Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook eller Pbook?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa!

Det är så här att jag e sugen på en bärbar Mac efter sommaren.
Valet står mellan en Ibook och en Pbook med 12" skärm,
antingen en maxad Ibook eller den billigaste Pbooken (minnet ska jag köpa seperat)

Är det stora prestandaskillnader mellan dessa två? hade jag köpt Pbooken så skulle jag nog köpa med den snabbare HD:n. Jag såg även att minnet var snabbare på Pbooken.
Det jag ska ha den till är mestadels skolgrejer, surfa och kolla på film, men funderar starkt på att pilla lite med musik, typ Reason.

Jag har läst att Pbookens hölje lätt blir varmt, är det påtagligt eller acceptabelt?
Min sista fråga är om det är någon skillnad på skärmarna?

Detta är mitt fösta inlägg här, blev superintresserad av Mac på bara en dag förra månaden då en labhandledare sa att han hade ett par Macar hemma.
Efter jag snabbt surfat in på apple.se så var jag såld direkt, nu bara väntar jag till den dagen jag kan slänga in PC:n i garderoben och aldrig mer bekymra mig om virus, intrång och bluescreens.

Det skilljer typ 3000 mellan en maxad iBook 12" och en PB 12", och då får man snabbare processor, minnen och möjlighet till att ansluta externa DVI skärmar. Om du ändå funderar på att "maxa" iBooken så kan du lika gärna köpa en PowerBook. Gissningsvis så blir andrahandsvärdet högre hos PowerBook, så du kanske får mellanskilnade tillbaka när du säljer.

En sak som jag läste någonstans är att ibooken kan vara lite "slö" när man bl.a. byter fönster.
Något som jag vill undvika så mkt som möjligt är den här mikrostressen, alltså även en tiondels sekund gör skillnad.
Någon som kan ge en kvalificerad gissning på hur mycket skillnad där skulle vara vid normal använding på en pBook och en iBook?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 17:29

Tror inte det är nån...längre. Har i.a.fall inte märkt nån skillnad.

IBook 12 och PowerBook 12 är i stort sett samma maskin. Tidigare iBook-modeller hade en G3 processor och ett slött grafikkort, då kanske man kunde få fram dina så kallade fönstereffekter (inte för att jag vet vad du menar egentligen).

Du får definera normal användning då det är olika från person till person. Men rent spontant så blir svaret: nej det är ingen skillnad att tala om.

Om du är spekulant på iBook så råder jag dig att inte "maxa" den, då tanken med iBook är att vara en fin dator till rimligt pris. Om du har tänkt dig att behålla datorn länge så bör du överväga den dyrare PowerBooken då varken den ena eller den andra är uppgraderingsbara. Det är egentligen i datorns sista år som man är glad att man valde en lite snabbare modell.

whoami, du har nog rätt, eftersom jag planerar på att ha den i ett bra tag och att jag ska ersätta den min PC helt med en bärbar så verkar nog PowerBooken vara bättre och mer långlivad än IBooken.

Har ni någon koll på kvalitén på de båda maskinerna? alltså slits och repas chassit lättare på någon av dem? Är tangentbordet bättre på PowerBooken?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-20 18:32

PB är ju gjord av metall och iBook av hårdplast, även om båda är stryktåliga tror jag att bara chassit är värt en extra tusenlapp.

Ibooken blir visst lätt repig på utsidan och smutsig på insidan. Fast rent designmässigt så gillar jag ändå iBook:en på något underligt vis, även om modellens design går på sista svängen. Kvaliten är nog likvärdig vilken du än väljer. Förr så har iBook varit mycket tystare än PowerBook, man har knappt hört fläkten sparka igång. I och med gårdagens speedbump så vet jag inte hur det är med den saken längre. Personligen så ogillar jag bullriga datorer även om nu PB12 knappast gjort sig känd som en bullerburk.

Jag gillar nog PB:s degsign mer, men IBooken e oxå fin.
Näe, det e inte roligt med bullriga datorer. Jag vill ju inte ha en alltför högljudd dator om jag nu ska lägga ut så mkt pengar.

PB 12 låter inte allt för mycket, den är riktigt tyst om man jämför med dom flesta PC notebooks. Men iBook ligger/låg i en klass för sig, för hur skall man slå knäpptyst? PB:n är riktig snygg men iBook är en udda fisk.

Jag får helt enkelt se hur sommarjobb-lönen ser ser ut =O)
Men det lutar ju starkt åt en PB kan jag säga.

Tack för era synpunkter iallfall, och är det någon som vill tillägga något så skriv gärna.

Har precis idag äntligen beställt min första Powerbook (12", superdrive). Har haft en 12" iBook (G3 500) i tre år men känner mig nu mogen. Visst vore det mer av uppgradering att då köpa en pb 15 el. 17 och jag håller med om att det blir några tusenlappar extra jämför med en nästa lika vass iBook. Men, skälen till varför jag lägger ut dessa lappar (nåja inte jag, men jobbet då) är två; Jag måste kunna bränna dvd & jag har blivit sjukt beroende av 12" formatet (det enda bärbara). Sen skall man inte sticka under stol med att pb i alu nog är världen snyggaste notebook (men det skälet håller väl inte riktigt när man motiverar uppgradering hos chefen),

Skickade iväg en beställning på iBook 12" 1 GHz/512/60Mb. Har inte haft en egen hemdator sen...Commodore 64!

Ska användas primärt till musik, foto och surfing, så jag tror det räcker. Några tusenlappar fattigare, jag hoppas jag inte ångrar mig.

T

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-20 22:19

Grattis och välkommen Thomas

Tackar!

Tilläggas ska väl att jag kört på mac på jobbet sen urminnes tider och aldrig fastnat för pece.

T

1
Bevaka tråden