Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jobb som Cocoaprogrammerare?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 10:02

Jag har på helger och kvällar lagt ned tid på att lära mig Obj-C och Cocoa. Jag tycker väl att jag har bra koll på det mesta och jag funderar på att betala för ADC Select (är gratis ADC-medlem just nu).

Nu till min fråga. Går det att tjäna pengar som cocoaprogrammerare? Vad mer än Cocoa bör man kunna för att få jobb? kan man tjäna pengar på shareware? Ska jag lära mig C# och .NET istället?

Tacksam för alla goda råd.

Ursprungligen av Cypher:

Jag har på helger och kvällar lagt ned tid på att lära mig Obj-C och Cocoa. ... Ska jag lära mig C# och .NET istället?

Vad har du för kunskaper sedan tidigare? Vad du ska lära dig är varkan Obj-C eller C#, utan att programmera, dvs koncepten. Kan du dessa är det inga större problem att använda C++/Obj-C/Java/C#. Olika verktyg för olika uppgifter.

Det finns en gammal tråd i ämnet. Sök och kolla den.

Men, för att vara helt ärlig. Jag tror det är ungefär 1000 ggr lättare att få betalt för .NET-kunskap än cocoa. Strikt affärsmässigt alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 11:12
Ursprungligen av ace4711:

Det finns en gammal tråd i ämnet. Sök och kolla den.

Men, för att vara helt ärlig. Jag tror det är ungefär 1000 ggr lättare att få betalt för .NET-kunskap än cocoa. Strikt affärsmässigt alltså.

Tack för svaret. Det var det som jag ville veta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 11:11

Jag kan Java, C, C++, Obj-C och Visual Basic. Min erfarenhet av programmering i C och OO-programmering i C++ och STL är goda (programmerat dagligen på hobbynivå i dessa språk sedan 1995).

Jag har även erfarenhet i quick n' dirty kodning i 68k assambler för Amiga under 1988 - 1992.

så, jag kan programmera. Min fråga är inte hur jag ska lära mig utan om det finns behov av macprogrammerare i Sverige? eller om man ska sälja macen och satsa på C# .Net/.NetFX i stället? finns det någon här på 99mac.se som har erfarenhet av att sälja shareware för Mac OS? Kan man tjäna bra på det? är Cocoa och Obj-C nåt man kan tjäna pengar på eller ska jag sadla om satsa på C# och .Net i stället?

Ber om ursäkt om det lät som jag betvivlade dina kunskaper .

Onekligen har ace rätt i att marknaden för .NET-programmerare är ofantligt mycket större än den för Cocoa. Men vad jag ville komma fram till är att det hela hänger på vad du är intressad av att skapa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 11:39
Ursprungligen av Hagelin:

Onekligen har ace rätt i att marknaden för .NET-programmerare är ofantligt mycket större än den för Cocoa. Men vad jag ville komma fram till är att det hela hänger på vad du är intressad av att skapa...

Jag tog inte illa upp Hagelin inte lätt att vet om man inte känner mig

Jag är inte i första hand intresserad av att skapa själv. Om jag ska skapa själv så vill jag görna veta, om någon 99macare kan svara, om det går att tjäna pengar på shareware? eller piratar macanvändare lika friskt som på PC? Annars så är jag intresserad av att veta om någon här på 99mac har ett jobb i Sverige som Cocoaprogrammerare? och i sånt fall om vad denna/dessa person/personer tycker det är att fåtag på ett cocoajobb i sverige.

Men som du skriver och Ace skrev så är det nog så att det är bättre att satsa på C# eller .Net i stället.

Ursprungligen av Cypher:

Jag tog inte illa upp Hagelin inte lätt att vet om man inte känner mig

Jag är inte i första hand intresserad av att skapa själv. Om jag ska skapa själv så vill jag görna veta, om någon 99macare kan svara, om det går att tjäna pengar på shareware? eller piratar macanvändare lika friskt som på PC? Annars så är jag intresserad av att veta om någon här på 99mac har ett jobb i Sverige som Cocoaprogrammerare? och i sånt fall om vad denna/dessa person/personer tycker det är att fåtag på ett cocoajobb i sverige.

Men som du skriver och Ace skrev så är det nog så att det är bättre att satsa på C# eller .Net i stället.

Java ger dig iofs något av det bästa av båda världarna. Hursom. Är du häxmästare på programmering kanske du kan söka jobb på propellerheads. Dock är jag inte säker på att dom avnvänder cocoa i sina macprogram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 11:46

Har för mig att propellerheads.se vill ha duktiga C++-programmerare som kan Boost.

Visste dock inte att propellerheads sökte folk. Måste kolla deras hemsida.

I vilket fall som helst så vad jag har läst här så är Cocoa inget att ens försöka med.

Några (halv)relevanta länkar:

Artikelserie om shareware på mac. Följs av en del intressanta kommentarer.

Arstechnica artikel om piratkopiering av macspel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 12:03

Tack Hagelin! Ska kolla dina länkar!

Jag är intresserad av att köpa tjänster av Cocoa programmerare till MantaRay projekt.

Exempelvis vill jag ha en specialbyggd mac.app där jag kan betala både en fast arvode för att starta projektet och royalties i takt med att antalet medlemmar ökar.

MantaRay är vårt utvecklingsföretag - www.mantaray.se

(fick pm med frågor kring just detta)

Jag skapar en ny tråd med lite mer info kring det jag vill utveckla!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-25 10:24

Grymt Björnis att du håller drömmen vid liv för de som försöker tjäna pengar som cocoaprogammerare

1
Bevaka tråden