Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hosting och bandbredd till en site i Blocketklass?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-21 22:41

Sitter här och arbetar med ett studentprojekt där vi ska pitcha på utvecklingen av en site som ska konkurrera ut blocket på ett år. De har cirka 1 miljon besökare per månad. Våran lösning hade blivit mer tekniskt avancerad än deras med mer processorkrävande applikationer. Någon som har en aning om vad man hade fått betala för lämplig hosting och serverlösning? Säkert och så ska det vara också vara. Mellan tummen och pekfingeret. Hade varit intressant att höra era synpunkter och gissningar.

ytterst spontant; nånstans mellan 5k och 10k/månad i sverige om du hyr servrar (iofs inte så smart kanske till ett sådant projekt), beror på hur många du tror behovs? (seperat DB burk? lastbalansering? etc)

  • Medlem
  • 2004-04-21 23:10
Ursprungligen av johan dansk:

ytterst spontant; nånstans mellan 5k och 10k/månad i sverige om du hyr servrar (iofs inte så smart kanske till ett sådant projekt), beror på hur många du tror behovs? (seperat DB burk? lastbalansering? etc)

Vet inte men dedikerade servar, dubbla uppsättningar och en regäl bandbreddsåtgång får man nog räkna med...

Konkurera ut blocket, hehe det låter rätt mastigt. Hur har ni tänkt att det skulle gå tillväga då?

  • Medlem
  • 2004-04-21 23:08
Ursprungligen av frequencies:

Konkurera ut blocket, hehe det låter rätt mastigt. Hur har ni tänkt att det skulle gå tillväga då?

Gratis annonser första ett och halvt året. En massa schyssta features och en massa riskkapital... Mer än så kan jag inte säga, industrispionerna finns överallt...

Jag anser att blockets framgångar baseras till stor del på deras lowtech-profil. Alltså: lätt att förstå, snabbt att ladda, enkelt att betala och inte så hårvarukrävande.

  • Medlem
  • 2004-04-21 23:18
Ursprungligen av whoami:

Jag anser att blockets framgångar baseras till stor del på deras lowtech-profil. Alltså: lätt att förstå, snabbt att ladda, enkelt att betala och inte så hårvarukrävande.

Sant... men hade det varit enklare att hitta saker och det funnits lite communityfunktioner som hade kunnat hålla kvar användarna hade det kunnat bli ännu bättre tror jag och att det finns pengar att tjäna här är det fler personer som anser...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=256749

studentprojekt eller verkligt projekt?

varför inte kontakta ett par av de stora webbhotellen i sverige, dom borde ju kunna ge bästa förslagen på kostnader liksom

  • Medlem
  • 2004-04-21 23:22
Ursprungligen av johan dansk:

studentprojekt eller verkligt projekt?

varför inte kontakta ett par av de stora webbhotellen i sverige, dom borde ju kunna ge bästa förslagen på kostnader liksom

Studentprojekt men i konkurrens med tre andra grupper (hej gizz!) och deadline i natt. Lite sent att kontakta dem i kväll...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 23:27

Hej Apu
Kul att ni försöker så gott ni kan. Hoppas att den här diskussionen ger mer info till oss.
Deadline är ju trots allt kl 9 i morgon.

  • Medlem
  • 2004-04-21 23:37
Ursprungligen av Gizz:

Hej Apu
Kul att ni försöker så gott ni kan. Hoppas att den här diskussionen ger mer info till oss.
Deadline är ju trots allt kl 9 i morgon.

Det bjuder jag så gärna på käre vän.

För att vara jobbig och ta upp en gammaltråd så tror jag på bra mycket mer än de 10-15tkr som nämndes.

För det första. Om ni skulle lyckas med att slå ut blocket så kommer det att krävas i runda slängar en del maskiner.

Minst 2 webfrontar, 2db servrar och ett SAN av något slag. Sen kan en test miljö vara ett vettigt alternativ.

Fri bandbredd och system management hosting så landar du nog på summor som inte alls är så roliga.

Bara kostnad för maskinerna med serviceavtal trillar i väg.

Att försöka hyra in en sådan stor site i ett webkluster skulle aldrig fungera. Gissar att blocket betalar en bra bit över en mille/år för att drifta sin tjänst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-21 23:32

Det ser ut som om ni sitter i karlskrona. Varför inte kontakta City Network Hosting som sitter där också, de kan nog ge er en shysst offert på bandbredd och hosting.

Jag skulle tro att du behöver ett cluster av databasservrar och ett rejält gäng med frontendmaskiner för att klara alla sökningar och besökare.

Lunarstorm har fem rack fulla med utrustning, tre rack med servrar varav ett är bladservrar (14x7 servrar i ett rack). Två av racken är lagring med 192 hårddiskar per rack.

Motsvarande utrustning skulle kosta dig minst 100.000 kronor i månaden plus serviceavtal.
Lunar drar dessutom över 150Mbit/sek dessutom vilket lär kosta dig några tiotusenlappar i månaden ytterligare.

1
Bevaka tråden