Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bredband och bredbandsrouter

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-19 17:08

hel alla macvänner
jag har haft ett problem sedan några veckor och undrar om någon här har haft samma problem och löst det :
sedan några veckor tillbaks fick jag bredband genom COMHEM.
jag har två datorer hemma så jag köpte en bredbandsrouter D-LINK
när jag började att surfa, händet att jag loggades ut hela tiden (det händer än idag).
jag fick ringa comhem som sa att det ej var deras fel coh jag ringde D-Link support som gav mig hundra lösningar men igen har hjälp.
troligtvis är felet hor routern men ... vad fansiken ska man göra för att lösa detta ? en inställning någonstan som jag glömt att bocka eller bocka av ????
mina frågon går till kanske någon som haft samma problem och löst felet.

tacksam

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 17:37

Bono,

Med lite mer "kött på benen" så kan vi nog lösa detta...

- Vilken modell av D-Link har du köpt??

- Vilka versioner av operativsystem kör du på dina maskiner?

- Kör du trådlöst och/eller via kabel?

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 17:47

Och:

• Funkar det fin med en dator direkt utan "bredbandsroutern"…

  • Medlem
  • 2004-04-19 18:20

hej igen

- modellen av d-link är d-link 604
- jag kör mac os panther på min mac och windows xp på den andra
- jag kör via kabel

-jo, jag har kört utan routern på en av maskinerna och då är det inga utloggningar. så problemet ligger på routern. när jag hade adsl så var det inga problem alls, kanske klarar inte denna d-link modell bredband ??? det är bara en gissning ...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-05-25 10:27
Ursprungligen av bono:

hej igen

- modellen av d-link är d-link 604

Vilken firmware-version har du? Denna fråga är kanske lite udda, men inte omöjlig.

Du går in i webgränssnittet till 604:an och tittar på någon start- eller status-sida. Sedan går du till dlink.se och väljer Support->FAQ/Supportdatabas och söker på Mjukvara & 604. Det verkar finnas två varianter på hårdvaru-version av 604. Du tittar troligen på undersidan av burken eller i webgränssnittet. Rev Bx är den gamla och Dx den nya.

Det finns också installationsguider för svenska ISP:er typ Telia, Bostream, Telenordia, ComHem mm. Ladda ner och läs. Information är till för att läsas.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 18:24

Du har inget extra nätverkskort i någon av burkarna?
Så du kan NAT:a…
(Kräver väl iofs XPpro för att NAT:a från den, och med tanke på "exploit" så skall nog helst Macen NAT:a)

Hos mig rullar min iMac/10.3.3 och sonens PC/Windows 2000 utan problem via en D-link 704. Ibland gästas vi av en Powerbook 12" med tillhörande trådlös historia.
Har bredbandsbolaget som leverantör. Alla burkarna ansluts med DHCP.

  • Medlem
  • 2004-04-19 19:32

nej, inget extra nätverkskort ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 23:14

När du skriver att du blir utloggad, menar du då att du måste logga in (med namn och lösenord) på nytt (dvs att du blir utslängd från servern) eller menar du att routern tappar förbindelsen med routern?

Ibland kan nätverksportars autosense-läge ställa till med problem om man har Motorolas kabelmodem, så om det går kan du försöka konfigurera routern så att den snackar med modemet i 10mbit/halvduplex.

  • Medlem
  • 2004-04-19 23:24

uhhhhh det var lite svåra saker att förstå för mig.
yea, jag måste logga in igen med användarnamn och lösenord

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-20 10:43

Ladda ner MacICX så ska det nog lösa sig.
http://www.cs.lth.se/~roger/macicx.html

det brukar finnas en inställning i router-konfigurationen där det står efter hur lång 'idle'tid som routern skall släppa linan. den tiden sätts lämpligen till 0, då kopplar routern upp igen om det vore så att den skulle droppa linan.

eller?

Har en D-link 804 med ComHem och två datorer. Fungerar klanderfritt. Blir aldrig utloggad.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 23:12

D-Link DI-614+ och Airport Extrem + Dr Bott antenn?

Hej,

Har en fråga om trådlöst bredband. Kör Telia 8MBit med Nokia modem kopplad till Airport Extreme och en riktantenn från Dr Bott. Grabben kör PC med D-Link kort i och vi tänkte använda D-Link routern som brygga för att komma ända fram (130m). Får dock inte ihop Airporten med D-linken. Någon som vet hur man gör eller var jag hittar hjälp?

Tacksam för svar.

Mvh Jonas

1
Bevaka tråden