Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ej fjong på PM7300

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt en begagnad 7300 som jag har tänk sätta i ett Sonnet G3/400 som jag har liggande. När jag startar upp dator så plongar den till sedan fryser muspekaren uppe i vänstra hörnet. Har försökt zappa pram, men den vill inte göra det, utan startar normalt. Lyckades en gång (på 20 försök) att få upp disketten med frågetecknet, men även då frös datorn.(kanske skall lägga en filt över den, så den inte fryser). Troligen har jag blivit lurad av någon som tänkt köra den till tippen , men chansat på att hitta någon dum köpare (jag).
Jag har provat att köra utan hårddisk och boota från CD. Några tips !

Hur gick det när du bootade från cd, någon skillnad? Behövde man inte något skumt tillägg för att få igång Sonnet kortet? Har du prövat att ta ur minnen och sånt?

Ursprungligen av whoami:

Hur gick det när du bootade från cd, någon skillnad? Behövde man inte något skumt tillägg för att få igång Sonnet kortet? Har du prövat att ta ur minnen och sånt?

Har inte satt i kortet ännu, ville kolla att den funkade innan.Har satt i nytt backupbatteri i den och ej testat att ta ur minnet, skall prova det och se om det hjälper.Det sprakar lite misstänkt efter "startupljudet" kan tilläggas.

Har du provat att starta med skift tangenten nere? Söker den efter någonting som plockats ut tidigt i bootprocessen kan den fastan i bootingen

Ursprungligen av DrBoar:

Har du provat att starta med skift tangenten nere? Söker den efter någonting som plockats ut tidigt i bootprocessen kan den fastan i bootingen

Det kan nog ligga något i det, eftersom den har en Sonnet-dekal på sig och originalprocessorkortet under huven. Testar direkt när jag kommer hem !
Tack för dom värdefulla tipsen.

Fixat ! kopplade ur CD:n då gick den klockrent, tur man har ett lager med gamla prylar att kasta in !

Jag kan ju tillägga att Sonnet-kort fungerar utmärkt (nåja) utan Sonnets tillägg. Skillnaden är att hastigheten sjunker något. Min erfarenhet kommer från ett G3/300-kort i en 7600.

Per, ta du och riv runt lite i sladdarna (koppla ur och koppla i för att skrapa bort ev. för tjocka oxidskikt) samt damma ur burken så känns det lite bättre.

Det är rätt kul att få fart på gammalt skrot.

Visst fungerar ett G3 kort utan tillägg, problement är att cachen inte används, så det går ganska segt. Gillar du inte Sonnettech så finns det flera L2 enablers (www.versiontracker.com och andra).

Drar mig till minnes ett SCSI disk från en LCII med accelatorkort som inte kunde öppnas som extern disk med en Powermac utan total låsning. Lösningen blev att starta datorn med externa HDn avslagen och sedan slå på den och använda SCSI mounter för att kunna kopiera över innehållet till den nya datorn så visst kan tillägg ställa till det.

1
Bevaka tråden