Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställt min första Mac! PB15 1.5

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 11:46

Något mycket märkligt har inträffat, jag, en oerhört innördad PC användare som under alla tider har slåtts för PC och mot allt annat där ute.. (Amiga, Atari osv när det begav sig) .. Har under mystiska omständigheter plötsligt beställt en sprillans ny PB 15 med den nya konfigurationen som ni alla säkert känner till..

Huruvida jag kommer ikapp mitt sunda förnuft eller inte får tiden utvisa, men nu hoppas jag bara på en underbar framtid i mitt nya system och att Skype snart släpps till Mac..

Huvudorsaken till bytet är crasher och att OSX på något underligt vis är enormt tilldragande.. Min största önskan är att Sigma Photo Pro (RAW konverterare till Sigma SD9 bilder) ska gå snabbt och att bildhantering ska funka smidigt och se bra ut på tillhörande skärm.

Jag tänkte ge er en review när jag får hem macen, finns det intresse av detta?

Självklart!

Grattis!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 11:52
Ursprungligen av Stenbäck:

Självklart!

Grattis!

Detta är så enormt märkligt.. Känslan är underfär densamme som för en ateist att plötsligt bli kristen.. kanske.. så där bara..

Jag har liksom inte varit så snäll mot mina Mac kompisar, jag har nog fått både en och två att ångra sitt Macköp och de kommer bli enormt förvånade när jag berättar detta..

Jag är lite svettig..

Du kan låta Photoshop CS göra RAW jobbet direkt om du vill. Den kan ta in råbilder.
Råbilderna tankar du bäst in i datorn med programmet Bildinhämtning.
Fungerar lysande!

Hoppas du får skoj med Macen. Skype vore trevligt till Mac.
Powerbook är en myyycket trevlig dator. Men din kan du till och med spela de nyare spelen som kommit till Mac.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 11:59
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Du kan låta Photoshop CS göra RAW jobbet direkt om du vill. Den kan ta in råbilder.
Råbilderna tankar du bäst in i datorn med programmet Bildinhämtning.
Fungerar lysande!

Hoppas du får skoj med Macen. Skype vore trevligt till Mac.
Powerbook är en myyycket trevlig dator. Men din kan du till och med spela de nyare spelen som kommit till Mac.

Låter som du känner till SD9an.. Grejen är den att X3F konverteraren för Photoshop inte är klar än.. Den kommer senare i höst. Det går att gå runt men då använder den Nikons konverterings algoritmer (tror jag) och det kanske inte är det bästa med tanke på de tre lager som Foveon är uppbyggd av..

Ja, en 1.5 borde nog räcka ett litet tag iallfall.. Och för att inte nämna 9700 med 128MB minne.. Man tackar!

  • Medlem
  • 2004-04-23 14:31

Grattis Rytterfalk!
Jag har beställt likadan maskin med 5400 rpm HDD dessutom.

P.S. Elaka kommentarer från vare sig Mac- eller PC-användare har aldrig besvärat mig. Pc eller Mac är ens eget val. Hoppas dina vänner har förstått detta.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 16:02
Ursprungligen av 3OPAH:

Grattis Rytterfalk!
Jag har beställt likadan maskin med 5400 rpm HDD dessutom.

P.S. Elaka kommentarer från vare sig Mac- eller PC-användare har aldrig besvärat mig. Pc eller Mac är ens eget val. Hoppas dina vänner har förstått detta.

Sjalvklart har jag 5400RPM.. skulle aldrig valja mindre, snarare mer.. Ugha att redigera video och starta program pa 4200.. For mig ar det markligt att en PB levereras med 4200..

Mina vanner tycker nog det ar mest markligt att jag, denna PC Freak som akt omkring pa demo partys och aldrig tittat at Macen mer an i gymnasiet nar jag var tvungen.. Men jag gjorde det inte utan en massa vassa kommentarer.. Men nu ar det UNIX och en helt annan sak.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-04-23 16:03

Grattulerar och välkommen, Mac OS X är grymt skönt, du kommer inte sakna windows det kan jag låva

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 16:25
Ursprungligen av Ovsing:

Grattulerar och välkommen, Mac OS X är grymt skönt, du kommer inte sakna windows det kan jag låva

Tack!

Det ar tack vare Mac OS X som jag byter system..

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-23 18:37

Du kan inte använda dig av Nikons konvertering då den är uppbyggd på Bayersk interpolering av rött och blått.
Som du själv säger är det endast sigmas eget program som kan användas än så länge.
mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 13:35
Ursprungligen av miri:

Du kan inte använda dig av Nikons konvertering då den är uppbyggd på Bayersk interpolering av rött och blått.
Som du själv säger är det endast sigmas eget program som kan användas än så länge.
mvh

Jodå det kan du visst! Tro mig, jag har testat..
Håll med om att det är skumt!
http://www.pbase.com/kunming/minorityland

  • Medlem
  • 2004-04-23 20:38

Har ingen särskilt bra koll på det här, men det släpptes en ny version av Adobe Photoshop Camera Raw i dag. Se här: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18433

Såhär står det om nyheterna:

Support for the following cameras has been added in this update. For a complete list of supported cameras, please visit the camera raw page.
Canon PowerShot Pro1, EOS-1D MARK II
Kodak DCS Pro 14nx, DCS Pro SLR/n
Konica Minolta
DiMAGE A2
Nikon D70, Coolpix 8700
Olympus C-8080 Wide Zoom
Sigma SD9, SD10

Välkommen till den underbara macvärlden förresten.

/majk

Gratulerar, väntar på en likadan burk

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 13:40
Ursprungligen av Ductic:

Gratulerar, väntar på en likadan burk

hehe, då kanske du la märke till vi fått ett något starkare batteri på hela 50 w timmar istället för 47.. Tror du att vi får ut våra 4,5h eller ens 3,5h?.. Jag hoppas på det!

Jag tror jag gjort rätt val.. Jag hoppas och hoppas och hoppas och ho...

  • Medlem
  • 2004-04-27 12:02
Ursprungligen av Rytterfalk:

hehe, då kanske du la märke till vi fått ett något starkare batteri på hela 50 w timmar istället för 47.. Tror du att vi får ut våra 4,5h eller ens 3,5h?.. Jag hoppas på det!

Jag tror jag gjort rätt val.. Jag hoppas och hoppas och hoppas och ho...

Enligt tabellen på den här websidan är skillnaden från 46 till 50 W. Det blir ytterligare några minuter?

Vad är status på era beställningar?
Min säger "Order Status as of 09:50 AM GMT, 27/04/2004 Open".
Byggtiden har dessutom ökat på svenska Apple Store med några dagar, den amerikanska ligger dock fortfarande på 3-5 dagar.

Order Status as of 11:45 AM GMT, 27/04/2004 Open
Innan 29e säger dem ju, hoppas dem håller det bara. Vill ju switcha någon gång!

1
Bevaka tråden