Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skydd mot E-mail spindlar. Förslag?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej kära 99 mac gubbar o töser.

Under det senaste året har vi fått alltmer förfrågningar från kunder om att de fått SPAM till sin epost när vi lagt upp deras e-mail adresser på webben (rent i html eller via sql php). Troligtvis är det de ökända spindlarna som går runt å samlar sina säckar fulla med adresser som de sedan skickar smarta erbjudande till folk med, typ " get a18 inch cock" osv.

Har ni några förslag på hur man kan "gömma" emailen så att robotarna inte ser den.

Vi har tänkt på javascript eller att kapsla infon i en värd. tex Flash.

Har ni några andra smarta förslag?
Är det någon som har praktisk erfarenhet av detta?

all hjälp och alla tips emottages tacksamt.

Tomas
Ps ursäkta möjliga stavfel.
Körde just en vinkelkap i fingret å stygnen värker rätt bra... ds

ganska många kör med att man kodar vissa tecken (eller alla) med olika teckenkodar (typ &#64 ; för @ tror jag (utan space)). Ett annat sätt är ju javascript som sätter ihop adressen vid klickning..

Själv kör jag med den första metoden, och det verkar funkar rätt ok..

..ta det lugnt med maskineriet

//edit: forumet parsade mitt snabel-a

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 17:47

wgvfactory,

Kolla in Hiveware och deras produkter!!

Det löser vad du efterfrågar,

-Torkel

Tackar för tipsen så långt

Tackar för tipsen så långt. Torkel & Johan

När det gäller javascripten kan vi nog få det att funka.
Problemet är att adresserna hämtar all info från en sql databas, parsas i php å redovisas som färdigskapade html dokument. Det vore bra att få lite alternativ till javascript.

Är det någon därute med kunskaper eller har erfarenhet om att göra detta smart i php eller php + javacript.. eller nått totalt annat. Som sagt det finns redan färdiga lösningar å vi kan säkert fixa det på nått sätt, men det vore guld att få flera olika input från olika kreatörer på hur man löst samma problem.

Tack på förhand!

tomas med fingret

om du väljer att bara "koda" om vissa tecken så är det ju nästan enklast med phps str_replace, typ (spontant skrivit exempel):

# $addr är addressen du plockar ifrån db'n
$addr =  str_replace('@', '&#64 ;', $addr); //ta bort space (forumet parsar)
# lägg till fler ascii konverteringar här, tex punkt, kanske även bokstäver etc..

# kan ju även splitta upp adressen först i en annan var till visning, så det blir
#  "foo [at] bar [dot] com" eller annat roligt

print "<a href=\"mailto: $addr\">$display_addr</a>";


fast man kan ju undrar när spammarna kommer underfund med ett sätt att parsa dom..
Men jag får iaf inte lika mycket på dom addresserna jag har publikt med (nästan) ovanstående metod, i motsättning till dom som har stått några år i klartext på ett par av mina egna sidor.. :/

1
Bevaka tråden