Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iBook G4

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har updaterat sin iBook serie med 1GHz och 1.2GHz G4 processorer. Ett ATI Radeon Mobility grafikkort med 32MB grafikminne driver både 12" och 14" modellerna som oförändrat stödjer upp till 1024x768 upplösning.

iBook G4 levereras med 256MB internminne vilket egentligen är för lite för Mac OS X men det finns en ledig minnesplats som rymmer upp till 1GB internminne vilket innebär cirka 3.500kr ytterligare på prislappen. 99mac rekommenderar att du uppgraderar din nya iBook med en 512MB modul för totalt 768MB internminne.

iBook G4 kan utrustas med en inbyggd Bluetoothmodul för den som vill ansluta datorn till mobiltelefonen - priset är 550kr extra vid beställning ifrån AppleStore.

Från och med nu finns en ny Combodrive inkluderad som skriver CD-skivor i 24x hastighet (cirka 4 minuter för en hel skiva) och läser CD/DVD med 24x respektive 8x hastighet. För den som vill ha en Superdrive som klarar av att bränna DVD-R skivor i sin 14" iBook går det att specialbeställa ifrån AppleStore mot en extrakostnad av 950kr.

Förutom modem, 10/100Mbit Ethernet, hörlursutgång och videoutgång finner du 1st Firewire 400 anslutning och två stycken USB2.0 kontakter.

iBook G4 12" 1.0GHz
256MB, 30GB, Combo: 9.196,-

iBook G4 14" 1.0GHz
256MB, 40GB, Combo: 10.796,-

iBook G4 14" 1.0GHz
256MB, 60GB, Combo, Airport Extreme: 12.796,-

(priser ifrån AppleStore exkl moms)

Slutsats: Apple fortsätter att erbjuda en budgetalternativ till Powerbook-serien med gott om finesser. För den som vill ha en billig bärbar dator rekommenderar vi iBook 12" med 512MB extraminne. För dig som vill ha mer prestanda rekommenderar vi en titt på nya 1.33GHz Powerbook 12" som trots allt kostar 13.596,- inkl Airportkort, 60GB hårddisk, Bluetooth och ett snabbare grafikkort. Dessutom har den DVI-utgång för extern bildskärm.

Beställ iBook ifrån AppleStore med 420kr rabatt och stöd 99mac utan att det kostar dig en krona extra.

Alltid samma kännsla när ens dator inte är senaste modellen längre

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 18:14

det kommer alltid en bättre...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 18:16

Det är så jäkla uselt att man inte kan få Superdrive i den mindre modellen. Jag vill inte ha en stor klumpig dator och jag vill inte behöva ha en extern dyr brännare bara för att kunna bränna DVD. Jag skulle kunna tänka mig att betala 1500 spänn extra för den funktionen i den lilla iBooken. Hellre det än tvingas ha en extern för 1500 spänn...

Ursprungligen av Björnström:

iBook G4 levereras med 256MB internminne vilket egentligen är för lite för Mac OS X men det finns en ledig minnesplats som rymmer upp till 1GB internminne vilket innebär cirka 3.500kr ytterligare på prislappen.

En stor fördel som bör poängteras här är att Apple äntligen sätter 256 MB fastlött på moderkortet istället för 128 MB som iBooken haft i flera år.

personligen tycker jag att iBook linjen bara blir mer och mer attraktiv, känns som ett riktigt bra alternativ till desktoppen för mig, och om jag ska vara ärlig så är det inte det helt stora prestanda krävande jag gör i dessa dagar längre..

Som Adrian säger, riktigt bra med mer minne som standard, och inte minst officiellt stöd för 1gb. Håller dock med Doktor G att ingen superdrive på tolvan känns lite snopet, skulle gissa på att 12" nog säljer mer än 14" och apple då vill ha någonting som gör den modellen attraktiv...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 20:38

Nya gamla idag.

Jaha. Och till jobbet fick vi två nya nej förlåt gamla men nya ibook 933 idag. Nåja man har ju gudskelov inte betalt dessa själv, men nog känns det lite snopet att vänta en vecka på datorerna och när de sen kommer så släpps det samma dag nya.
Men ni som köpte en likande för 3 månader sedan var säkert lika förtjust i den som jag var då vi packade upp dessa. Installerade CS serien, mer minne och upp med trådlöst sen skall eleverna kunna sitta och jobba där det passar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-19 23:14

Att de snålar med ljudingången!?
Vad är vitsen med 14 tummare med 1024x768?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-04-19 23:26
Ursprungligen av malen:

Att de snålar med ljudingången!?
Vad är vitsen med 14 tummare med 1024x768?

Kjøp en PowerBook i stedet!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-20 00:41
Ursprungligen av smurf:

Kjøp en PowerBook i stedet!

Har en stationär som tar hand om tyngre jobb. Behöver en bärbar men inte till PB pris. Det blir nog 12" som är mest prisvärd.

Ursprungligen av malen:

Att de snålar med ljudingången!?
Vad är vitsen med 14 tummare med 1024x768?

Större pixlar? (Jag skojar inte. Jag har haft en PB 180c.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-20 08:44
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Större pixlar? (Jag skojar inte. Jag har haft en PB 180c.)

Jag vet att där är större pixlar men samtidigt sämre bild om man jämför med normal upplösning.
Trodde att Apple tar bort det här misstaget vid närmaste uppdatering.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-20 10:37
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Större pixlar? (Jag skojar inte. Jag har haft en PB 180c.)

8.4 tum, jisses! Vilken upplösning körde den på?

olov

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-20 10:52
Ursprungligen av olov:

8.4 tum, jisses! Vilken upplösning körde den på?

olov

Den har 14" och med en upplösning på 1024x768 är pixlarna större än på andra skärmar.

Ursprungligen av malen:

Den har 14" och med en upplösning på 1024x768 är pixlarna större än på andra skärmar.

Eh, nu talades det om PB 180C:

Screen: Active Matrix 8.4" color LCD
Maximum Resolution: 8-bit 640x480

Ursprungligen av olov:

8.4 tum, jisses! Vilken upplösning körde den på?

640x480 (som sagt ovan), och det var faktiskt högsta upplösningen någonsin i en Powerbook! Tidigare var det 640x400 som gällde. Därför var skärmen samtidigt den största och minsta någonsin! Inse att skärmen är mindre än skärmen i en Classic! Det var faktiskt lite jobbigt smått, tungt för ögonen och även nacken. Man satt ju knapast bakåtlutad.

Vad gäller iBook i 12" eller 14" så är det väl bara en sak att göra, se dem i butik och jämföra. Är 12" lika behaglig så har 14" ingen chans.

  • Medlem
  • 2004-04-20 00:40

Det är väl inte så konstigt att Superdrive inte finns på den billigaste modellen - nånting måste man få för de extra slantarna nu när det är mindre än nånsin som skiljer "budgetvarianten" mot "proffs".

Men upplösningen är ju inte den bästa på nån av de bärbara, 1024 är i pyttigaste laget i Photoshop. Numera är ju allt så löjligt stort - ikoner, typsnitt, dialogrutor. 9:an och tidigare tyckte jag hade ett mer harmoniskt förhållande på storleken. Men Steve kanske börjar bli skumögd

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 01:08
Ursprungligen av lime:

Det är väl inte så konstigt att Superdrive inte finns på den billigaste modellen - nånting måste man få för de extra slantarna nu när det är mindre än nånsin som skiljer "budgetvarianten" mot "proffs".

Nej, men att få det som tillval vore önskvärt. Varför inte ha två 12" på samma sätt som man har två 14"? Där de "sämsta" av båda dimensionerna har samma konfiguration förutom skärmstorleken och naturligtvis samma förhållande mellan de "bästa".

För mig med perfekt syn finns det inget som motiverar mig att skaffa en större och klumpigare dator. Skulle de däremot ha 1152-upplösning skulle jag däremot satsa på den större. En 12" PB med superdrive är för dyr. Vore jag ekonomiskt oberoende skulle jag skaffa toppmodellen bland femtontummarna.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-04-20 06:16

Kan man ta del av detta erbjudande i kombination med Mecenatrabatten?
Om ja, hur gör man?

skulle inte tro att det var möjligt mecenat ger bra rabatter som det är...

ibook 12 och pbook 12" har närmat sig varandra i "bang for buck" - innan tvekade jag inte över vilken jag skulle ha valt = 12" ibook - men nu...:rolleyes: så lutar det åt en pbook12" 33% snabbare cpu - 64 mb gpu - mindre footprint - lättare - dvi-ut - airport extreme och bluetooth...

Ursprungligen av cornpie:

Kan man ta del av detta erbjudande i kombination med Mecenatrabatten?
Om ja, hur gör man?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 09:44
Ursprungligen av el gringo:

skulle inte tro att det var möjligt mecenat ger bra rabatter som det är...

ibook 12 och pbook 12" har närmat sig varandra i "bang for buck" - innan tvekade jag inte över vilken jag skulle ha valt = 12" ibook - men nu...:rolleyes: så lutar det åt en pbook12" 33% snabbare cpu - 64 mb gpu - mindre footprint - lättare - dvi-ut - airport extreme och bluetooth...

Samma här. Skall försöka ändra min iBook 12" beställning. Dessutom prissänkter PB 12" med 1000 kr.

Det skumma är att Apple tar mer för PC2700 minen än PC2100 minen. Macoteket lika mycket för båda.

  • Medlem
  • 2004-04-23 16:49
Ursprungligen av el gringo:

skulle inte tro att det var möjligt mecenat ger bra rabatter som det är...

ibook 12 och pbook 12" har närmat sig varandra i "bang for buck" - innan tvekade jag inte över vilken jag skulle ha valt = 12" ibook - men nu...:rolleyes: så lutar det åt en pbook12" 33% snabbare cpu - 64 mb gpu - mindre footprint - lättare - dvi-ut - airport extreme och bluetooth...

Hehe, håller med dig. Innan vad det solklart att jag skulle köpa en iBook men nu när de sänkte priset på PowerBook 12" och inte ändrade priset på iBook blir det en PowerBook istället.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-20 12:45

Det är fantastiskt vad mycket bättre skärmar vi ändå har idag. Detta skrevs Juni 1997 angående skärmen i en 1400cs (11.3"), 800x600.

"My initial impression of the 1400cs is that it's an extremely solid machine. The keyboard is metal based, giving the keys a solid, crisp feel. The dual-scan, passive matrix screen is huge and bright, and the 800x600 resolution provides the same working space as a 17-inch monitor. The active matrix screen would be even better, of course, but it just wasn't worth the extra $1000, and I'm glad I didn't spend it."

Någon som tycker att elva tum är "huge" idag?

olov

huge!? ja - alt e relativt tänk om man hade haft en Cinema 23" på "den tiden"

12" har sex-appeal!

Vill ni veta skillnaderna mot gamla modellerna, i detalj?

Kolla in Apples nya sidor om detta, här är direktlänk till nyheterna.

12" iBook vill ha min NUUUUUU

jag har beställt en Powerbook 12" av en kompis som är i USA...13 000 blev kalaset

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-23 13:44
Ursprungligen av el gringo:

jag har beställt en Powerbook 12" av en kompis som är i USA...13 000 blev kalaset

Vilket minne skall du ha till den? Funderar på en dyra 1024 modul..

jag kommer sätta i en 512a. en 1 gb'are blir alldeles för dyrt...enligt mig...

512 + 256 = 768 - borde räcka till det mesta

jag kommer antagligen köpa en 2g. powermac också...

1
Bevaka tråden