Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisutveckling RAMminne

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-23 13:42

Hej !

Skall investera i minne till PowerBook där det blir en valusituation då det bara finns en plats.

Min tanke är då; hur brukar minnenas priser utvecklas?

I mitt fall:
512 SO-DIMM kostar i bästa fall 1300
1024 SO-DIMM kotar i bästsa fall 4000

Vid framtida byte måste 1024 falla minst 1300 för att få tillbaka den investeringen.

I vilken tidsram är det tänkbart?

Mvh Olof

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-23 16:08

Det är omöjligt att säga, men här är en artikel hos IDG som kanske kan vara av intresse (finns säkert flera och möjligen nyare): http://www.idg.se/ArticlePages/200403/24/20040324093331_MD/20040324093331_MD.dbp.asp

Om man ska chansa lite så tippar jag att 1GB minnen i SO-DIMM storlek, nästan exklusivt för bärbara datorer, inte kommer bli storsäljande än på ganska länge och således kommer priserna hållas uppe. Gissning: 12 månader.

olov

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-23 16:10

Förresten, vilken Powerbook har du ("då det bara finns en plats")? Min Titanium har 2 stycken platser, min Wallstreet likaså. Har det ändrat sig i Alu eller vad?

olov

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-23 16:33
Ursprungligen av olov:

Förresten, vilken Powerbook har du ("då det bara finns en plats")? Min Titanium har 2 stycken platser, min Wallstreet likaså. Har det ändrat sig i Alu eller vad?

12" modellen har bara en plats. De större modellerna har två platser likt tidigare PowerBook modeller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-23 16:28

Minnespriserna var på en väldigt högt nivå för 1 vecka sedan men är nu svagt fallande igen. Kanske går de upp igen eftersom de kinesiska tradersarna börjat spekulera på "spoten" igen.

Om minne kan man aldrig säga nåt säkert.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-23 16:34

minnespriserna har både gått upp och ned under åren så det är inte så självklart.

Läste i OSX Hints om OSX och RAM: "Buy as much you can afford, then buy a little more". Är dock inte helt övertygad..

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 20:20

något "stabilt land" borde börja tillverka minnen i stor skala...

Ursprungligen av Krokodilen:

något "stabilt land" borde börja tillverka minnen i stor skala...

Har knappast med tillverkningsländernas stabilitet att göra mer med spekulation girigighet och dålig logistik/lagerhållning.

För övrigt tillverkas väl de flesta av minneskretsarna i SydKorea av ett fåtal företag för att sedan distribueras av 100 tals leverantörer som alla påstår att deras minne är bäst......

1
Bevaka tråden