Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Riktigt, riktigt död iMac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare,

har sett ett par trådar om detta men kör en ny ändå...

Min iMac (400 MHz G3) funkade som vanligt i morse. Jag gick ifrån datorn ett slag, och när jag kom tillbaka var den död. Går inte att sätta på igen. Ingenting varken lyser eller snurrar när jag försöker starta den. Stendöd mao. Ringde macsupport, och mannen i andra änden skrek "Analogkortet, 3000 + moms".

Vad tror ni, skulle det kunna vara nåt annat? Är det värt att skicka in den på felsökning (för 825 spänn) om det med största sannolikhet aä analogkortet? Jag menar, burken är ju inte ens värd så mycket det kostar att reparera den!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-23 18:59

Kolla nätdelen
Mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 19:13

Samma sak på har hänt på mitt jobb. Det trasslade ett tag. då den man stängde av den och sedan ville den inte gå igång igen. Men efter ett tag gick den igång igen. Nu står den där och samlar dam. Men när jag har mer tid skall jag ta ur det extra minnet ur den och prova starta upp datorn. Jag fick tips nyligen att trasiga minnen kan orsaka denna konstiga död. Men som sagt jag har inte provat så jag vet inte. Men om du får igång den före mig kan du väl göra dig till känna och berätta hur du gjorde.

hej och tack för tipsen.
Har provat att ta ut minnena ett och ett, men det hjälpte inte.

miri> är inte nätdelen och analogkortet samma sak? Det trodde jag iaf. Är det billigare att byta nätdelen?

Nu är det så att jag har två andra imacs stående. Jag har en 80 GB hd i den trasiga, och undrar därför om jag kan lätt kan sätta in den i någon av de andra. Jag provade lite försiktigt att skruva av underdelen på chassit, men var rädd att inte få på det igen. Är detta svårt. Jag har ingen erfarenhet av att meka med mac, men ganska stor med PC. Dvs jag klarar det nog bara jag lyckas få av och på chassit.

tack

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-04-26 10:23

Kan det kanske vara samma fel som jag hade? I så fall lagas felet lätt genom att trycka på "cudorknappen"
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=43798

  • Avstängd
  • 2004-04-26 11:44

Jag kan ta moderkortet om du bara ska slänga burken.

Kan du det?! Vad snällt!

Men allvarligt, Kan det uppstå några problem med att sätta in hårddisken

från "iMac A" till "iMac B",

om OS och program redan är installerade på
hårddisken från "iMac A".

Det är inte exakt samma modell på "iMac B", den är något nyare.

Edit: jag gjorde så, och det gick problemfritt.

Senast redigerat 2004-04-27 14:33
1
Bevaka tråden