Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

minne till minsta G5

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 18:39

Ska uppgradera minnet i min lilla G5a ( PowerMac G5 1.6GHz )
Och det ska ju vara följande om jag fattat det korrekt
DDR SDRAM PC2700/333MHz ( monteras parvis )
Jag hittar ju dessa minnen i en vanlig PC-butik och där är de
billigare än hos en Macbutik ( vad jag sett i alla fall ).
Men är det verkligen samma "typ", dvs funkar de i min G5a ?

tacksam för svar
mvh
fRa

jag skulle också köpa minne till min G5, har samma modell som din. jag blev avrådd att iinte köpa DDR SDRAM PC2700/333MHz. jag gick till en macbutik och köpte där istället, ganska dyrt men väl värt pengarna. och fortfarande billigare än på applestore.

Ursprungligen av anders gbg:

jag skulle också köpa minne till min G5, har samma modell som din. jag blev avrådd att iinte köpa DDR SDRAM PC2700/333MHz. jag gick till en macbutik och köpte där istället, ganska dyrt men väl värt pengarna. och fortfarande billigare än på applestore.

Macbutikens ägare gnuggar händerna i förtjusning, ytterligare en som som tror att bara för att vi säljer pc minnen som mac minnen så är dom automatiskt bättre och därmed är villig att betala mer för samma...LOL

Om du blev avrådd att köpa DDR SDRAM PC2700/333MHz, vad köpte du istället, PC2100 eller 3200?

Här kan ni hitta minnen och andra komponenter till era burkar:

http://buggy.no-ip.com/index.php

  • Oregistrerad
  • 2004-04-18 20:16

Kan rekommendera Crucial minnen

http://www.crucial.com/eu/index.asp

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=35816

Edit: Ser nu att priserna verkar ha ändrat sig rätt rejält sen jag handlade. Jag betalde 1410 för 2x512 mb men nu tar de 2150 för samma minnen ..

Senast redigerat 2004-04-18 20:34
  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 07:07

Tackar för svar.
Jo, priserna har ju rasat iväg...
Är väl bara o tömma plåboken

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 14:30

Minnena till G5:orna är lite struliga.Vissa uppfyller specifikationen fullt ut men fungerar ändå inte.

Här finner du en massa inlägg om minnen som fungerar resp inte fungerar

nej nej, jag betalade 2400 för en gig minne på macforum, jag tror inte dom gnuggar händerna, den listan som finns med visar ju inte ett så himla mycket billigare pris, jag ger dom gärna 200 spänn extra för att dom är en mac butik.
kalla det pro bono eller fundraising...

Ursprungligen av anders gbg:

nej nej, jag betalade 2400 för en gig minne på macforum, jag tror inte dom gnuggar händerna, den listan som finns med visar ju inte ett så himla mycket billigare pris, jag ger dom gärna 200 spänn extra för att dom är en mac butik.
kalla det pro bono eller fundraising...

Om du handlade PC-2700 minnen för 2400:- så betalade du ca 1 lakan mer än lägsta pris på nätet enligt Buggy listan köpte du PC-3200 minnen så blev du bara blåst på ca 660:- . Märk att det är inte alla återförsäljare av minnen och datorprylar som är med där...Endast dom som av olika anledningar har valt det.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 18:57
Ursprungligen av xplane:

Om du handlade PC-2700 minnen för 2400:- så betalade du ca 1 lakan mer än lägsta pris på nätet enligt Buggy listan köpte du PC-3200 minnen så blev du bara blåst på ca 660:- . Märk att det är inte alla återförsäljare av minnen och datorprylar som är med där...Endast dom som av olika anledningar har valt det.

Men sedan så cirkulerar det oxå massa (eller har i vart fall) massa minnen som inte är JEDEC-compliant…(*) …och då menar jag inte själva minneskretsen (öven om den kan vara från spot-handel) utan även PCB:n…
Men så länge det är enligt Apples spec (enl. ovan + lite som jag skiter i) så kan det ju stå vad det vill på påsen

(*) Eftersom man på en peze kan styra minnet lite från bios så kan man ju rädda minnen som inte uppfyller spec genom att skruva ner dom lite… …och det låter ju dättre med DDR400 även om de körs som om de vore DDR333 - och det upptäcker ju någon tillverkare och säljer DDR333 som DDR400… Samma skit fanns ju med PC-100 och PC-133 oxå om man tittar bakåt i tiden…

Macforum har inte sålt en billig pryl i hela sitt liv. Nåväl, nu är det faktiskt inte så enkelt som Xplane påstår även om man med stor sannorlighet kan göra som han säger. Apple-återförsäljarna släpper inte ut sin hemliga lista med exakta specifikationer på minnerna avsende CAS 2 2.5 3 osv. Jag tycker att just sådant beteende svärtar hela macplattformen när man försöker inbilda Mac-användarna att det finns speciella Mac-minnen. När man kontaktar en återförsäljare för att köpa minne så "kan" dom oftast inte uppge exakt vilket minne som dom säljer. Dom mumlar på något om kompatibla minnen från olika tillverkare eller liknande. När jag handlar något så vill jag veta vad jag får för pengarna, dessutom så vill jag handla det till lägsta pris.

Ursprungligen av whoami:

Macforum har inte sålt en billig pryl i hela sitt liv. Nåväl, nu är det faktiskt inte så enkelt som Xplane påstår även om man med stor sannorlighet kan göra som han säger. Apple-återförsäljarna släpper inte ut sin hemliga lista med exakta specifikationer på minnerna avsende CAS 2 2.5 3 osv. Jag tycker att just sådant beteende svärtar hela macplattformen när man försöker inbilda Mac-användarna att det finns speciella Mac-minnen. När man kontaktar en återförsäljare för att köpa minne så "kan" dom oftast inte uppge exakt vilket minne som dom säljer. Dom mumlar på något om kompatibla minnen från olika tillverkare eller liknande. När jag handlar något så vill jag veta vad jag får för pengarna, dessutom så vill jag handla det till lägsta pris.

Det enklaste måste väl helt sonika vara att kolla med egna ögon vad som sitter i burkarna. Skriva ner siffror och bokstäver som är skrivna på minnesmodulerna och därefter köpa minnen efter dom specarna...Vill man köpa billiga minnen som fungerar så får man leka detektiv...

Minnes priserna är för övrigt på väg upp igen tack vare eller pga valet i Taiwan.

Jag köper också mina prylar till lägsta pris och jag vet vad jag får för pengarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 18:00

Minnet skal lenligt Apple vara "unregistered", "non-ECC", "fully JEDEC" (vilket innebär CAS 2, 2.5 för DDR 200-333 och CAS 3 för DDR400)…
Det finns mer i standarden men det går ganska fort att hitta om man är intresserad…

så vad ska den här killen köpa för minnen? det blir alltid en massa tjöt.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 07:59
Ursprungligen av anders gbg:

så vad ska den här killen köpa för minnen? det blir alltid en massa tjöt.

DDR333 SDRAM non-buffered, non-ECC, JEDEC-compliant skrev jag - och det är vad jag skulle sökt (om jag ägt G5).
Eftersom det är svårt att veta on det är JEDEC eller lite fuskat så skulle jag aldrig köpa om jag inte finge öppet köp (och många av de billigaste firmorna tillåter inte det, olagligen).
(Skräckpropaganda )

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 06:03

Hm, just det, va ska killen köpa?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 06:15

Köp ifrån någon butik som kan något om Mac om du vill ha det problemfritt eller så provar du att köpa minne ifrån någon butik med bra priser och ser om det funkar (se bara till att ha öppet köp)

Kika också på den länken jag skrev ovan till Apple´s diskussionsforum så finner du massvis med inlägg om fungerande/ icke fungerande minnen så kan du kanske få tips om något minne som fungerar och är billigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 08:33

Varför skulle det vara olagligt med att inte erbjuda öppetköp ?

Länk

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 08:46
Ursprungligen av Mikael S:

Varför skulle det vara olagligt med att inte erbjuda öppetköp ?

Länk

Snarare med tanke på att de säljer det som DDR333 men det inte uppfyller DDR333-JEDEC, fast egentligen är det inte öppet köp utan sekunda vara... En smula fel ordval av mig... Men fasen så mycket lättare med öppet köp än att försöka visa på att det är "irr-DDR"...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 09:13

Jo öppet köp är ju betydligt enklare.

Fast just minnen är det sällan öppet köp på just för att de är känsliga för statisk elektricitet etc ..

Sen finns det ju företag som tex Dressman som nästan överdriver det här med öppet köp med sina 6 månader !!

men fortfarande ingen som har ett konkret tips på ett speciellt minne? utan att gå in i tekniska termer?

Här har du ett konkret minnestips!

Mvh

gött att se!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-25 20:03

Hoo hoo
Sitter också och ska köpa 2x512or till min G5 2x2,, men vad fan ska man ha, har kollat runt och har hittat texdessa för 1395:- funkar dom eller?? får ingen riktig koll på detta med allt man ska tänka på,, JEDEC,, CAS mm?? förvirring,, kaos..

Tar gärna emot tips..

Hoppas tomten var snäll mot er igår..

//F

  • Medlem
  • 2005-08-01 21:12

Jag har just fått levererat och monterat 2st 512or i min 2x2GHz PowerMac G5.

Köpte följande:
Kingston DIMM DDR 512MB PC3200 400MHZ CAS3, KVR
(KVR400X64C3A/512)
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010053145
870:- för 2st, helt ok.

Vid montering, se till att trycka ner minnerna ordentligt.

Funkar bara bra, iPhoto 5 med 18.000 bilder flyter på betydligt bättre med 1.5GB än 512MB kan jag meddela...

Noterade även texten på "originalminnet" (2st 256or) när jag ändå hade lådan öppen:
[FONT="Courier New"]Samsung
CN 0514
PC3200U - 30331 - A1
M368L3223ETM - CCC
256MB DDR PC3200 CL3[/FONT]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 15:22

Tjena!

Detta blir ju ett av mina första inlägg på detta forum och de passar ju bra eftersom jag precis investerat i en 2*2.0 Ghz G5.

Jag köpte ett 1024 Mb DDR på http://www.priskrig.com men det ville inte funka. Jag ringde en bekant som köpt därifrån och han sa att G5:orna kräver minnen parvis endast. Stämmer detta? Min G5:a hittar inte det minnet jag stoppat i nu (dyker ej upp i systemmenyn) , upptäcker datorn endast minnet när två är isatta?

Tack på förhand!
/Micke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 15:36
Ursprungligen av lavrell:

Tjena!

Detta blir ju ett av mina första inlägg på detta forum och de passar ju bra eftersom jag precis investerat i en 2*2.0 Ghz G5.

Jag köpte ett 1024 Mb DDR på http://www.priskrig.com men det ville inte funka. Jag ringde en bekant som köpt därifrån och han sa att G5:orna kräver minnen parvis endast. Stämmer detta? Min G5:a hittar inte det minnet jag stoppat i nu (dyker ej upp i systemmenyn) , upptäcker datorn endast minnet när två är isatta?

Tack på förhand!
/Micke

Välkommen!

Ja, du har rätt. Minnet fungerar inte om det inte sitter ett till likadant på platsen "mittemot" i datorn. Kolla datorns instruktionsbok, där står exakt hur de ska sitta för att det ska fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 15:42
Ursprungligen av C-mon:

Välkommen!

Ja, du har rätt. Minnet fungerar inte om det inte sitter ett till likadant på platsen "mittemot" i datorn. Kolla datorns instruktionsbok, där står exakt hur de ska sitta för att det ska fungera.

Tack för väldigt snabbt svar!

Då behöver jag kanske inte oroa mig då, jag fick ju iaf en bra anledning att uppgradera minnet ännu mer som jag ändå tänkte göra senare

Så nu börjar studion se seriös ut
1 G5 dual 2.0 med 2.5 Gb Ram
1 Motu Traveler firewire-ljudkort
1 Mindprint En-voice preamp
1 par Event 20/20 Bas, aktiva monitorer.
1 Samson C-control för styrning av lyssning + talkback (kanske inte behövs i och med att Travelern har inbyggd mjukvarumixer med talkbackfunktion)
lite mikrofoner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 15:56

Nu måste jag skriva här igen.

Beställde minnen från priskrig.com och dessa funkade INTE till min G5:a :S
Nu har jag beställt ett par Corsair och enligt forum på nätet ska dessa funka utan problem. Någon som kan bekräfta detta så skulle jag vara väldigt tacksam?

Mvh Micke

EDIT: Eller om någon kan bekräfta ett par minnen som verkligen funkar? Är Kingston ett säkert val?
Webhallen.com lämnar ju ej öppet köp på sina grejer om man har testat dom ...

tack igen

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-09 20:14

Lite förvirrad tråd men..

Ja G5 kör med 128-bitars minnesbus och kräver minnen i par iaf på MP versionen.
Men sånt där står i den medföljande manualen...

1
Bevaka tråden