Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig hitta den optimala mobiltelefonen

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en Qtek 1010 mobiltelefon idag. Det är egentligen en Pocket PC handdator med inbyggda mobiltelefonfunktioner. Stor och tung men kraftfull.

Tyvärr hade jag lite bråttom att svara i telefon i helgen när vi hade driftstopp och VD:n på webhotellet ringde medans jag stod i duschen. Resultat: högtalaren fungerar inte längre och telefonen beter sig allmänt konstigt.

Jag måste därför köpa en ny mobil idag eller imorgon. Kom med förslag! Mina krav:

- Stor färgskärm och hög upplösning
- Möjlighet att surfa snabbt, snabbt på internet (GPRS är alldeles för långsamt), helst en riktig browser
- Gärna möjlighet att köra terminal services för att administrera servrar
- Gärna stillbildskamera av god kvalitet
- Hygglig batteritid
- Vikt och storlek är hyggligt oväsentligt

Om du gillade 1010 kan väl 2020 vara ett alternativ?
Har den inte, men vid en snabbkoll verkar den rätt kul.

// Danne

Är inte speciellt imponerad av det jag hittills hört om tre, men det kan ju iofs ha att göra
med min geografiska placering........du vet ju hur det kan vara häruppe......speciellt
om man råkar komma av asfalten.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 13:53

Jag har talat med Tre nu och dom är ju sjukt billiga faktiskt.

För samma pris som jag betalar för mitt Vodafone företagsabbonemang idag inkl samtalskostnader (ca 150min/mån) får jag:

- 2st Nec e616 (till maria och mats)
- 1st Motorola A925 (till mig)

- Fria samtal mellan telefonerna inkl videosamtal.
- 60 minuter per månad för Maria
- 150 minuter per månad för Mats
- 300 minuter per månad för mig

Är det inte en bra deal? Då slipper jag ju köpa en ny mobil, bara genom att byta abbonemang får jag tre telefoner och tre abbonemang plus fria videosamtal till Maria...

Inte bra med Motorola A925 och Mac

Jag skaffade nyss ett 3 abonnemang och en Motorola A925 på Siba. Detta verkar det dock bara bli krångel med. Det fungerar inte att få kontakt mellan mobilen och Mac. Därmed går det inte att synka mobilen med iSync och inte ladda information mellan enheterna.
3's kundservice (som det för övrigt tar en halvtimme för att komma fram till) säger också att de inte har någon lösning och inte planerar att komma med det heller. Efterfrågan styr...

Är det någon som har samma problem och kommit på en lösning får ni gärna höra av er till mig. För här sitter jag med en kalasavancerad, tuff och stor mobil, men kan bara använda hälften av funktionerna i den.

/Mattias

Ursprungligen av Björnström:

Jag har talat med Tre nu och dom är ju sjukt billiga faktiskt.

För samma pris som jag betalar för mitt Vodafone företagsabbonemang idag inkl samtalskostnader (ca 150min/mån) får jag:

- 2st Nec e616 (till maria och mats)
- 1st Motorola A925 (till mig)

- Fria samtal mellan telefonerna inkl videosamtal.
- 60 minuter per månad för Maria
- 150 minuter per månad för Mats
- 300 minuter per månad för mig

Är det inte en bra deal? Då slipper jag ju köpa en ny mobil, bara genom att byta abbonemang får jag tre telefoner och tre abbonemang plus fria videosamtal till Maria...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-04-29 21:58
Ursprungligen av Mattias.kall:

Jag skaffade nyss ett 3 abonnemang och en Motorola A925 på Siba. Detta verkar det dock bara bli krångel med. Det fungerar inte att få kontakt mellan mobilen och Mac. Därmed går det inte att synka mobilen med iSync och inte ladda information mellan enheterna.
3's kundservice (som det för övrigt tar en halvtimme för att komma fram till) säger också att de inte har någon lösning och inte planerar att komma med det heller. Efterfrågan styr...

Är det någon som har samma problem och kommit på en lösning får ni gärna höra av er till mig. För här sitter jag med en kalasavancerad, tuff och stor mobil, men kan bara använda hälften av funktionerna i den.

/Mattias

Det ska tydligen finnas något "hack" som aktiverar iSync över USB.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 23:04
Ursprungligen av iBjorn:

Det ska tydligen finnas något "hack" som aktiverar iSync över USB.

Hacket är till A835 (om vi tänker på samma hack).

You dog!

Priserna är det ju absolut inget fel på.
Har du kikat närmare på lurarna?

Det gör vi nästa vecka då de får in fler av de vi är intresserade av.

Hade du något namn på någon hos 3? Ska också byta telefonleverantör...

Bra om de får veta att vi snackar med varandra.

Blir intressant att höra vad ni tycker Mats!

SE Z1010 men den finns inte riktig ännu.

Här

Man kan visst köpa en från Telia... Här

  • Medlem
  • 2004-04-21 17:29

Problemet med alla 3 telefoner som jag känner till är att de fortfarande har urusel passningstid och taltid.

Om några veckor så kommer Tre att sälja z1010. Telia har några veckors ensamrätt på z1010. Z1010 har en hyfsad standby tid. Man ska komma ihåg att det kommer dröja innan 3g mobilerna kommer till samma standby tid som gsm lurarna.

Sen så får man inte glömma bort att SonyEricsson lurarna ofta funkar fint med mac.

Martin:

Tänk på att samtalen inom 3's nät först dras från era "gratis" minuter. Så har du 150 fria minuter (3 Fri 150) och börjar med att ringa Maria och tala med henne i 100 minuter så har du bara 50 kvar trots att det är inom 3. Det är ändå billigt men många missar att det är så, ett sätt att förbättra det lite är att teckna "3 fri kväll och helg" (50:- mån, 1000 minuter inom 3 och till fasta nätet) för då användes de minuterna på kvällar och helger, så sparar man sina "dyra" minuter till andra operatörer.

/Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Martin:

Tänk på att samtalen inom 3's nät först dras från era "gratis" minuter. Så har du 150 fria minuter (3 Fri 150) och börjar med att ringa Maria och tala med henne i 100 minuter så har du bara 50 kvar trots att det är inom 3. Det är ändå billigt men många missar att det är så, ett sätt att förbättra det lite är att teckna "3 fri kväll och helg" (50:- mån, 1000 minuter inom 3 och till fasta nätet) för då användes de minuterna på kvällar och helger, så sparar man sina "dyra" minuter till andra operatörer.

/Stefan

Är det så?

Då är det ju en helt annan deal än jag tänkt mig! Måste läsa avtalen - tack för tipset!

Det var som tusan!

Erbjudandet att ringa för noll kr/min gäller röst- och videosamtal i 24 månader från tecknande av abonnemang och endast samtal i 3s nät inom Sverige , förutom samtal till 3svar.. Erbjudandet avser ett normalt användande. Priset noll kr/minut börjar att gälla när dina i abonnemanget inkluderade minuter är förbrukade. För nya kunder gäller inträdesavgift om 250 kronor. 3mobilen är operatörslåst men låses upp mot 350 kr efter bindningstidens slut. Vi reserverar oss för eventuella prisjusteringar. Alla priser är inkl.moms

Sen är man bunden i 24 månader med risk för "eventuella prisjusteringar"...

Ledsen, men jag litar inte riktigt på tre.. Känns lite... fake.

Ursprungligen av Leftrustle:

Sen är man bunden i 24 månader med risk för "eventuella prisjusteringar"...

Ledsen, men jag litar inte riktigt på tre.. Känns lite... fake.

3 har ju fattat vad det handlar om. 3G är inte telefoni, det är att sälja mobilatjänster. Telia däremot tror jag kommer att gå back på 3G. De tror 3G är GSM och har inte fattat att en bra mobilportal måste ha tjänster som är rätt prissatta och som kunderna vill ha.

Synd dock att Orange drog sig ur. Då hade Telia kunnat lägga ner!

jag tycker mest att 3 känns lite grann som nästa boo.com; dom ösar ur sig marknadsföringskampanjer och "sjyssta deals" till höger och vänster, utan att ha den täckning som dom borde ha utanför storstäderna. och försökar samtidigt att övertyga oss om att vi inte kan överleva utan videotelefoni och vad vet jag...

För att inte nämna de mobiler som finns på svenska marknaden blir asvarma och har allmänn taskig batteritid (<3timmar). Är iaf vad jag har hört av användare/försäljare..

//edit: la till lite saker

Tycker Sverige har alldeles för bråttom med 3G. De kunde väl testat lite i mindre skala. Men nej då. Kör igång på stort med en gång vet ja. Visst kommer täckning som är dålig bli bättre, men jag är inte för fem öre övertygad am att det kommer gå bra för dem. Jag nöjer mig med att veta hur personen jag pratar med ser ut. Inte behöver jag se dem i rörlig bild inte. Har precis tecknat mig för 12 nya månader med Vodafone och kommer stanna kvar i GSM ett bra tag till. Sen Björnström, vilken telefon du nu ska köpa så vänta och titta på Z1010. Den funkar ju med GSM-kort i också. Kompisens Telia-kontaktkort funkade alldeles utmärkt i den.

Ursprungligen av johan dansk:

jag tycker mest att 3 känns lite grann som nästa boo.com; dom ösar ur sig marknadsföringskampanjer och "sjyssta deals" till höger och vänster, utan att ha den täckning som dom borde ha utanför storstäderna.

Angående Tre's täckning. Jag åkte nyligen till Göteborg med tåg från Malmö och blev positivt överraskad att det visst var 3G-täckning stora delar av vägen. Jag har också märkt att jag på många ställen har betydligt bättre täckning med 3G än med GSM. Det gäller framför allt inomhus och i mer "isolerade" utrymmen som källare. Numera kan jag t.ex. prata i mobilen i hissen. Det gick inte tidigare.

Jag är hittils väldigt nöjd med Tre. Otroligt, vansinnigt billigt, vilket var planen eftersom jag inte pratar så mycket. Jag har dock märkt att jag pratar mycket mer nu än tidigare. Det som kan förbättras är kundtjänst (långa väntetider) och deras ytterst kryptiska fakturor, som visserligen visar rätt men på ett konstigt sätt.

PS. Telia är jag otroligt glad över att jag inte har någon som helst kontakt med längre. Fruktansvärd gammal rest av det statliga monopolet. Fasta telefonen sas upp i höstas och jag har inte saknat den en enda gång.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-05 21:54
Ursprungligen av Ciryon:

Angående Tre's täckning. Jag åkte nyligen till Göteborg med tåg från Malmö och blev positivt överraskad att det visst var 3G-täckning stora delar av vägen. Jag har också märkt att jag på många ställen har betydligt bättre täckning med 3G än med GSM. Det gäller framför allt inomhus och i mer "isolerade" utrymmen som källare. Numera kan jag t.ex. prata i mobilen i hissen. Det gick inte tidigare.

Jag är hittils väldigt nöjd med Tre. Otroligt, vansinnigt billigt, vilket var planen eftersom jag inte pratar så mycket. Jag har dock märkt att jag pratar mycket mer nu än tidigare. Det som kan förbättras är kundtjänst (långa väntetider) och deras ytterst kryptiska fakturor, som visserligen visar rätt men på ett konstigt sätt.

PS. Telia är jag otroligt glad över att jag inte har någon som helst kontakt med längre. Fruktansvärd gammal rest av det statliga monopolet. Fasta telefonen sas upp i höstas och jag har inte saknat den en enda gång.

Kan bara instämma. Jag har full täckning med Tre i min lägenhet men knappt någon täckning alls med någon av GSM-operatörerna.

Jag pendlar också långa sträckor i bilen (det rör sig om hundratals mil per vecka) och har 3G-täckning i stort sett överallt. Faktiskt också på en del platser där jag har haft problem att komma fram med Telia eller Vodafone GSM.

Nu önskar jag mig bara en bra 3G-nalle också.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 03:10

Standard batteri, Li-Ion 780 mAh
Standby upp till 44. timmar
Taltid upp till 93 minuter

Högkapacitetsbatteri 1360 mAh
Standby upp till 77. timmar
Taltid upp till 162 minuter

gällande batteritiden har NEC nya batterier upp till 1800 mAh,
vilket borde ge en standby på 100 timmar. Tyvärr är de lite större än standard batterierna.

Men koppla in mobilen på laddning varannan dag ska väll inte va så svårt?

Haha ja det gäller ju o läsa först, skriva sen Den niten har man ju åkt på ibland.

Med 3Fri300 som jag köpte häromdan (inkl en NEC616e) kostar det 225:-/mån för 5h samtal till alla operatörer, därefter är det gratis till alla med 3. MEN som ovan, även samtal inom 3 nätet räknas in i de 300minuterna.
MEEEEEEN det är ju gratis att köra videosamtal inom 3, som inte går på dom 300 (röstminuterna, som det handlar om).

Så inom 3 = video
Utom 3 = röst

Nä ladda mobilen gör man ju iaf, min t610 behöver ju laddas varannan dag typ.. den är fö sjukt mycket buggigare än vad jag upplever NEC luren vara. T610an hänger sig till o från o gör en massa annat lustigt.

Måste du ladda T610an dagligen?

Ditt batteri är det något skumt med! Är det korrekt laddat?

Ingen av mina telefoner måste ladda en gång/dag, vare sig Motorola A920 eller ens min gamla GF388. Det är alltså något allvarligt fel med din T610, den ska kunna hålla sig en vecka, minst på en laddning (beroende på hur man använder den).

Lämna in T610an på uppgradering, de första exemplaren hade buggig programvara. Sedan får du kolla ditt batteri.

Pizzabudet: nu är du ändå elak mot Telia.;)

De har ju faktiskt Sveriges bästa kollektivavtal och mobilnät, så de är inte alls dyra om man tänker på hur bra dem är. Mycket bättre än skit-Comviq och skit-Tre och allt vad det är.:D

Men, ser ni, Telia DK har en annan prispolitik. Läs och förundras:

Telia Comfort:
Abonnement/md. 0 kr.
Tale/min. 85 øre
SMS/stk.* 20 øre
MMS/stk. 3 kr.
GPRS/10KB 40 øre
Oprettelse 99 kr.
Opkaldsafgift/Opkaldsforsøgsafgift 25 ør

Telia Xpress:
Abonnement/ md. 120 kr.
Tale/ min. 1,20 kr.
SMS/ stk. 0 kr.
MMS/ stk. 3 kr.
GPRS/ 10 KB 0,40 kr.
Oprettelse 99 kr.
Opkaldsafgift/Opkaldsforsøgsafgift 0,25 kr.

Bevaka tråden