Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PHP & MySQL

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-18 23:38

Har aktiverat PHP på Webservern (Apache), testkört det, funkar jättebra.
Installerade sen MySQL, genom att spana lite på nätet och hittat att jag måste starta databasen genom Terminalen, så försöker jag snällt göra så....slår in följande kommando:

sudo /library/startupitems/mysql/mysql start

Då frågar den efter ett lösenord??? Till konton mysql (som är gömt på nåt sätt...) Vad är standardlösenordet?

Nån som kan?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 09:28

Tror det är ditt password. Till sudo alltså.

Kolla sedan på denna guide.

Ett annat alternativ är att ta bort det du installerat nu, och ladda ner Complete MySQL via http://www.versiontracker.com/macosx/ och installera det istället. Då får du en trevlig liten knapp i systeminställningar där du kan ange eget lösenord och lite annat.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 10:37
Ursprungligen av johan.valterson:

Ett annat alternativ är att ta bort det du installerat nu, och ladda ner Complete MySQL via http://www.versiontracker.com/macosx/ och installera det istället. Då får du en trevlig liten knapp i systeminställningar där du kan ange eget lösenord och lite annat.

Ok, det låter grymt bra. Ska testa den istället.

En dum fråga...hur avinstallerar jag MySQL? För jag kan verkligen inte hitta på MySQL nånstans....hittade enbart i Startupitems!

Har ni någon erfarenhet av att konfigurera phpmyadmin? Man ska ju lägga till URL till vart man har lagt phpmyadmin...mest vanligt (/library/webserver/documents/)

Har enbart erfarenhet ifrån Windows-installationer av PHP & MySQL...känner mig lite "lost" nu i OS X...men vill lära mig.

vid default installationen är mysql root (inte "system" rooten) lösenordet blankt..
Jag antar att det är likadant med dessa paket.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 11:10

Hittade mysql-kontot under Netinfo-hanteraren....lösen var blankt. Men funkade iaf inte. Nåt är galet.

Det som ligger i /library/weserver/documents/ är det som hamnar i roten på hemsidan så att säga. om du lägger en fil där som heter index.html så är adressen till den www.dinsida.com om du har en domän annars är det datorns interna IP-nummer du anger i webläsaren. Om du lägger phpmyadmin i en egen katalog som heter phpmyadmin så blir följdaktligen adressen t.ex. http://www.dinsida.com/phpadmin/index.php eller
192.168.0.2/phpadmin/index.php . Kolla bara vilket IP-nummer din dator har.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 18:11

Detta felmeddelande får jag när jag försöker köra phpmyadmin....

urldecode the db name if (isset($lightm_db)) { // no longer urlencoded because of html entities in the db name // $db = urldecode($lightm_db); $db = $lightm_db; unset($lightm_db); } $url_query = PMA_generate_common_url(isset($db) ? $db : ''); header('Content-Type: text/html; charset=' . $GLOBALS['charset']); require_once('./libraries/relation.lib.php'); $cfgRelation = PMA_getRelationsParam(); if ($cfg['QueryHistoryDB'] && $cfgRelation['historywork']) { PMA_purgeHistory($cfg['Server']['user']); } $phpmain_hash = md5($cfg['PmaAbsoluteUri']); $phpmain_hash_js = time(); ?> ' . "\n"; echo '' . "\n"; echo '' . "\n"; echo "\n"; echo '

Nån som fattar nåt?

php är nog inte konfiggad ordentligt, om du får se hela php koden så fort du tittar på en lokal .php sida..

Finns en bra lösning för det också.... CompletePHP Bara att ladda ner

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 19:29

Nu händer det saker....nu får jag ett annat felmeddelande.

#2002 - Can't connect to local MySQL server through socket '/Private/tmp/mysql.sock' (2)

Hjälp nån?

1
Bevaka tråden