Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMS-funktion när server tappar nätkontakt.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 18:57

Jag vill få ett SMS till min mobil när min server tappar kontakt med nätet.

Finns det en sådan sak att köpa som hårdvara och som kan skicka ett SMS när servern tappar kontakt med nätet, eller kan det ske genom mjukvara och fjärrövervakning från en annan anslutning?

Bifoga gärna länk till produkten. jag har sökt men inte hittat något.

finns ett antal sidor som övervakar din server med mer eller mindre jämna mellanrum beroende på vad du betalar. Ett exempel är siteuptime.com som kollar varje halvtimme gratis, vill du ha oftare får du betala lite. Du kan då på i stort sett alla dessa välja att bli notifierad på olika sätt.
Tex via email, stödjer din levenratör att man skickar till typ <nummer>@sms.comviq.se så kommer det ju fram till mobilen, såsom någon annan skrev i den andra tråden du skapade för några dagar sen.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 19:37

jag skulle vilja ha egen hårdvara med sms funktion.

finns det någon sådan sak?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-19 20:57
Ursprungligen av Krokodilen:

jag skulle vilja ha egen hårdvara med sms funktion.

finns det någon sådan sak?

Mobiltelefon kallas det. Går att koppla in med USB eller seriell kabel till datorn. Eller köp en speciell GSM modul (en telefon utan display/knappsats/högtalare/mikrofon) från Ericsson eller Siemens, ansluts till datorn med seriekabel.

Programvara skriver du enkelt själv.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 00:44
Ursprungligen av molia:

Mobiltelefon kallas det. Går att koppla in med USB eller seriell kabel till datorn. Eller köp en speciell GSM modul (en telefon utan display/knappsats/högtalare/mikrofon) från Ericsson eller Siemens, ansluts till datorn med seriekabel.

Programvara skriver du enkelt själv.

utav alla inlägg var det här det mest korkade jag nånsin läst.

Jag skriver ihop en egen programvara efter jag fixat världsfred, ett botemedel mot cancer och monterat en v12 i en 240.

ComviQ? Tele2?

Skicka (kortfattad) epost till telefonen.

//Mikael

Vi kör med Server Alive (Win2000), fungerar klockrent. Skickar ett e-post till våra Telia DOF adresser som skickar vidare mailet som SMS.

http://www.woodstone.nu/salive/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 12:51
Ursprungligen av Krokodilen:

utav alla inlägg var det här det mest korkade jag nånsin läst.

Jag skriver ihop en egen programvara efter jag fixat världsfred, ett botemedel mot cancer och monterat en v12 i en 240.

Tja, så långt ska det väl inte behöva gå? Om du kan koppla din server till mobilen rent fysiskt så är det inte alls svårt att skicka AT-kommandon för att få iväg SMS. Det finns referensdokument på nätet med AT-kommandona åtminstone för Ericssons mobiler. Det borde räcka med ett skriptstyrt terminalprogram som pratar med serieporten (el. USB) där mobilen hänger.

Annars får du väl ta och börja leta lite på nätet efter färdiga mjukvaror med rätt funktioner, kolla t ex SMSgate (http://netwinsite.com/smsgate/). Den har definitivt tillräckligt med funktionalitet men kostar också 75 dollar. Smakar det så kostar det...

Just det, glömde göra samma reklam här som i redundanstråden: jag rekommenderar Nagios (http://www.nagios.org/) för själva övervakningen. Den kan sen skicka mail till SMSgate om något händer.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-04-21 15:31

Själv kör jag Xnet. Det ska tydligen finnas någon sms-pryl inbakad i den, men jag har inte använt den själv. Jag kör mail till mobilnummer@sms.comviq.se, det fungerar fint, men man måste ha tjänsten från comviq vilket kostar 20kr/månad + 60kr i startavgift(eller om det var 65?)

Dock måste du ju ha ett annat ställe att köra den på Xnet på, så att du den programvaran inte förlorar kontakten mot nätet samtidigt som servern gör det... En anna lösning skulle kunna vara ett applescript som scriptar adressboken för att skicka sms via din gsmtelefon.

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 19:09

tack ska kolla igenom produkterna ni föreslagit.

Jag har skaffat ett 3 abonnemang nyligen, och jag tror man får en egen email adress där kopplat till luren.
Har inte fått mitt sim-kort ännu, bara luren.
Det kanske går att använda den funktionen med monitorfunktionerna som skickar ett email när servrarna är nere.

1
Bevaka tråden