Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

airport eller annat?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. jag ska köpa ett airportkort till min powerbook men undrar om det finns några andra bättre/billigare lösningar typ pc-card eller piratdoningar.

hjälp
/annika

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 19:13
Ursprungligen av Annika Åkesson:

Hej. jag ska köpa ett airportkort till min powerbook men undrar om det finns några andra bättre/billigare lösningar typ pc-card eller piratdoningar.

hjälp
/annika

Oj, jag ställde nästan samma fråga i köptips för 1 sekund sen... får kolla ögonen öppna här också, då

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 00:05

Det beror på vilken powerbook du har. Du kan köpa ett annat kort men inget annat kort än Apples Airport kort kommer att passa i airport porten. Du måste då använda PCMCIA porten och då kommer antennen att sticka ut några cm från kortet.

//Rob

  • Medlem
  • 2004-04-23 00:32

Jag tycker att man ska satsa på Apples kort. Man tröttnar ganska fort på antenner och dylikt som sticker ut från datorn. När du vill installerat Apples kort märks det inte att det är där. Köpte mitt för någon månad sedan. Fungerar väldigt bra.

/majk

Det går fint att se vilken powerbook jag har;)
<----
Mottagningsproblem med den?

Ursprungligen av Annika Åkesson:

Det går fint att se vilken powerbook jag har;)
<----
Mottagningsproblem med den?

Ja, den har riktigt skitdålig mottagning...
Vill du veta mer, sök här på forumet. Det har diskuterats och debatterats i oändlighet om detta.

Jag införskaffade en d-link usb-adapter till en iMac för ett tag sen. Efter ett flertal kernel panics och ominstallation av OS:et satte jag in ett riktigt airport-kort istället.

TiBook 400 och alla andra tidiga Powerbook G4 har inte någon vidare lysande mottagning, detta på grund av antennernas placering samt att chassiet skärmar signalen. I ditt ställe skulle jag valt ett externt kort då man på det viset kommer runt problemet. Men då får man stå ut med att det sticker ut en föga estetisk moj/knöl från sidan.

Macoteket säljer denna ett sådant kort som dessutom har högre hastighet än Apples interna:
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=231924&group=normal&stamp=1082704862&extended_info=406621

MacWorld test av kortet: http://www.macoteket.se/images/sonnet_aria_test.jpg

Senast redigerat 2004-04-23 08:51

Jag har en likadan Powerbook, 550 MHz, och jag upplever inte speciellt "skitdålig" mottagning. Jag sitter som sämst till i ett annat rum med betongvägg och kanske 6-7 m till min Netgear-sändare. Det kanske blir "skitdåligt" om du har ett jättestort hus.

1
Bevaka tråden