Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dagens tipsruta: Att göra livet lite svårare för spammare

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-22 19:19

Ungefär så här:

Om man har en domän så har man varit tvungen att hålla domänuppgifterna (t.ex. innehavare, administrativ kontakt, teknisk kontakt, etc) öppna för allmänheten. Vem som helst har alltås kunnat kolla upp en domän genom att göra en s.k. "whois".

Problemet har varit att vissa spambots (program som letar upp e-postadresser) även har kunnat köra "whois" på miljontals domäner, lagrat alla tillgängliga adresser dom fått fram och sedan bombarderat dessa med spam.

Men för ett antal månader sedan (jag är osäker på när), så tog man bort kravet på att låta alla uppgifter vara synliga. Man kan numera istället låta en "bulvan" stå med sina (värdelösa) uppgifter och ta emot spammen. Mycket trevligt.

Jag använder själv en "domain registrar" som heter www.namecheap.com (Jag vet. Namnet är inte särskilt förtroendeingivande. Men dom är faktiskt både bra o billiga). För några månader sedan lanserade dom "WhoIsGuard". Idag, äntligen, kom jag mig för att köpa tjänsten. Kostade ca $3 per år och domän, och om nån nu gör en whois på någon av mina sajter så får dom bara reda på att dom inte får reda på nåt.

Kolla gärna själva. Gå t.ex. hit:
http://whois.park-your-domain.com/whois
Testa på min domän "vendel.info".

Alltså: Om du har en domän registrerad är det värt att kolla med registratorn om dom erbjuder detta. Kan rädda dig från tusentals spam.

vad händer om någonting vill kontakta dig? tex om han inte kan nå din site pga diverse tekniska omständigheter? om dom vidarebefodrar mail ifrån adressen som står där? men då känns det ju som det kvittar att den är "skyddad" liksom..

Visst det är jobbigt med spam, men jag tycker ändå att man måste stå som kontakt för en domän och att "standard adresserna" skall finnas tillgängliga, tex abuse@domain.tld, hostmaster@domain.tld osv.
Har ingen om aning om det står i några RFC's eller så (alla .se har tex inte kontaktinfo i whois-infon), men tycker att det är lite allmän net-etiket.. fast jag kanske bara är konstig så där

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-22 23:02
Ursprungligen av johan dansk:

vad händer om någonting vill kontakta dig? tex om han inte kan nå din site pga diverse tekniska omständigheter? om dom vidarebefodrar mail ifrån adressen som står där? men då känns det ju som det kvittar att den är "skyddad" liksom..

Visst det är jobbigt med spam, men jag tycker ändå att man måste stå som kontakt för en domän och att "standard adresserna" skall finnas tillgängliga, tex abuse@domain.tld, hostmaster@domain.tld osv.
Har ingen om aning om det står i några RFC's eller så (alla .se har tex inte kontaktinfo i whois-infon), men tycker att det är lite allmän net-etiket.. fast jag kanske bara är konstig så där

Jovisst, jag tycker åxå att man borde kunna ha uppgifterna ute. Vilket har varit ICANN's politik ända se'n starten. Men t.o.m. dom har alltså insett att det är ohållbart och tillåter folk att hålla uppgifterna borta. Poängen är ju att det är upp till var och en, så om folk vill ha e-postadresserna tillgängliga för spambots medan andra vill vara i fred, så kan man ju välja det som passar.

Om nån skulle vilja ha tag på mig/oss den timmen per år som sajten råkar vara nere, så får dom väl vänta, tyvärr. Det är nog inte många "vanliga" människor (eller ens proffs) som skulle komma på iden att göra en whois ändå, så det är nog inga större problem heller.

1
Bevaka tråden