Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer de nya G5orna (igen)?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-20 16:38

Jag vet att detta har varit uppe ett otal gånger. Men nu är det nya tider och de bärbara maskinerna har just uppgraderats. När tror ni att uppgraderingen av G5orna kommer

Du får väl posta frågan i Aktuella rykten istället!...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 19:31

Den kvalificerade gissningen som finns är väl "vem vet?" Efter en rad rykten var det någon som skrev om Apples lansering: "something went terriblie wrong..".

G5 är modellen som är äldst i sortimentet så något lurt är det. Medvetet eller omvetet. Steve har väl sagt "this year we have a couple of nice suprises" eller liknande..

Som jag förstått levereras inte XServe G5 Dual modellen som MÅSTE börja levereras innan ny PowerMac kan komma.

  • Medlem
  • 2004-04-20 19:54

Det känns ju ganska troligt att de nya G5:orna lanseras på WWDC 04 i juli. Sedan lär det ju dröja innan leveranserna kommer igång i vanlig ordning.

iMacen lär väl snart få samma prestanda som nya Powerbook har osv.

Ursprungligen av Oloff:

Som jag förstått levereras inte XServe G5 Dual modellen som MÅSTE börja levereras innan ny PowerMac kan komma.

Precis, IBM har problem att få ut tillräckligt med processorer till Xserve G5 vilket innebär att Apple knappast levererar en ny G5 innan dom problemet lättats, eftersom det är samma processor som ska in i nya PowerMacarna. En uppdatering av PowerMac borde ha kommit redan i mars ungefär, och enligt ryktessajterna så var det tänkt så, tills allvarliga problem uppstod. Så nu vet ingen riktigt. Men precis som PMG5 skriver så tror jag också att WWDC kan bli en lämplig lanseringstid.

Om Apple inte har några nya PowerMacar klara till WWDC kan dom ju alltid göra som förra året, dvs presentera datorerna ändå och sätta leveransdatumet (*före* förseningar ) till efter sommaren eller nåt sånt.

Ska bli intressant att se om Jobs får äta upp sin upprepade löfte om 3 GHz innan slutet av sommaren...

Ursprungligen av Adrian B:

Ska bli intressant att se om Jobs får äta upp sin upprepade löfte om 3 GHz innan slutet av sommaren...

Jag fattade det inte så.
Jag fattade det som om att IBM lovade att de skulle nå 3GHz inom ett år. Inte att vi skulle få se Macar med 3GHz säkert. (Även om det är lätt att tolka det så)

Sen verkar ju som sagt något ha gått fruktansvärt fel. Förhoppningsvis hos IBM och förhoppningsvis är det inget som kommer att repeteras igen när det väl är löst.
För visst trodde vi att förseningar med processor osv skulle vara löst iom att de gick över till IBM från Motorola?

Ursprungligen av Chaosstar:

För visst trodde vi att förseningar med processor osv skulle vara löst iom att de gick över till IBM från Motorola?

The curse of Apple strikes again...............

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag fattade det inte så.
Jag fattade det som om att IBM lovade att de skulle nå 3GHz inom ett år. Inte att vi skulle få se Macar med 3GHz säkert. (Även om det är lätt att tolka det så)

Jag tror att han på WWDC sa att G5 skulle nå 3 GHz inom 12 månader och att han senare i Paris sa att G5 skulle nå 3 GHz "by the next summer" eller nåt sånt. Jag har för mig att han syftade på PowerMac G5.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag fattade det inte så.
Sen verkar ju som sagt något ha gått fruktansvärt fel. Förhoppningsvis hos IBM och förhoppningsvis är det inget som kommer att repeteras igen när det väl är löst.
För visst trodde vi att förseningar med processor osv skulle vara löst iom att de gick över till IBM från Motorola?

Jo, men till IBMs försvar så är dom inte dom enda som har problem med att gå över till 90 nm. AMD har visst en hel del problem med samma sak.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror att han på WWDC sa att G5 skulle nå 3 GHz inom 12 månader och att han senare i Paris sa att G5 skulle nå 3 GHz "by the next summer" eller nåt sånt. Jag har för mig att han syftade på PowerMac G5.

Jo, men till IBMs försvar så är dom inte dom enda som har problem med att gå över till 90 nm. AMD har visst en hel del problem med samma sak.

Vad Jobs sa under Keynot var att "Apple och IBM tillkännage att inom 12 Månaders period kommer vi att vara på 3.0Ghz " och det är 50 % snabbare en dagens cpuer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 00:44

Trevliga damen på ICA sa troligen på söndag..

senast WWDC måste nya burkar släppas eller presenteras i alla fall!!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-21 13:50

Skulle gissa att det blir som vanligt - nya maskiner (stationära) annonseras på WWDC tillsammans med nytt OS. Nya maskiner börjar levereras ett par månader senare, med nytt operativsystem framåt december.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 14:06
Ursprungligen av rawrez:

Skulle gissa att det blir som vanligt - nya maskiner (stationära) annonseras på WWDC tillsammans med nytt OS. Nya maskiner börjar levereras ett par månader senare, med nytt operativsystem framåt december.

som vanligt? En reflektion, WWDC brukar väl presentera innovativa tekniska framgångar. WWDC har bjudit på iMac, Aqua, G5. Inte uppgradering.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 14:21

Tja, skall man gå efter amerikanska "refub.store" så är väl G5 på gång inom en månad...

hur menar du då?

Ursprungligen av Pär:

Tja, skall man gå efter amerikanska "refub.store" så är väl G5 på gång inom en månad...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 19:35
Ursprungligen av Pär:

Tja, skall man gå efter amerikanska "refub.store" så är väl G5 på gång inom en månad...

Kan det inte bara vara så att Apple säljer ut G5:orna som användes av Virginia Tech

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 19:38
Ursprungligen av adamsen87:

Kan det inte bara vara så att Apple säljer ut G5:orna som användes av Virginia Tech

…snarare så att modellen börjar försvinna på refurbstore ett tag innan nylansering - och det är ovanligt lite G5 nu…
(Lika säkert som att spå midsommarvädret i abborrmagar)

…PB och iBook har varit försvunna ett par tre veckor men dök upp idag…

sannolikheten att det snart kommer nya PM G5 är ju annars rätt stor

MacCentral finns en del att läsa om problemen med produktionen av PPC 970FX.

IBM tycks vara på väg att få ordning på de problem de haft under övergången till 90nm, vilket ju är positivt, men det säger i och för sig inte så mycket om tidtabellen för nya PowerMac G5.

(Uppgifterna kommer härifrån )

Man kan ju hoppas att Jobs tänkt "Nu jävlar ska vi kunna leverera i tid" och bygger upp riktigt feta lager innan de nya maskinerna presenteras.

Han och applefoklet borde ju vara visa efter alla leveransproblem med powerbook 15", G5 och iPod mini, där produktionsproblem hos underleverantörer och efterfrågan över förväntan låg bakom förseningarna (i iPod minis fall är det en massa amerikanska fotografer som drar upp efterfrågan bara för att de vill ha billigare diskar till sina kameror.

Men det här är ju förstås bara önsketänkande.

Ytterligare något som pekar mot WWDC, alltså 28 juni: Apple har nu två specialerbjudanden knutna till PM G5, som båda går ut 26/6.

Uppgiften kommer från Mac Rumors.

1
Bevaka tråden