Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verax-fläktar

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-21 09:14

Nu betalar jag snart vad som helst för att få en ljudnivå som man kan arbeta i utan att få huvudvärk... Ni som installerat Verax-fläktar i era G4 MDD:

Har ni blivit nöjda, har det blivit ordentligt tystare?

Klarar man att göra installationen själv om man ovan att mecka under huven, eller måsta man vara en riktig nörd.

Var köpa bäst.. Jag vet att Macoteket säljer.. Är det billigare att köpa hem från Tyskland?

Ursprungligen av Assar:

Nu betalar jag snart vad som helst för att få en ljudnivå som man kan arbeta i utan att få huvudvärk... Ni som installerat Verax-fläktar i era G4 MDD:

Har ni blivit nöjda, har det blivit ordentligt tystare?

Klarar man att göra installationen själv om man ovan att mecka under huven, eller måsta man vara en riktig nörd.

Var köpa bäst.. Jag vet att Macoteket säljer.. Är det billigare att köpa hem från Tyskland?

Nja nörd kan du knappast lastas för att vara med endast 7 inlägg på detta forum hitills. Kan du löda? Om svaret är nej på den frågan så får du leta reda på någon som kan. Sök på forumet så hittar du tips om var man kan hitta köpställen och annat som skrivits om ämnet i frågan.

mvh

  • Medlem
  • 2004-04-21 10:35
Ursprungligen av xplane:

Nja nörd kan du knappast lastas för att vara med endast 7 inlägg på detta forum hitills. Kan du löda? Om svaret är nej på den frågan så får du leta reda på någon som kan. Sök på forumet så hittar du tips om var man kan hitta köpställen och annat som skrivits om ämnet i frågan.

mvh

Oops, där fick man så man teg!

Ett skäl till att jag blev mac-användare var att jag ville ha en burk med ett schysst användargränssnitt som jobbade snällt och inte krävde att man skulle in och gräva innanför skalet. Men har man en G4 MDD måste man tydligen vara en riktig tekniker...

Har du själv installerat kitet? Vet du att det är så att man måste löda?

Det jag undrade var om man kan klara Verax-installationen utan tidigare erfarenheter av liknande pyssel... om det räcker att vara noggrann och läskunnig... Byte av nätaggregat och Apples ersättningsfläktar klarade jag men det är kanske en helt annan nivå...

Ursprungligen av Assar:

Oops, där fick man så man teg!

Ett skäl till att jag blev mac-användare var att jag ville ha en burk med ett schysst användargränssnitt som jobbade snällt och inte krävde att man skulle in och gräva innanför skalet. Men har man en G4 MDD måste man tydligen vara en riktig tekniker...

Har du själv installerat kitet? Vet du att det är så att man måste löda?

Det jag undrade var om man kan klara Verax-installationen utan tidigare erfarenheter av liknande pyssel... om det räcker att vara noggrann och läskunnig... Byte av nätaggregat och Apples ersättningsfläktar klarade jag men det är kanske en helt annan nivå...

Installationsanvisning till Verax kit:

http://www.verax.de/catalog/d69d0e2b84b48d23d3ddca642efa6a01.pdf

Lycka till!

Detta var inte riktig vad du frågade om, men mitt tips till dig blir ändå att sälja datorn så fort som PM G5 Rev 2 dyker upp på marknaden. Köp en sådan för att det blir enklare så, och jag gissar på även billigare i längden. Fast du kanske sitter med OS9 idag?

  • Medlem
  • 2004-04-21 10:56
Ursprungligen av whoami:

Detta var inte riktig vad du frågade om, men mitt tips till dig blir ändå att sälja datorn så fort som PM G5 Rev 2 dyker upp på marknaden. Köp en sådan för att det blir enklare så, och jag gissar på även billigare i längden. Fast du kanske sitter med OS9 idag?

Vill du köpa den av mig!!?? Jag får nog dumpa priset rätt rejält för att bli av med den...

Ursprungligen av Assar:

Vill du köpa den av mig!!?? Jag får nog dumpa priset rätt rejält för att bli av med den...

Är det inte en risk man tar i och med att man köper dator, bil eller vad som helst som kostar pluring...Det kommer alltid nyare burkar och gräset är alltid grönare på andra sidan.

Och andra sidan du köpte ju en mac så du får mer pengar för den när du säljer den än motsvarande pc... Och andra sidan kostar en ny maskin mera...

Ursprungligen av Assar:

Vill du köpa den av mig!!?? Jag får nog dumpa priset rätt rejält för att bli av med den...

Nej tack jag avböjer vänligt men bestämt. Däremot så tror jag att det finns folk som är beredda att betala en duktig slant för den. Om du ändå ser det till att du förr eller senare kommer att byta dator, så borde det vara smartare att lägga pengarna på datorbytet än på din gamla dator. Men som sagt...

Förövrigt så finns den en del trådar i ämnet sedan tidigare som du kanske kan ha hjälp av. Använd sökfunktionen och sök på verax.

Svar: Nöjd och avsevärt mycket tystar - finns inget som ska lödas - jag har nästan tummen mitt i handen men bytte detta själv, tog kanske 2 timmar innan allt var på plats. Det kan iof kännas tryggare om en auktoriserad verkstad utför detta. Hos Verax finns 2 pdf-filer som beskriver hur man gör, ta en titt på dom. Det enda som jag kan se som extra kritiskt är att få bort gammal kylpasta och att sedan smeta på ny sådant och då vara noga med att inte slarva - resten är i stort bara skruvar och kablar som ska knös bort.

  • Medlem
  • 2004-04-21 16:49
Ursprungligen av [email protected]:

Svar: Nöjd och avsevärt mycket tystar - finns inget som ska lödas - jag har nästan tummen mitt i handen men bytte detta själv, tog kanske 2 timmar innan allt var på plats. Det kan iof kännas tryggare om en auktoriserad verkstad utför detta. Hos Verax finns 2 pdf-filer som beskriver hur man gör, ta en titt på dom. Det enda som jag kan se som extra kritiskt är att få bort gammal kylpasta och att sedan smeta på ny sådant och då vara noga med att inte slarva - resten är i stort bara skruvar och kablar som ska knös bort.

Tack Olle! Skönt att höra att det verkligen kan bli tystare... utan att man köper en ny burk! Och kanske att man kan våga sig på att göra jobbet själv.

Snabbt taget ur minnet vad som man får göra:

Lossa alla externa kablar typ ström etc.
Lossa nätdelens 2 skruvar ( en av dom med medföljande inseknyckel )
Lossa hårdisken - 1 skruv
Lyft ur hårdisken
Lossa 2 kablar på hårdisken
Lossa hårdiskens flatbandkabel på moderkortet
Lossa den stora feta kontakten på moderkortet, den dom går till nätdelen
Lossa lilla strömkontakten till 120 mm fläkten
Drag upp och bort den stora 120 mm fläkten
Drag nätdelen till vänster för att få bort den - kan sitta hårt
Bökigt värre, nu ska nätdelens kablagepaket ut genom ett trångt hål på baksidan för att kunna få bort hela nätdelen.
Öppna nätdelen - tror det är 5 skruvar, lossa locket åt sidan
Skruva loss de 2 små fläktarnas 4 eller kanske 8 skruvar
Lossa kontakten för dessa 2 små fläktar
Lyft ur de små fläktarna
Lossa kylpaketet som är ovanpå procesorerna - 4 eller 5 skruvar
Lyft bort kylflänsen
Rengör noga ytan på procesorerna

Återställning:

Smeta på kylpastan som följde med - NOGA !!!
Placera och skruva fast kylpaketet med sina skruvar
Knö på den blå kåpan som har 2 fläktar
Anslut de blå fläktarna så dom får ström ( enligt bruksanvisningen )
Nya stora fläkten som är 80 mm sätts ihop med en gummiliknande platta som i sintur hålls ihop av gunmmiploppar - skuts ned i avsedd placering och får ström enligt bruksanvisningen,
Resten att göra är ungefär baklänges av hur du plockade ur allt, var noga med var exakt värmecensoren för nätdelen placeras.

Gott råd:

Starta datorn med dörren öppen för att kolla att fläktarna verkligen ger luft och åt rätt håll, tål den nog under en eller någon minut. De blå ska suga in luft från baksidan, den stora ska evakuera luften bakåt, nätdelens fläktar ska suga med sig insidans värme och blåsa ut den baktill.

Tror inte att jag missat något men det är nog över 1 år sedan jag bytte och kan ha glömt något.

  • Medlem
  • 2004-04-21 16:54

Än en gång tack för alla goda råd Olle - precis vad jag behövde!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 18:52
Ursprungligen av [email protected]:

Snabbt taget ur minnet vad som man får göra:

Lossa alla externa kablar typ ström etc.
Lossa nätdelens 2 skruvar ( en av dom med medföljande inseknyckel )
Lossa hårdisken - 1 skruv
Lyft ur hårdisken
Lossa 2 kablar på hårdisken
Lossa hårdiskens flatbandkabel på moderkortet
Lossa den stora feta kontakten på moderkortet, den dom går till nätdelen
Lossa lilla strömkontakten till 120 mm fläkten
Drag upp och bort den stora 120 mm fläkten
Drag nätdelen till vänster för att få bort den - kan sitta hårt
Bökigt värre, nu ska nätdelens kablagepaket ut genom ett trångt hål på baksidan för att kunna få bort hela nätdelen.
Öppna nätdelen - tror det är 5 skruvar, lossa locket åt sidan
Skruva loss de 2 små fläktarnas 4 eller kanske 8 skruvar
Lossa kontakten för dessa 2 små fläktar
Lyft ur de små fläktarna
Lossa kylpaketet som är ovanpå procesorerna - 4 eller 5 skruvar
Lyft bort kylflänsen
Rengör noga ytan på procesorerna

Återställning:

Smeta på kylpastan som följde med - NOGA !!!
Placera och skruva fast kylpaketet med sina skruvar
Knö på den blå kåpan som har 2 fläktar
Anslut de blå fläktarna så dom får ström ( enligt bruksanvisningen )
Nya stora fläkten som är 80 mm sätts ihop med en gummiliknande platta som i sintur hålls ihop av gunmmiploppar - skuts ned i avsedd placering och får ström enligt bruksanvisningen,
Resten att göra är ungefär baklänges av hur du plockade ur allt, var noga med var exakt värmecensoren för nätdelen placeras.

Gott råd:

Starta datorn med dörren öppen för att kolla att fläktarna verkligen ger luft och åt rätt håll, tål den nog under en eller någon minut. De blå ska suga in luft från baksidan, den stora ska evakuera luften bakåt, nätdelens fläktar ska suga med sig insidans värme och blåsa ut den baktill.

Tror inte att jag missat något men det är nog över 1 år sedan jag bytte och kan ha glömt något.

Det var värst vad dina hårddiskar är håliga, Olle!

Ursprungligen av Mondo:

Det var värst vad dina hårddiskar är håliga, Olle!

Nu förstår jag ingenting,,, vad då "håliga" ???

Jag borde få tillbaka min dator ifrån tystning om ett par dagar. Kan ge en liten mini-recension då.
Är det föresten inte så att de äldsta MDD:orna inte är kompatibla med Verax kit? (DP 867)

  • Medlem
  • 2004-04-22 10:06
Ursprungligen av Sundevall:

Jag borde få tillbaka min dator ifrån tystning om ett par dagar. Kan ge en liten mini-recension då.
Är det föresten inte så att de äldsta MDD:orna inte är kompatibla med Verax kit? (DP 867)

Quicksilvermodellen M886667 är visst inte kompatibel med Verax.

Vad är det för tystning du har på gång. Är det med Verax? Vore kul att höra din rescension då!

Assar..

Det är Verax. Jag har fått tillbaka maskinen nu, och jag måste säga att det är en otrolig skillnad. Maskinen är så tyst att man numer nästan enbart hör hårddiskarnas knaster, och jag har två ganska högljuda diskar i min maskin. När de ersätts av Seagates senare så borde maskinen bli näst intill ljudlös. Tidigare kunde man höra maskinen i hela lägenheten, nu behöver man böja sig ned för att kolla om den är på. Jag rekomenderar denna mod mycket varmt.

Även när jag pressar maskinen till det yttersta med t ex Fractal Carbon så håller sig ljudnivån på en avsevärt mycket längre nivån än när maskinen bara idlade tidigare. Jag får väl dock se om maskinen fortsätter att ligga på denna låga ljudnivå, fläktar har ju ibland en tendens att bli mer högljuda ju mer "inarbetade" de blir.

Vad får du för temperatur då?

Ursprungligen av EricBradley:

Vad får du för temperatur då?

Ingen aning - jag har ingen termometer att mäta utblåsluften med. Om du har tips på några som körs i OS:et och läser ifrån mätaren på processorkortet så tar jag gärna emot dom. Hitills har inga som jag har provat visat realistiska temperaturer.

Ursprungligen av EricBradley:

Vad får du för temperatur då?

Jag testade programet du länkade till, jag får ungefär 61.4 C, ge eller ta någon tiondels grad,i idle (bara kört ett par minuter, kanske ökar / sjunker senare). När jag utnyttjar båda processorerna till max kom jag upp i 62.4 C.

Jag måste föresten säga att nu när jag har suttit vid datorn någon timma så upplever jag att ljudnivån är högre än vad jag tyckte precis när jag startade, trots att den inte är i närheten lika hög som innan modden. Men jag antar att det är det klassiska symptomet man får när man har tystat datorn, samma sak upplevde jag med min tidigare dator (PC) som jag bytte fläktar i, alltid finns det något kvar som låter (hårddisk etc)

Nej!

Köp den inte!
Min MDD blev inte tystare med den. IOF så kör jag 4diskar. Det som händer är att burken blir varm o fläktarna tokdrar igång.
Burken är tyst första minuterna, men sedan börjar eländet igen. 3papp slösat.. Nu lägger jag maccen i en ljudhuva....

Ursprungligen av shompa:

Nej!

Köp den inte!
Min MDD blev inte tystare med den. IOF så kör jag 4diskar. Det som händer är att burken blir varm o fläktarna tokdrar igång.
Burken är tyst första minuterna, men sedan börjar eländet igen. 3papp slösat.. Nu lägger jag maccen i en ljudhuva....

Kolla då att stora fläkten blåser åt rätt håll samt att DVD-drivens fläkt får de 5 volt som den ska få ( Verax har efterlevererat kablage för detta ) Den fläkten får annars 12 volt. Att lossa kabeln för den fläkten funkar också fast på egen risk. Jag brände 3 DVD-filmer med den kontakten urdragen och inte dog burken av detta. Som jag ser den så är det den lilla fläkten som bråkar mest. Jag körde en tid med 4 diskar (400 GB) och datorn blev kanske 2 grader varmare och ljudnivån ändrades inte alls. jag har tidigare läst om de som monterat 80 mm fläkten bak och fram med ett liknande sätt som Shompa beskriver, därmed inte sagt att han gjort en felaktig installation.

1
Bevaka tråden