Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 379 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple presenterade idag uppdaterade Powerbook G4. Som vanligt har man ökat processorhastigheten något - nu är topphastigheten 1.5GHz (tidigare 1.33GHz) vilket är en ökning med knappt märkbara 13%.

Trevligare är däremot att priserna blivit lägre och att alla modeller levereras med Airport Extremekort och Bluetooth som standard. Dessutom nya 64MB grafikkort - Nvidia GeForce FX Go5200 i Powerbook 12" och ATI Mobility Radeon 9700 i 15" och 17" ger förbättrade grafikprestanda. Toppmodellerna kan fås med 128MB grafikminne för endast 368kr vilket gör att man undrar varför det inte är standard, kanske vill man tvinga folk att beställa ifrån sin egen AppleStore?

Tyvärr har man inte valt att öka upplösningen i Powerbook 17" som fortfarande bara har 1440x900 punkter tillgängliga på skrivbordet. En ökning till åtminstonde 1600x1024 hade varit väldigt uppskattad.

Apple envisas med att leverera sina Powerbooks med för lite internminne - 256MB i tre modeller och 512MB i toppmodellerna. 99mac rekommenderar en 512MB uppgradering vilket kostar 2.400kr ifrån AppleStore och 1.095 ifrån exempelvis Macoteket.

Precis som iBook finns en uppdaterad Combodrive som klarar av att skriva CD-skivor i 24x hastighet (ca 4 minuter för en full skiva) och läsa både CD & DVD skivor med 24x respektive 8x hastighet. Nya SuperDrive för bärbara erbjuder 4x brännhastighet för DVD-R skivor - extrakostnad 1600kr för den som specialbygger sin Powerbook på AppleStore.

Powerbook G4 12" 1,33GHz
Combo CD-RW/DVD
256MB internminne
60GB hårddisk
13.596,-

Powerbook G4 12" 1,33GHz
SuperDrive
256MB internminne
60GB hårddisk
15.196,-

Powerbook G4 15" 1,33GHz
Combo CD-RW/DVD
256MB internminne
60GB hårddisk
16.796,-

Powerbook G4 15" 1,5GHz
Superdrive DVD-R brännare
512MB internminne
80GB hårddisk
20.796,-

Powerbook G4 17" 1,5GHz
Superdrive DVD-R brännare
512MB internminne
80GB hårddisk
23.196,-

Slutsats
Apple gör en mindre uppdatering av Powerbook G4 serien innan det är dags att ta steget till G5 även i dom bärbara datorerna. Eftersom vi ser förseningar i Xserve G5 leveranserna och uppdaterade Power Macintosh G5 lär vi få vänta ett tag till innan vi får se Powerbook G5.
För den som kan leva utan bakgrundsbelyst tangentbord, 128MB grafikminne och möjligheten att bränna DVD-R skivor i sin bärbara dator är Powerbook G4 15" Combo vårt köptips. Det skiljer flera tusenlappar till toppmodellerna - lägg pengarna på rejält med internminne och roliga tillbehör som en iSight, Airport basstation eller kanske en iPod?

Prisskillnaden på internminne gör att en order ifrån återförsäljare är mest attraktivt - du sparar minst en tusenlapp som du kan använda till annat.

Beställ iBook ifrån AppleStore med 420kr rabatt och stöd 99mac utan att det kostar dig en krona.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 18:13

Notera att skärmarna har bild på Golden Gate-bron och som vi alla vet ligger ju Golden Gate i San Francisco, en stad som även är värd för MacWorld Expo i januari.

Slutsats: Apple kommer släppa nästa PowerBook, som förhoppningsvis har G5-processor, på MacWorld Expo i San Francisco 2005.

Det gäller att läsa mellan raderna mina herrar!

känns ju helt meningslöst att de släpper dessa burkar..
Visst kul med lite mer hastighet osv.. men en PC springer ju cirklar runt dessa ändå till halva priset.. Förstår inte riktigt motivering att byta från en 1Ghz Alu 15" till en av dessa faktiskt men det är ju min åsikt också

Ursprungligen av motif:

känns ju helt meningslöst att de släpper dessa burkar..
Visst kul med lite mer hastighet osv.. men en PC springer ju cirklar runt dessa ändå till halva priset..

Springer cirklar är ju att ta i och till halva priset är ju inte heller helt sannningsenligt inte för en lätt bärbar PC iaf. Men visst hade man hellre sett att dom lanserat något vassare.

Ursprungligen av motif:

känns ju helt meningslöst att de släpper dessa burkar..

Om du tänker efter så inser du nog att det visst finns poäng med detta. Att regelbundet uppdatera sin produktlinje är superviktigt för Apple för att inte försäljningen ska komma av sig, det förväntas av dom och gör dom inte det så blir får dom mycket kritik. Varje uppdatering måste inte revolutionera, men stadigt bli lite bättre, lite snabbare än den tidigare för att kännas fräsch. Och även om skillnaderna inte är stora så är det ju några förbättringar till utöver megahertstalen.

Om du tycker den här uppdateringen är helt meninglös, menar du då att det skulle vara bättre att inte släppa något alls på ett halvår till? Näe, just det.

Ursprungligen av motif:

Visst kul med lite mer hastighet osv.. men en PC springer ju cirklar runt dessa ändå till halva priset.. Förstår inte riktigt motivering att byta från en 1Ghz Alu 15" till en av dessa faktiskt men det är ju min åsikt också

Jag tror du är alldeles för fixerad vid prestanda, långt mer än vad många av dom som köper PowerBook är. Fråga runt lite här på 99mac bland dom som har den näst senaste PB15" och du ska se att många av dom är otroligt nöjda med prestandan. Det spelar liksom ingen som helst roll att det kanske finns snabbare bärbara PC-datorer, dom erbjuder sällan samma helhelt som en PowerBook gör. Just Apples PowerBookar har aldrig varit det snabbaste som funnits men dom har ett väldigt gott rykte och säljer otroligt bra, Apples marknadsandel bland bärbara är kring 7 procent tror jag, att jämföras med macens 2 procent som helhelt, bara det säger ju en hel del. Dom bärbara står även för över 40 procent av Apples försäljning, så dom är väldigt populära (och just därför är det så viktigt att hålla produktlinjen vital).

Ursprungligen av motif:

Förstår inte riktigt motivering att byta från en 1Ghz Alu 15" till en av dessa faktiskt men det är ju min åsikt också

Det har du helt rätt i, det är knappast dom som sitter på en sådan som kommer att köpa denna nya modell, dom har precis investerat stora pengar i sina bärbara och skillnaden mot dagens nya modeller är inte gigantisk (men även om den skulle vara det har de flesta inte råd att byta så ofta). Istället är det dom som har äldre modeller, eller ingen bärbar alls, och som funderat på att köpa men varit tveksamma eftersom den senaste modellen kom i höstas.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror du är alldeles för fixerad vid prestanda, l

Asså det tror du

Om man är nöjd varför denna hysteri om "när kommer det nya" då ?
Visst måste produklinjen uppdateras men hade väntat mig större uppdatering än så här faktiskt.

Att vänta 6 mån till innan en ny lansering av nya Powerbooks är för långt att inte komma med ngt nytt under tiden .. men jag hade hellre sett att de väntat 2 månader till och släppt en bärbar G5 och nya uppdaterade Power Mac.

Stör det dig om jag har en åsikt så är det ditt problem inte mitt

Ursprungligen av motif:

Om man är nöjd varför denna hysteri om "när kommer det nya" då ?

"Nyhetens behag" kallas det

Och det betyder faktiskt mycket i dagens uppskruvade tempo, Apple komma ut med nya produkter för att hålla igång försäljningen. För oss som kunder så spelar inte den här uppdateringen så stor roll, men för Apple är den viktig.

Ursprungligen av motif:

Visst måste produklinjen uppdateras men hade väntat mig större uppdatering än så här faktiskt.

Då hade du följt med ryktessajterna dåligt Näe, men seriöst, det finns inte så mycket mer att gå på. Det finns ingen snabbare G4 att få tag i så 1,5 GHz är taket för tillfället. Dom hade ju kunnat jobba mer med design och skärm och sånt, men det skulle ju kännas rätt fjuttigt att komma ut med en helt nydesignad PowerBook som bara går från 1,42 till 1,5 GHz, eller hur?

G5 i PowerBook ligger fortfarande långt fram i tiden, jag börjar till och med tvivla på att det kommer i år överhuvudtaget (även om vissa tror att det kommer en redan till sommaren eftersom AMD har fått in 64 bitar i en bärbar eller hur det nu var... )

Ursprungligen av motif:

Att vänta 6 mån till innan en ny lansering av nya Powerbooks är för långt att inte komma med ngt nytt under tiden .. men jag hade hellre sett att de väntat 2 månader till och släppt en bärbar G5

Jo, men det kommer ju inte att hända, du tror väl inte på allvar att dom ens är nära att ha en PowerBook G5 klar?

Ursprungligen av motif:

Stör det dig om jag har en åsikt så är det ditt problem inte mitt

Nej men absolut inte, ha du dina så har jag mina

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-20 18:02

Hej, detta blir mitt första inlägg!

Ska också beställa en PB i dagarna, det blir antagligen en 12" combo med extra minne. Är det värt att köpa 80gb snabbare hårddisk för dryga tusenlappen? Jag blir iaf en switcher snart.

  • Medlem
  • 2004-04-20 19:21
Ursprungligen av xerent:

Hej, detta blir mitt första inlägg!

Ska också beställa en PB i dagarna, det blir antagligen en 12" combo med extra minne. Är det värt att köpa 80gb snabbare hårddisk för dryga tusenlappen? Jag blir iaf en switcher snart.

Det beror på hur länge du tänker behålla datorn innan du skaffar ny igen. Om det är kortsiktigt då skulle jag hoppa över det men om du ska ha datorn säg 2-3 år minst då skulle jag satsa på en större och snabbare hårddisk.
Tänk på att behov växer med tiden samtidigt som utrymmet på hårddisken "krymper".

Senast redigerat 2004-04-21 09:31
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-20 19:44

Blir nog några år då ny dator antagligen inte blir aktuellt förrän 2007 av olika skäl.

Edit: Sen finns ju alltid CD-R.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 20:22
Ursprungligen av motif:

känns ju helt meningslöst att de släpper dessa burkar..
Visst kul med lite mer hastighet osv.. men en PC springer ju cirklar runt dessa ändå till halva priset.. Förstår inte riktigt motivering att byta från en 1Ghz Alu 15" till en av dessa faktiskt men det är ju min åsikt också

Gå in på t ex Dell. Välj en rimligt motsvarande modell, ingen snikvariant. Kolla hur mycket (eller lite) som du egentligen får med i en sådan maskin i grundutförandet. Ta sedan och konfigurera den med det som saknas. Jämför priset. PCn är visserligen fortfarande billigare, men det handlar om ganska små pengar. Några hundralappar när jag gjorde den jämförelsen för några veckor sedan.

Själv köpte jag en HP Compaq nx7010 för ett tag sedan. Jag jobbar som konsult och behöver anpassa mig till det som är lämpligast för varje uppdrag. En bra maskin, men jag behövde ta ur en 256 MB modul och istället lägga in en 1 GB modul (totalt alltså 1,25 GB). Hårddisken är en 4200 rpm på 40 GB. Grafikkortet är bara ett Radeon 9200. Det trådlösa nätverket är "bara" 802.11b. Ethernet-anslutningen klarar inte gigabit-hastigheter etc. Däremot har den faktiskt Firewire och Bluetooth.

Det mest positiva med den är tangentbordet. Det är dags att Apple grejar fram bättre tangentbord till sina maskiner, både laptops och stationära.

Summa summarum är att om jag försöker nerkonfigurera en Powerbook att motsvara denna maskin, eller på motsvarande sätt konfigurera upp den, så hamnar de på ungefär samma prisnivå, plus/minus några hundralappar. Hugget som stucket, tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 21:41
Ursprungligen av rawrez:

... Det mest positiva med den är tangentbordet. Det är dags att Apple grejar fram bättre tangentbord till sina maskiner, både laptops och stationära. ...

Personligen tycker jag att tangentbordet på AluBöckerna håller toppklass, bästa jag någonsin känt på i kategorin bärbart. Enda jag egentligen kan anmärka på är den underdimensionerade retur-tangenten på svenska versionen. Apple Pro Keyboard är ju en helt annan femma...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-14 12:18

Igår stod det

13 may 04 40 60 arrived at EDC Apple Shanghai

Nu står det

13 may 04 30 10 departed direct Apple Shanghai
13 may 04 40 60 arrived at EDC KN Luxemburg

Vad ska man tro? Är den framme i Luxemburg, eller har den bara skickats från Shanghai? Skickas den med flyg förresten?

  • Medlem
  • 2004-05-14 12:29

Den är i Luxemburg. Du kommer få den på måndag eller tisdag.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 15:18
Ursprungligen av xerent:

13 may 04 30 10 departed direct Apple Shanghai
13 may 04 40 60 arrived at EDC KN Luxemburg

Vad ska man tro? Är den framme i Luxemburg, eller har den bara skickats från Shanghai? Skickas den med flyg förresten?

Om den skickades med båt skulle det vara rätt imponernade att den anlände till Luxemburg samma dag som den skickades från Shanghai.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-14 16:02
Ursprungligen av Doktor G:

Om den skickades med båt skulle det vara rätt imponernade att den anlände till Luxemburg samma dag som den skickades från Shanghai.

Jag skulle bli rätt imponerad om den anlände med båt direkt till Luxemburg utan omlastning.

Ursprungligen av Björnström:

Tyvärr har man inte valt att öka upplösningen i Powerbook 17" som fortfarande bara har 1440x900 punkter tillgängliga på skrivbordet. En ökning till åtminstonde 1600x1024 hade varit väldigt uppskattad.

Jo, det skulle vara trevligt, men det var inte troligt att det skulle komma nu. Det är ju bara en "speedbump" det handlar om och då brukar det bara vara mindre ändring som hårddisk, minne, processor, grafikkretsar och sånt. Det här blir troligen den sista modellen i PowerBook G4-serien, dom stora ändringarna kommer nog vid nästa uppdatering om ett halvår eller mer då G5 ska in (om dom lyckas med det tills dess).

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det skulle vara trevligt, men det var inte troligt att det skulle komma nu. Det är ju bara en "speedbump" det handlar om och då brukar det bara vara mindre ändring som hårddisk, minne, processor, grafikkretsar och sånt. Det här blir troligen den sista modellen i PowerBook G4-serien, dom stora ändringarna kommer nog vid nästa uppdatering om ett halvår eller mer då G5 ska in (om dom lyckas med det tills dess).

Jag har ju en Powerbook 17" själv och är grymt irriterade på den låga upplösningen.
Vi har även en HP Nx7000 på kontoret med 1680x1200 upplösning på 15" Wide skärm och den är perfekt tycker jag (får lite ont i huvudet ibland dock)

Ursprungligen av Björnström:

Jag har ju en Powerbook 17" själv och är grymt irriterade på den låga upplösningen.
Vi har även en HP Nx7000 på kontoret med 1680x1200 upplösning på 15" Wide skärm och den är perfekt tycker jag (får lite ont i huvudet ibland dock)

Lyxproblem, jag sitter på en iBook 12" och jobbar hela dagarna och DET är irriterande!

Visst förstår jag att den högre upplösningen skulle vara trevlig, men jag menade bara att den inte var så troligt nu den här omgången eftersom det bara handlade om att speedbumba modellerna.

Sen har ju Apple aldrig hängt på PC-sidans extremt högupplösta bärbara, dom kanske har undersökningar som visar att det inte är tillräckligt som efterfrågar det - eller så har Jobs bara bestämt sig

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-19 19:44
Ursprungligen av Björnström:

Jag har ju en Powerbook 17" själv och är grymt irriterade på den låga upplösningen.
Vi har även en HP Nx7000 på kontoret med 1680x1200 upplösning på 15" Wide skärm och den är perfekt tycker jag (får lite ont i huvudet ibland dock)

Vill bli av med din 7000. säg till, har en collega som behöver en bra skärm och bärbar
mvh

  • Medlem
  • 2004-04-19 19:49

Yeeesss!!!

Nu har jag beställt!
15,2" superdrive med 128MB grafikkort och 5400rpm hårddisk, ... 24259:- på Mecenat Apple Store.
5-7 dagar byggtid, ... orkar knappt vänta.

*dansar, hoppar, studsar, skrattar, ...*

Ursprungligen av 3OPAH:

Yeeesss!!!

Nu har jag beställt!
15,2" superdrive med 128MB grafikkort och 5400rpm hårddisk, ... 24259:- på Mecenat Apple Store.
5-7 dagar byggtid, ... orkar knappt vänta.

*dansar, hoppar, studsar, skrattar, ...*

Grattulerar!

Helt rätt med 5400rpm.
Önskar själv att kunde få loss stålars nog för att skaffa en 15", satte ihop nästan samma konfig själv på Apple mecenat idag, fast med en iSight och utan dvd-r, men den beställningen får vänta ett tag.

  • Medlem
  • 2004-04-20 12:06
Ursprungligen av kitesurf:

Grattulerar!

Helt rätt med 5400rpm.
Önskar själv att kunde få loss stålars nog för att skaffa en 15", satte ihop nästan samma konfig själv på Apple mecenat idag, fast med en iSight och utan dvd-r, men den beställningen får vänta ett tag.

Tack för gratulationen! Beklagar att du själv får vänta ett tag.
Jag har sparat och väntat på den här revisionen av PB i över ett år. Fast jag var inte riktigt säker på vad det skulle bli för konfiguration på den. Jag är i alla fall väldigt nöjd.

Varje förbättring är positiv.

Tack Martin för bra rapportering, mycket mer välskrivet med bra reflaktioner än MacWorld's rapportering.

Om jag köper en 15'' eller en 17'' på Applestore ikväll; vad tror ni att jag kan förvänta mig för leveranstid?

Ursprungligen av Anders Liljeqvist:

Om jag köper en 15'' eller en 17'' på Applestore ikväll; vad tror ni att jag kan förvänta mig för leveranstid?

2-4 veckor? Dom har inte dykt upp på distributörernas prislistor ännu ens.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-19 19:16

Vilken gen är det på processorn? Är det den nyare med strömsparning (7447A?)?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 19:25
Ursprungligen av c5j:

Vilken gen är det på processorn? Är det den nyare med strömsparning (7447A?)?

Enligt ett inlägg i Macrumors tråd är 7447A den enda G4:an som moto skeppar i 1,5GHz. Skumt att det inte finns info om detta någonstans, kanske ett tecken på att det inte är 7447A? Man tycker ju att de borde pusha en sån sak hårdare.

Bevaka tråden