Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur DÖDAR man en hårddisk, Effektivast..

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 20:30

Hej har problem med min ÅF, de vill inte ta emot mitt måndagsexemplar till hårddisk.. så jag undrar hur jag dödar den på ett som snabbast, diskret vis som möjligt..

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 20:40

Koppla 12V på 5V (vända kontakten…)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 21:47
Ursprungligen av Pär:

Koppla 12V på 5V (vända kontakten…)

Har en spänningskub också..som jag skulle kunna mixtra med, men många ggr har det slutat upp med att saker sprängs mer eller mindre eller puffar till som tyvärr syns på varan... Lite osäker med den tekniken där..

Har haft den invirad i 4 handdukar, och kopierat 80gb fram och tillbaka samitigt gjort ett progragm som skriver och tar bort 600mb hela tiden om och om igen... 3dagar nu... disken pumpar på som vanligt =(

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 21:52
Ursprungligen av jockeleu:

Har en spänningskub också..som jag skulle kunna mixtra med, men många ggr har det slutat upp med att saker sprängs mer eller mindre eller puffar till som tyvärr syns på varan... Lite osäker med den tekniken där..

Har haft den invirad i 4 handdukar, och kopierat 80gb fram och tillbaka samitigt gjort ett progragm som skriver och tar bort 600mb hela tiden om och om igen... 3dagar nu... disken pumpar på som vanligt =(

Låter inte som ett måndagsex

Kan du inte hitta något program som kan sätta "bits", som FWB HTD kunde?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 22:03
Ursprungligen av Pär:

Låter inte som ett måndagsex

Kan du inte hitta något program som kan sätta "bits", som FWB HTD kunde?

Skrev ett program nyss som skriver 100mb och sen tar bort det... repeterar detta i oändlighet.,.,, Får se hur mycket den pallar.. det är ett måndags ex eftersom den låte rmycket... övrigt fungerar den bra

Svar till andra posten, Nej inte slänga den från finlandsfärjan eftersom det skulle v ara något diskret och jhag skall kunna ta med den till ÅF sen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 22:11
Ursprungligen av jockeleu:

Skrev ett program nyss som skriver 100mb och sen tar bort det... repeterar detta i oändlighet.,.,, Får se hur mycket den pallar.. det är ett måndags ex eftersom den låte rmycket... övrigt fungerar den bra

Svar till andra posten, Nej inte slänga den från finlandsfärjan eftersom det skulle v ara något diskret och jhag skall kunna ta med den till ÅF sen

Antingen är det fel på hårddisken eller inte. Om det är fel på hårddisken har du rätt att få den reparerad eller utbytt. Om du däremot har sönder hårddisken själv lär du garanterat inte få byta den. Då har åf nämligen rätt att vägra reparera eller byta den.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 22:21
Ursprungligen av Mondo:

Antingen är det fel på hårddisken eller inte. Om det är fel på hårddisken har du rätt att få den reparerad eller utbytt. Om du däremot har sönder hårddisken själv lär du garanterat inte få byta den. Då har åf nämligen rätt att vägra reparera eller byta den.

Det gör de ju redan! De säger att de inte märker ttr något är fel..har lämnat 2 ggr.. det är myyycket stor skillnad på ljudvolymen mellan mitt ex och min kompis ex..

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 22:36
Ursprungligen av jockeleu:

Det gör de ju redan! De säger att de inte märker ttr något är fel..har lämnat 2 ggr.. det är myyycket stor skillnad på ljudvolymen mellan mitt ex och min kompis ex..

Kolla upp vad specen på disken säger och försök få ett grepp om hur mycket den låter i förhållande…
(Alla har ju inte en db-mätare hemma, med 6-10db är ju en dubbling i volym (3db för effekt) och jag skulle tro att det är tolleransen…)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 23:49
Ursprungligen av Pär:

Kolla upp vad specen på disken säger och försök få ett grepp om hur mycket den låter i förhållande…
(Alla har ju inte en db-mätare hemma, med 6-10db är ju en dubbling i volym (3db för effekt) och jag skulle tro att det är tolleransen…)

alltså såhär är det, 2db sakll den låta enligt specen, det är idle noise... det uypfyller den..jag kan itne höra den.. Men det finns ingen spec angående load noise... men somsagt så skaffade min kompis en likadan, den låter ingenting under kopiering och filöverföring, medans min låter som en gammal western eller quantum fireball.. tuggar och hammrar..

Ursprungligen av jockeleu:

Skrev ett program nyss som skriver 100mb och sen tar bort det... repeterar detta i oändlighet.,.,, Får se hur mycket den pallar..

Den pallar nog tills garantin har gått ut..........

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 22:17
Ursprungligen av jazzper:

Den pallar nog tills garantin har gått ut..........

+att jag kopierar allt det andra i bakrunden och dessutom att jag har lindat 4 handdukar om den.. ?

Ursprungligen av jockeleu:

+att jag kopierar allt det andra i bakrunden och dessutom att jag har lindat 4 handdukar om den.. ?

Antagligen så har den någon typ av överhettningsskyd så handdukarna spelar nog ingen större roll.
MTBF brukar ju vara över 100000 timmar , kanske "bättre" att powerswitcha den av och på konstant typ var 10 sekund i några dar med hjälp av en timer..........

Släng den från en Finlandsfärja?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-04-21 22:21
Ursprungligen av jockeleu:

Hej har problem med min ÅF, de vill inte ta emot mitt måndagsexemplar till hårddisk.. så jag undrar hur jag dödar den på ett som snabbast, diskret vis som möjligt..

Ovanlig fråga....

Kan tänka mig en hårddisk mår dåligt av fysisk påverkan samtidigt den jobbar,
kan även tro att kondens som bildas då den varit på ett kallt ställe ett tag och kommer
in i värme är mindre bra ...?

Givetvis måste du tänka på att om du nu eventuellt hittar på något så kan det vara farligt,
tex kortslutning etc

Att ni upplever ljudet olika kan vara helt enkelt att hårddiskarna sitter i olika chassien. Det gör mycket mer än man tror. Sen kan man visst ställa om Ultra DMA eller vad det heter på en PC och det kan påverka ljudnivån.

  • Medlem
  • 2004-04-22 00:34

Ursäkta, men det här var bland det dummaste jag har läst.

Trist att den låter, men om du anser dig ha rätt så får du väl gå till konsumentveket. Att själv förstöra disken verkar inte så smart. Att försöka slita sönder en hårddisk kan ta något år, även om du överhettar den. Om du sätter igång nu, så kanske du hinner innan garantin går ut. Lycka till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-22 04:19
Ursprungligen av stfm:

Ursäkta, men det här var bland det dummaste jag har läst.

Trist att den låter, men om du anser dig ha rätt så får du väl gå till konsumentveket. Att själv förstöra disken verkar inte så smart. Att försöka slita sönder en hårddisk kan ta något år, även om du överhettar den. Om du sätter igång nu, så kanske du hinner innan garantin går ut. Lycka till.

Uppmuntra honom inte... :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 02:12

OK, jag säger det en gång till: om du förstör hårddisken ryker garantin direkt. Du kan reklamera varan till leverantören och ange skriftligen vad du anser att det är för fel på den, eller i andra hand vända dig till konsumentverket. Att ha sönder varan verkar inte vara särskilt smart. Då får du nämligen ingenting. Men valet är ditt.

Jag tycker också det verkar lite dumt att försöka förstöra den medvetet, och tipsen om konsumentverket är nog vettigare. Men hur vore det att skaka och vända på HD:n medan den jobbar?

Frågan är alltså hur man har sönder en hårddisk snabbt så att felet går under garantin? Tveksamt om man över huvud taget klarar det. Möjligen om man tappar den i golvet under gång.

Är din och kompisens diskar monterade likadant? Chassit påverkar mycket. Kanske läge att justera upphängningen för att försöka minska vibrationerna?

  • Medlem
  • 2004-04-22 09:32

Upplever du att disken är ett måndagsex, så är det säkert så. Kom in till MacSupport i Lund så ska vi försöka byta ut den till dig. Jag behöver en fakturakopia, och jag behöver veta vilken distributör din ÅF tagit disken ifrån. Men sluta plåga den stackarn, han kan väl inte hjälpa att han inte är som dom andra diskarna:)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 20:04

Jo, det är lugnt Har hittat en annan miss.. farsan har suttit några månader med 80gb när han hade beställt en 120. betalat för 120 också... Det löser väl sig på det viset

Men fortsätt gärna och skriv tips, kan bli praktiskt i frammtiden?

1
Bevaka tråden