. Jag håller till viss del med, men det innebär också att varje person som gör det måste säga det till spelförläggaren, annars bidrar man snarare till att färre spel blir portade till Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-01 12:19
Ursprungligen av Christofer:

Jag är rädd för att det är på väg åt andra hållet... Det är först nu på senare tid flertalet spel inte har haft stöd för Mac <->PC. Visserligen har spelutbudet ökat till skillnad mot tidigare, men enbart det skälet får inte bli en ursäkt.

"Glenda: It always comes down to a technical or licensing issue. In some games, like Homeworld 2, the PC version uses DirectPlay, a Microsoft library for networking that has no Mac equivalent. To reverse engineer that (and not run into any legal issues) is an insurmountable problem, so we have to support on Mac network play. In other games there can be technical issues in the way the game's network code is written that cause problems. In C&C Generals, the game relied on bit-level floating point calculations being identical between players. So we'd have to guarantee every single calculation in the game produced an identical result to the the most minor decimal place when calculated on the PowerPC and the Pentium. There are enough small differences in how the compilers optimize floating point code to make those numbers not match, and so the game goes out of sync. Having a game that supports PC to Mac play but goes out of sync after 5 minutes would be worse than not having PC to Mac play at all.

On the licensing front, sometimes a game uses a proprietary game matching service to find other net players. An old example of this was the Microsoft Zone. Since that service was never implemented on the Mac, there was no way to have Internet play between PC & Macs in a Zone game. There are still a few services like that out there, and while we do everything we can to convince their owners to do Mac versions, we don't always succeed.

The good news is that we do have lots of fully compatible PC<>Mac games, like Call of Duty, Medal of Honor: Breakthrough, and Battlefield 1942. So for those people who really want to play against PC's, there are still lots of opportunities."

http://www.insidemacgames.com/features/view.php?ID=294

Macfolket köper spelen ändå...Skulle användarna ställa större krav och bojkotta dom spel som inte har stöd för båda plattformarna så skulle vi säkert få se på andra bullar. Nu skulle jag kunna lägga till att jag inte bryr mig i vilket men så är inte fallet...

Jag ser framemot att få spöa apple användare i Battlefield 1942...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-27 07:16
Ursprungligen av xplane:

Jag ser framemot att få spöa apple användare i Battlefield 1942...

Battlefield 1942 kommer att fungera väl i nätverksspel då DICE kör med Sockets istället för Direct-X. Så det kommer att sparka på bra på macen också och kanske t o m sparka XPlanes rumpa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-27 06:26
Ursprungligen av Kristian B:

Jag kan bara konstatera att spelutbudet för macen är tragiskt. Nu har jag insett det själv efter att ha bytt från PC. Utbudet är en hemsk blandning av gamla och nya halvdana(portade) spel, blandat med en ytterst liten skara bra samtidigt nya spel.

Självklart existerar det konsoller men en modern dator idag är ju som gjord för spel, varför inte utnyttja detta. Frågan är om situationen någonsin kommer ändras till macens fördel.

Jag tycker inte spelutbudet är tragiskt. Faktum är att för mig så är spelutbudet alldeles lagom, men jag köper endast runt 4 spel om året. Att det är en blandning av gamla och nya spel rör inte mig i ryggen då det är hur kul spelet är som gäller. Att många av spelen kan kännas halvdana portade är pga av att de senaste spelen kräver en hel del av datorn. Ta C&C Generals t. ex. som verkligen maxar CPU och GPU på både PC och Mac.

Spelkonsolerna som finns på marknaden idag är inte moderna men de är gjorda för spel. Moderna datorer är bra för moderna spel. Det tråkiga är att moderna spel och mjukvara utvecklas i snabbare takt än hårdvaran, och därför segare spel.

Om det finns något att klaga på, enligt mig, angående spel för macen, så är det alldeles för få spel som skrivs unikt för den. Fler unika bra spel för macen kommer att generera mer försäljning för Apple. Portningarna av spelen kommer endast att göra så att vi inte byter till PC.

Så när det börjar komma fler bra unika spel till macen så kommer situationen att ändras till macens fördel.

Senast redigerat 2004-04-27 09:12
  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 08:15

jasså. ni skaffar mac för att spela. jag har den för att jobba o klara mitt digitala liv. spelar låter jag mina CStorskar till vänner göra. Sen bygger jag en hemsa på min mac åt ngn dum klan o får slant. Känns tryggt. Sensaste spelet jag spelade var Half Life. når d va nytt.. sen har jag pillat lite sporadiskt på ngns CS, kanske lite Tony Hök. o lite UT 2004.

Varför allt detta tjat om spel? Macen e välle ingen spelamaskin.. Macen e ett verktyg, ett sätt att leva.

Pissar på pengar

Personligen tycker jag att speltillverkarna pissat på dom potentiella intäkter dom kunde fått från mac användarna. Visst för att det håller på att vända, men för hur lång tid då? Jag skulle vilja säga att det sitter för många inavlade producenter och programmerare, som inte har eller kommer att få den kompetens som behövs för att göra spel till Macen. Då pratar jag inte om Monkey Iland, utan om bra moderna spel i klass med Halo, Far Cry osv.

Ursprungligen av En svensk tiger:

Personligen tycker jag att speltillverkarna pissat på dom potentiella intäkter dom kunde fått från mac användarna. Visst för att det håller på att vända, men för hur lång tid då? Jag skulle vilja säga att det sitter för många inavlade producenter och programmerare, som inte har eller kommer att få den kompetens som behövs för att göra spel till Macen. Då pratar jag inte om Monkey Iland, utan om bra moderna spel i klass med Halo, Far Cry osv.

Far Cry tillsammans med BF: Vietnam var sämst (hittills) i år.

Ursprungligen av Andersson:

Far Cry tillsammans med BF: Vietnam var sämst (hittills) i år.

Hurdå utveckla dig mera?

Ursprungligen av xplane:

Hurdå utveckla dig mera?

Far Cry är JÄTTESNYGGT. Men inte mycket mer, avsaknad av känsla och pinsamt dåligt multiplayerläge.

BF: Vietnam lider också av bristande närvarokänsla. Att det är vansinnigt orealistiskt behöver jag väl inte ens nämna (inte för att det spelar nån roll).

Bevaka tråden