Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glocalnet!? Kan de va nått?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I egenskap av villaägare har jag fått ett på papperet lysande paketerbjudande av Glocalnet med både fast telefoni och bredband. Nån annan här på forumet som har bra/dåliga erfarenheter av Glocalnet? (De är väl som alla di andre aktörerna hopplöst beroende av Skanova antar jag).
I maj ska det lanseras en 8mbit tjänst som verkar lovande.
Har idag Bostream 2.5 mbit och tycker det blivit lite väl dyrt.
Kanske någon som har tips på andra tjänster som är prisvärda?

/T

Själv så bytte jag precis från Glocalnet till Adamo. Jag har inte blivit uppkopplad ännu på grund av att Glocalnet har tre månaders uppsägningstid. Men andra har redan fått Adamos bredband och verkar nöjda med det.

Läs denna tråd för pris och vidare info:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=41341&highlight=adamo

Bara fast telefoni. Funkar bra med gratis telsamtal till de jag ringer ofta och som har Glocal. tror det är sex stycken som jag ringer ofta som har Glocal. Kollade teleräkning idag ligger väl på minst 500:- lägre per kvartal än Felia.

Bredband har jag inte via telenätet. Felia orkar inte installera. Sydkraft som lovade för 3 år sedan har inte visat sig.

Kör RadioLan. 290:-/Mån för 512/s men brukar ligga på 650-730/s

Vill tillägga att jag har kvar Glocalnet som telefonoperatör. Just nu har dom en kanpanj som innebär att man kan ringa en månad gratis för 19kr, dessutom så får man med trisslotter. Om det låter seriöst? Tja det vet i gudarna...

http://www.glocalnet.se/kampanj/amg04/popback_kampanj.jsp

  • Medlem
  • 2004-04-21 21:19
Ursprungligen av whoami:

Vill tillägga att jag har kvar Glocalnet som telefonoperatör. Just nu har dom en kanpanj som innebär att man kan ringa en månad gratis för 19kr, dessutom så får man med trisslotter. Om det låter seriöst? Tja det vet i gudarna...

Hehe, en liten stilla undran? Hur kan man ringa gratis för 19 kronor?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-19 14:01

Jag har dåliga erfarenheter av Glocalnet gällande förvalstelefoni, deras faktureringsmetoder, egensinniga uppsägningsklausuler och kundtjänst.

olov

Ursprungligen av olov:

Jag har dåliga erfarenheter av Glocalnet gällande förvalstelefoni, deras faktureringsmetoder, egensinniga uppsägningsklausuler och kundtjänst.

olov

Hmm intressant, Olov, kan du vara lite mer specifik.
Whoami, tack för tipset om adamo

/T

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-20 00:21
Ursprungligen av Thomas Rynell:

Hmm intressant, Olov, kan du vara lite mer specifik.

Kör Glocalnet som förvalstelefoni ett tag. Byt sedan till någon annan operatör (låt säga att Tele2 rent hypotetiskt ringer upp i en reklamkampanj och erbjuder dig ett bättre erbjudande), enligt telereformen som regeringen klubbade igenom är den gamla operatören tvingad att släppa ifrån sig dig som kund och flytta över dig till den nya operatören. Detta byte bekräftas med ett skriftligt brev (så man har chans att protestera om något inte gått rätt till).

Skulle du bli förvånad om din gamla förvalsoperatör (Glocalnet) 3 månader senare hör av sig (var inte dom ute ur bilden?) och vill ha stålar för flera månadsavgifter, när de inte längre haft någonting att göra med din telefoni längre? Och hänvisar till klausuler i ett avtal? Och hellre tjafsar om saken 20 minuter i telefon än stryker fakturan (tror den var på 70-80 spänn eller så)?

Ocker.

olov

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-19 14:26

Jag har dåliga, dåliga erfarenheter av Glocalnets kundtjänst, speciellt på ADSL-delen. Beställde deras ADSL när jag flyttade till Göteborg. Det strulade en massa vilket resulterade i att jag fick mitt modem en månad efter att jag blivit inkopplad. Iom detta gick dom med på att jag skulle slippa betala för den första månaden. Trots detta fick jag ändå fakturor och påminnelser på att jag skulle betala den första månaden. Efter många telefonsamtal och ca 3 månaders väntetid strök dom slutligen första betalningen.

Samma sak när jag skulle säga upp abbonemanget ett år senare. Det tog ungefär 2 månader innan dom registrerade min uppsägning, trots att jag faxat 2ggr och ringt otaliga gånger.

Detta hände perioden hösten 2002-sommar 2003.

Min rekommendation är alltså att inte använda Glocalnet som internetleverantör.

Tack för värdefull input, har läst en hel del goda omdömen om den spanska adamo, men har ingen lust att punga ut med 1200-1300 i anslutningsavg.

Vad tar Glocalnet i anslutningsavgift respektive månadskostnad? Ingår fast IP i priset?

Nyfiken...

Jag transferrerades in i Glocalnet från Telenordia, och har inte haft några problem sen dess - ingen downperiod överhuvudtaget såvitt jag kan komma på. På Telenordiatiden så var telefonsupporten otroligt långsamt; väntetider på 30 minuter var inte ovanligt. Vet inte hur det med Glocalnet däremot...

/CX

Ringde deras support som hade hyfsad responstid, men hade en känsla av att killen jag pratade med inte riktigt var insatt i sitt ämne.
Men som sagt hyfsat snabb responstid och paketet i sig kostar 355* i månaden för:
8mbit lina
fast telefoni
säkerhetspaket (f-secure)
Ingen anslutningsavg.

*Priset är säkert special för Villägare

Jag ringer med Glocalnet och det är guld, förutsatt att man lyckas övertala folk att byta

Det är ett j_vla skitavtal som villaägarna fixat fram:

300:- / månaden för 0.5 MBit?!

när andra lev. tar samma avgift och då
UTAN 18 månaders bindning!
UTAN 18 månaders förvalstelefoni!
UTAN startavift/överflyttningsavgift!

Inom 18 månader är ju chansen stor att adamo, BBB etc. har hunnit till min televäxel och då vill jag kunna byta till dom och få 1/2/8/10/24/26 MBit och allt annat som cirkulerar på deras hemsidor idag.

Nej, eftersom att jag min televäxel bara klarar 0.5 MBit idag kör jag på med obunden ADSL:
Av Telia, Tiscali, Spray, Bostream, Tele2, Glocalnet och Rslcom som alla kan byta mellan om man idag har 0.5 MBit-ADSL så är spray och -faktiskt- Telia bäst!

spray tar 339:-/ mån, ingen överflyttningsavgift.
telia låter villaägarkunder ha kvar 325:-

Båda dessa leverar utan bindningstider.

http://www.sass.tv/

och så vidare, och så vidare, och så vidae...

Jag ligger lågt och inväntar Telias erbjudande. Dom är lika tagna på sängen av villaägarna som alla medlemmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 15:44

iJohannes: du behöver inte vänta: gå hit: http://www3.telia.se/villa/main.asp

>> tei

* Nu vet jag hur jag gör. Jag kör Spray, ingen överflyttningsavgift, ingen uppsägningstid: 329:-.
* Genom att sätta sommarstugenummret åker priset ner till: 299:-/ månad. Exakt vad Villaägarna "förhandlat" sig till med GlocalNet. Man skrattar...

---OK, så hitintills är GlocalNet vs Spray even, eller hur?---

Men här kommer det fina i kråksången:
* Ingen bindningstid hos Spray, vare sig på ADSL eller telefon.
* Spray är GENOMGÅENDE billigare än Glocalnet. Såväl minuttaxor och startkostnad (44 öre mot 55 (!) öre)
* Sen kommer jag av principsak säga upp villaägar-medlemskapet för deras sätt att lura folk in i deras dåliga deal. Slår jag ut årsavgiften (325:-) så blir ADSL-kostnaden 272:- per månad.

Saken är biff! Kanske flyttar jag också över telefonen på spray i stan men tills vidare så får den stå på tele 2 med gratis kväll&helg-deal:en.

Ursprungligen av iJohannes:

>> tei

* Spray är GENOMGÅENDE billigare än Glocalnet. Såväl minuttaxor och startkostnad (44 öre mot 55 (!) öre)

BTW har jag missat nått? Har verkligen Glocalnet en startkostnad varje gång du ringer, ska kanske börja läsa det finstilta.

Ursprungligen av Thomas Rynell:

BTW har jag missat nått? Har verkligen Glocalnet en startkostnad varje gång du ringer, ska kanske börja läsa det finstilta.

Ja, dom är riktigt fula fiskar!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 12:17
Ursprungligen av Thomas Rynell:

BTW har jag missat nått? Har verkligen Glocalnet en startkostnad varje gång du ringer, ska kanske börja läsa det finstilta.

Ingen öppningsavgift till övriga Glocalnet-kunder vad jag sett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 16:30

Det låter bra!

Själv har jag iofs redan tackat ja till Telia.

Hur är det med Sprays support? Sådant är ju också viktigt

>> tei

Supporten fungerar bra. Mycket kortare kö än GloCalnet och Telia, dock inget 020-nummer utan 08-nummer. Men, helt okey ändå alltså.

Körde du på 0.5 MBit för 325:- eller 2 MBit för 375:-? Observeraade du att det är 12 månaders binding?

Jag kollande upp sidan efter ditt tips och såg att jag också kan få 2 MBit för 375:-, men det gäller nog inte alla televäxlar dess värre. Jag har än så länge bara anmält mig på Spray, inget händer förrens dom skickat fullmaktshandlingar som jag skriver på och skickar tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 18:43

Japp. jag observerade bindningstiden (jag är en hejare på att kolla abonnemangsavtal, hehe). Den är dock inget problem i det här fallet. Jag skulle dock vilja köra 8mbps (vilket fungerar hur bra som helst i det här området), men det gick de andra inte med på.

Jag skulle gärna vilja veta hur villaägarna har resonerat, jag fick ta del av glocalnet-avtalet för en tid sedan (min far är verksam inom Villaägarna) och blev precis som du en smula förvånad/irriterad - se äldre tråd i ämnet - och har frågat Villaägarna om någon sorts förklaring.

Jag har faktiskt rekommenderat en del andra härnösandsvillaägare att stanna kvar hos Telia för att slippa strul med nya epostadresser etc, Telia fungerar dessutom riktigt bra häruppe.

Hm, jag har försvarat Telia flera gånger idag. Det känns inte riktigt bra. Inte alls bra.

Jag måste instämma! Första gången man tycker synd om Telia som kommer förlora en massa kunder för att Villaägarna säger åt sina medlemmar att byta, trots att det är en sämre deal och Telia har en bra produkt.

Man kanske skulle stanna kvar... får se hur jag gör med Spray när papperna kommer. Att det INTE blir GlocalNet är solklart i vilket fall som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 13:52

Jag håller med om att det känns som att Villaägarna gjort bort sig en del med Glocalnet-avtalet. Dock tycker jag inte om Telias sätt att försöka binda oss för tolv månader till - och bara erbjuda samma pris som vi redan haft i flera år. Jag flyttar nog till Spray bara för principens skull.

Ursprungligen av steli:

Jag håller med om att det känns som att Villaägarna gjort bort sig en del med Glocalnet-avtalet. Dock tycker jag inte om Telias sätt att försöka binda oss för tolv månader till - och bara erbjuda samma pris som vi redan haft i flera år. Jag flyttar nog till Spray bara för principens skull.

Då är vi två!

Ja det är inte lätt att välja rätt ADSL paket i dessa dagar, bra att du iJohannes tar upp det som suger rejält, dvs 18 månaders bindningstid för 0,5 Mbit för 300 :- i månaden, Så visst är det ett "j_vla skitavtal" om man vill ha 0,5 MBit, men jag är inte intresserad av 0,5 MBit utan av 8mbit för bara 335 :- i månaden! Plus det faktum att jag får telefonin mycket billigare än vad jag har idag (dvs jag har lyckats få över nära o kära till Glocalnet )

1
Bevaka tråden