Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förstagångsköpare

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada!

Jag ska köpa mig en PowerBook om en ca. en månad. Det är min första Appelprodukt förutom iPoden som köptes i höstas 'känns något nervöst'. Vart ska man vända sig om man ska köpa en Mac 'i Stockholm'? Ipoden köpte jag via appelstore på nätet och det fungerade ioförsig mycket bra men ska man punga ut med dryga 30kkr vill man ha närmare till support och service. Eller är det så att alla försäljningställen inkl. appelstore har samma rep. verkstäder?

När det gäller PC vet man vart man ska vända sig men nu blir det ut att famla i mörkret en tid... ska bli himla kul att lära mig något annat!

Måste säga att det är trevligt att läsa inläggen i detta forum '99Mac.se' som verkar vara mycket välorganiserat och välskött!!

Ha det gött

Andreas

Ursprungligen av archenti:

Hej alla glada!

Jag ska köpa mig en PowerBook om en ca. en månad. Det är min första Appelprodukt förutom iPoden som köptes i höstas 'känns något nervöst'. Vart ska man vända sig om man ska köpa en Mac 'i Stockholm'?

Måste säga att det är trevligt att läsa inläggen i detta forum '99Mac.se' som verkar vara mycket välorganiserat och välskött!!

Ha det gött

Andreas

www.macoteket.se har ju stans bästa macbutik och ganska kunnig personal sen finns ju Redagruppen Estradmusik Siba Computer City Pc City m.fl.
Angående reparationer/service så får man ju hoppas att du slipper utnyttja det men dom flesta återförsäljare lagar väl enklare fel själva och skickar iväg dom till Apples servicecenter om det är mer allvarliga fel.

Senast redigerat 2004-04-20 22:34
  • Medlem
  • 2004-04-20 22:28

Var inte rädd för reparationer. Det har funkat bra för de flesta. För tre månader sen lämnade jag in tjejens PB 12" på Macforum i GBG efter samtal med Apple. Det var en fredag strax innan 18.00. De skickade vidare PB:n till Holland på måndagen och jag fick den tillbaka på torsdagen. Det tog 3-4 arbetsdagar vilket är helt OK. Under tiden PB:n var i Holland har logikkortet bytts ut. Den funkar fint fint nu.

  • Medlem
  • 2004-04-20 22:30

Och förresten, ... det finns inga Powerbook som kostar "dryga 30kkr" numera. Alla ligger under 30kkr.

*väntar på min PB 15 superdrive som jag beställde igår :)*

Ursprungligen av 3OPAH:

Och förresten, ... det finns inga Powerbook som kostar "dryga 30kkr" numera. Alla ligger under 30kkr.

*väntar på min PB 15 superdrive som jag beställde igår :)*

Med lite tillbehör rusar priset lätt upp till 80kkr...

  • Medlem
  • 2004-04-21 01:25
Ursprungligen av xplane:

Med lite tillbehör rusar priset lätt upp till 80kkr...

" ..lite tillbehör ... 80kkr" En rolex guldklocka?

Ursprungligen av 3OPAH:

" ..lite tillbehör ... 80kkr" En rolex guldklocka?

Med extra allt 83400:- rolexklockan tillkommer...

Ursprungligen av xplane:

Med extra allt 83400:- rolexklockan tillkommer...

Visst 83000 inkl. 23" skärm ipod maxat minne applecare väska .mac större HD m.m.

DELL's bärbara värsting går på över 100.000 extra allt men då får man bara en 20" skärm. Inga jämförelser i övrigt............

  • Medlem
  • 2004-04-21 09:51
Ursprungligen av xplane:

Med extra allt 83400:- rolexklockan tillkommer...

" ... extra allt ... " då är jag mé.

Köp där det erbjuds lägsta pris. Serva där det ebjuds bästa service. Din garanti gäller överallt oavsett inköpsställe.

Här hittar du "lägsta" pris:
http://www.macbarometern.com

PB 17 1.5 GHz 22995:- + moms. Inte så mycket mer än en "motsvarande" Latrino notebook...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 08:07

Kolla oxå in på www.inlife.se (sveavägen) - trevligt folk...

nice look PowerBook

Tjena igen!

Tack för alla svar! Jag satt o plockade ihop en PB på A.Store i går kväll 'det är svårt att vänta )', i alla fall gick priset upp till 32kkr med lite tillbehör 'utan mjukvara'... så nog kostar det när det smakar..

Då jag sysslar en del med programmering av maskiner 'verktygsmaskiner' och dyligt har jag alltid varit beroende av PC miljö. Många specialprogram har alltid varit portade för PC, men på senare år har det skett en förändring och open source har slagit igenom. Det är en anledning till varför jag nu kan prova på Mac. Men det skulle vara kul att prova mina specialprogram i VP för att se om kommunikation med olika styrsystem skulle fungera.

Några av de program jag kör är bl.a. beräkningsprogrammen MATLAB/Simulink och Mapel 'de fungerar super i Mac', programmerar i C++, Java men även i VB. Är det någon som har någon erfarenhet av att köra VB ’kompilerad för Windows 95 och XP’ i Virtual Pc? Kan tänka mig att det blir lite segt men det kanske går att kompensera med mera RAM minne?! Vad jag kan förstå kommer det en ny version av VP till sommaren? Å andra sidan är det ju inte någon 3D- grafik som ska uppdateras i realtid så man kan ju alltid vänta med kompileringen sker ;o)

Ha det
Andreas

  • Medlem
  • 2004-04-21 09:48

Jag har bland annat använt ett program som heter Flexi Force för att mäta krafter. Detta gjorde jag med min Pismo (Powerbook G3 500) och VPC 6. Det roligaste av allt var att systemet var stabilare på min dator än på några Delldatorer även om de var snabbare. Nackdelen var dock att det var omöjligt att ta sampler med högsta frekvensen (ca 5,7 kHz) pga. att processorn (500 MHz, G3) inte klarade av det. Alla andra frekvenser under 5,7k gick bra. Jag är hundra på att en G4:a 1GHz och uppåt hade klarat av. Kommer att testa med min nya PB 1,5GHz när den kommer.

  • Medlem
  • 2004-04-21 09:50

archenti, jag blir så kaffesugen när jag ser din avatar. *slurp*

  • Medlem
  • 2004-04-21 10:01
Ursprungligen av archenti:

Tjena igen!

Tack för alla svar! Jag satt o plockade ihop en PB på A.Store i går kväll 'det är svårt att vänta )', i alla fall gick priset upp till 32kkr med lite tillbehör 'utan mjukvara'... så nog kostar det när det smakar..

...

Ha det
Andreas

Min PB 15" 1,5GHz superdrive med 128 VRAM och 5400 rpm HDD gick på 24,259 kkr med 10% rabbat från Mecenat. Utan rabbat hade den gått på ca 26,95 kkr.
Förutom RAM (512 MB) känns den ganska maxad. Hur fick du ihop 32kkr?

Fotnot: Extra RAM köper man aldrig på Apple Store

Barista

Ursprungligen av 3OPAH:

Min PB 15" 1,5GHz superdrive med 128 VRAM och 5400 rpm HDD gick på 24,259 kkr med 10% rabbat från Mecenat. Utan rabbat hade den gått på ca 26,95 kkr.
Förutom RAM (512 MB) känns den ganska maxad. Hur fick du ihop 32kkr?

Fotnot: Extra RAM köper man aldrig på Apple Store

Tjena!

Ja visst är det gott med Epresso, köpte mig en maskin för några månader sedan... mumma

Jo jag valde efter att jag bl.a. läst dina inlägg, en snabbare hårdisk, 1G RAM 'man kanske ska nöja sig med 512?', 128M grafikminne plus en iSight kamera.. summa sumarum drygt 32kkr.

Menar du att det är ytterligare 10 procent på priset med Mecenat?

Är det någon som kan rekomendera det bästa sättet att koppla upp datorn mobilt när man är ute på uppdrag 'behöver läsa mail etc.'. Jag menar ska man köpa ett speciellt instickskort från ex. Voooodafone eller använda mobilen ´min mobil är stenålder´ och koppla upp PB med Bluetooth... eller något annat sätt..

  • Medlem
  • 2004-04-21 10:55

Tänk på att du kan spara minst 1500 kr på att inte köpa 1G RAM hos Apple.
1G RAM kostar 4000 kr extra hos Apple och då får du två stycken 512 MB moduler i var sitt slot. Om du istället köper själv två stycken 512 MB RAM för ca 2500 kr inkl. moms då har du kvar två stycken 256 MB RAM som följde med datorn som du kan sälja för en liten slant. Alltså sparar du ca 1500 kr även om du inte säljer 256 MB moduler. Vad sägs om detta?
RAM minne är skitenkelt att byta ut på PB Alu.

Mecenat ger studentrabatt på bl.a. Apples produkter. Det finns en tråd på 99mac om hur man skaffar ett Mecenatkort.

  • Medlem
  • 2004-04-21 10:59

Absolut bästa sättet att koppla upp datorn mobilt är att ha någon blåtands mobiltelefon eller instickskortet som du pratar om. Glöm de gamla mobiler.

Du kan köpa ny mobil för de extra slantar som du sparar om du följer tipset om hur man uppgraderar till 1G RAM.

Ursprungligen av 3OPAH:

Absolut bästa sättet att koppla upp datorn mobilt är att ha någon blåtands mobiltelefon eller instickskortet som du pratar om. Glöm de gamla mobiler.

Du kan köpa ny mobil för de extra slantar som du sparar om du följer tipset om hur man uppgraderar till 1G RAM.

Tjena !

Tack för alla tipps!

Mecenat vet jag vad det är, pluggar ju själv på teknis här i Stockholm. Men jag trode att priserna man såg när man loggade in 'då vet de ju vem man är' var med 10 procents avdrag. Rätta mig gärna men är det så att jag kan dra av ytterliggare 10 provent på on-line priset? Vart kan man sälja sina minnesmoduler '256mb' när man byter till de två 512mb? Finns det någon andrahandsmarknad på minnen?

Själv köpte jag två 1Gb moduler till min stationära dator här omdagen, de kostade mig drygt 2500kr ett rimligt pris tycker jag. Kommer i håg när jag skulle hotta min x386 med en 2 megs extra minne... 4000 tusen men det är klart det var i för drygt 13 år sedan. Föresten finns det någon tråd med nostalgi som ämne?

Hur är det med Blåtand, hur många olika funktioner kan man ha uppkopplat innan det börjar lagga? T.ex. om man har musen, surfar och något mer samtidigt? Borde läsa på dertta.

Tack o hej leverpastej

  • Medlem
  • 2004-04-22 13:54

Jag kanske har varit otydlig. Priserna du ser när du loggar in via Mecenat är priser med redan avdragen rabatt.
Ex. En PB 15 superdrive kostar ca 25999 kr på Apple Store men när du loggar in via Mecenat står det ca 23400 kr.

Ursprungligen av 3OPAH:

Jag kanske har varit otydlig. Priserna du ser när du loggar in via Mecenat är priser med redan avdragen rabatt.
Ex. En PB 15 superdrive kostar ca 25999 kr på Apple Store men när du loggar in via Mecenat står det ca 23400 kr.

Ok nu förstår jag.. ibland är man lite seg )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-21 10:01
Ursprungligen av archenti:

Några av de program jag kör är bl.a. beräkningsprogrammen MATLAB/Simulink och Mapel 'de fungerar super i Mac', programmerar i C++, Java men även i VB. Är det någon som har någon erfarenhet av att köra VB ’kompilerad för Windows 95 och XP’ i Virtual Pc?

Du kan ju prova RealBasic, det sägs vara VB6-kompatibelt.

d-bug

1
Bevaka tråden