Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trafobyte i 4400?!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 12:23

Hallå i sommarvärmen! Måste få igång en 4400 där förmodligen transformatorn har gått på. Kan andra delar skadats än den vid smällen? Datorn är för tillfället på annan ort så jag kan inte kolla på den själv än. Den är enl uppgift helt död. Vore tacksam för så snabba infon som möjligt /Pentry

Det är tyvärr ganska vanligt på äldre maskiner att "powerpacken" havererar och det är dessutom ofta både svårt och dyrt att få tag i reservdelar. Att några andra komponenter skulle ha skadats håller jag för osannolikt, men man vet ju aldrig. Skall du bara komma åt innehållet rekommenderar jag att plocka ur hårddisken och sätta i den i en annan maskin alt. backupa den på extern hårddisk eller liknande.

Såg någon som sälde en 7300 för några hundralappar nyss. Det borde vara ett vettigare sätt att lösa problemet, fast jag har för mig att 4400 hade IDE hårddisk och 7300 tog ebart SCSI utan extra kontrollerkort. Då är kanske en fin beige G3:a för en tusing är ännu smartare.

Eller en blådåre för 1500:- http://www2.blocket.se/view/2420106.htm?l=0&c=1&city=0

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-04-19 12:47

Kolla batteriet först! 4400:an går nämligen inte att starta med ett dött batteri.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-04-19 12:53

http://www.lowendmac.com/ppc/4400.shtml

"The 4400 was Apple's only computer designed around a modified Tanzania motherboard. The 4400 and other Tanzania-based clones will not boot with a dead PRAM battery. Try replacing the battery before attempting to replace the power supply on a "dead" 4400"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 13:14

Tack för info från er alla! Har för mig att det jag bytt disk en gång i den där tidigare, det sitter en IDE i den..Får se vad jag kan göra med en när den kommer hit. Blådåretipset var inte så dumt, tackar för det! /Pentry

1
Bevaka tråden