Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dyrare i längden?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 21:12

Kommer att få en bärbar dator i studentpressent. Har ju så klart funderat på en 14" ibook.
Min stationära dator är en PC men jag tycker det skulle vara roligt att börja använda en mac.

Vad kommer jag kunna göra med min mac (ibook) som jag inte kan göra med min PC? Och vad kan jag göra med min PC som jag inte kan göra med min mac. Vilka program funkar inte till mac?

Ibooken är ju inte så dyr, men eftersom allt inte funkar och sakerna som gör det är dyrare, kommer min dator bli dyrare i längden?

Vilket operativsystem förljer med till ibooken, är detta mycker svårare att lära sig en t.ex Windows XP

Förstår att mina frågor kan vara lite svåra att svara på om man inte är vann vid, men jag hoppas att i alla fall nån har nån anning.

Tack

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 21:51
Ursprungligen av Cassiopeja:

Kommer att få en bärbar dator i studentpressent. Har ju så klart funderat på en 14" ibook.
Min stationära dator är en PC men jag tycker det skulle vara roligt att börja använda en mac.

Finns väl massa umebor här, måhända kan någon fresta med att visa?

Citat:

Vad kommer jag kunna göra med min mac (ibook) som jag inte kan göra med min PC? Och vad kan jag göra med min PC som jag inte kan göra med min mac. Vilka program funkar inte till mac?

I korta drag så kan du göra ungefär samma på båda, lite mindre spel på pezen och lite mer "open source" på mac:en... men i grova drag samma saker…
Inga pezeprogram funkar på mac:en - de skall ju kompilears annorlunda - men de flesta "major" program finns ju för både och… Du kan ju kolla lite här om det är något viktigt som saknas (finns mer än de listade 18000 programen och 4500 tillbehören iofs).

Citat:

Ibooken är ju inte så dyr, men eftersom allt inte funkar och sakerna som gör det är dyrare, kommer min dator bli dyrare i längden?

Tja, är det dyrare? (grafikkort undantaget) Det finns väl inte så mycket, men jag brukar alltid handla på ex.v. inetdata när jag behöver någon mus, webkamera eller PCI-kort. Fast det funkar ju inte lika smöget som av Apple rekommenderade grejor.

Citat:

Vilket operativsystem förljer med till ibooken, är detta mycker svårare att lära sig en t.ex Windows XP

OSX- och det är inte likt men i mitt tycke mycket lättare att lära sig (och vill man grotta in sig i det så komemr man djupare än i win)

Citat:

Förstår att mina frågor kan vara lite svåra att svara på om man inte är vann vid, men jag hoppas att i alla fall nån har nån anning.

Tack

'asego…

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 23:14
Ursprungligen av Pär:

I korta drag så kan du göra ungefär samma på båda, lite mindre spel på pezen och lite mer "open source" på mac:en... men i grova drag samma saker…
Inga pezeprogram funkar på mac:en - de skall ju kompilears annorlunda - men de flesta "major" program finns ju för både och… Du kan ju kolla lite här om det är något viktigt som saknas (finns mer än de listade 18000 programen och 4500 tillbehören iofs).

Tja, är det dyrare? (grafikkort undantaget) Det finns väl inte så mycket, men jag brukar alltid handla på ex.v. inetdata när jag behöver någon mus, webkamera eller PCI-kort. Fast det funkar ju inte lika smöget som av Apple rekommenderade grejor.

OSX- och det är inte likt men i mitt tycke mycket lättare att lära sig (och vill man grotta in sig i det så komemr man djupare än i win)

Ah ok, Det som mest känns jobbigt är att jag inte kommer kunna använda Word. Följer det med nått bra ordbehandligensprogram eller måste man köpa till det för jättemycket pengar?

Ja, jag har ju aldrig använt mac, så jag vet egentligen inte om det är dyrare, det är bara vad jag har hört och läst i forumet... att allt görs i mycket mindre upplager och blir dyrare. Jag spelar inte så mycket spel och sånt som kräver bra grafikkort, räcker det som följer med då?

En till sak, jag vill kunna ha en exterm mus till min ibook, dem jag har tittat på på apple store connectar man genom USB porten, är det så på mac? Jag kan alltså inte använda en PC mus?

Tack för svaret!

Ursprungligen av Cassiopeja:

Ah ok, Det som mest känns jobbigt är att jag inte kommer kunna använda Word. Följer det med nått bra ordbehandligensprogram eller måste man köpa till det för jättemycket pengar?

Ja, jag har ju aldrig använt mac, så jag vet egentligen inte om det är dyrare, det är bara vad jag har hört och läst i forumet... att allt görs i mycket mindre upplager och blir dyrare. Jag spelar inte så mycket spel och sånt som kräver bra grafikkort, räcker det som följer med då?

En till sak, jag vill kunna ha en exterm mus till min ibook, dem jag har tittat på på apple store connectar man genom USB porten, är det så på mac? Jag kan alltså inte använda en PC mus?

Tack för svaret!

Beror på vad du skriver. För enklare texter utan fotnoter osv. så duger medföljande programvara (Textedit, Appleworks9 alldeles utmärkt. Annars kostar office 1700 för studenter tror jag.

Macar har ingen seriell eller PS/2 portar som många PC, utan bara USB och Firewire. Men de flesta hyggligt nya "pc-möss" är USB, eller rättare sagt, alla nya mössa öht är USB nu för tiden.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 23:21
Ursprungligen av Leftrustle:

Beror på vad du skriver. För enklare texter utan fotnoter osv. så duger medföljande programvara (Textedit, Appleworks9 alldeles utmärkt. Annars kostar office 1700 för studenter tror jag.

Macar har ingen seriell eller PS/2 portar som många PC, utan bara USB och Firewire. Men de flesta hyggligt nya "pc-möss" är USB, eller rättare sagt, alla nya mössa öht är USB nu för tiden.

Ah, ok, så då måste jag alltså skaffa Office for mac (för mitt Office för PC funkar inte va?)

Ok, då vet jag, då är det väl bara att investera i en sån mus då.

Tack för svaret!

Det finn en del program i allmänhet och vissa spel i synnerhet som bara fungerar på PC.

Vad använder du din PC till idag?

Ibland kan det vara så att det du brukar göra på en PC går att göra på en Mac men på ett anorlunda sätt, vilket ibland kan vara bättre, ibland inte

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 23:18
Ursprungligen av MagnusB:

Det finn en del program i allmänhet och vissa spel i synnerhet som bara fungerar på PC.

Vad använder du din PC till idag?

Ibland kan det vara så att det du brukar göra på en PC går att göra på en Mac men på ett anorlunda sätt, vilket ibland kan vara bättre, ibland inte

Surfar, chattar, ordbehandling, photoshop sån grejer, ganska basic. Spelar inte så mycket spel, bara typ Theme Hospital (som jag har hör inte funkar på mac ) Med det kan jag nog leva utan. Och simpla internet spel typ Backgammon.

Det jag är mest orolig över är att jag inte kommer ha ett bra ordbehandlingsprogram... men det kanske följer med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-18 12:49
Ursprungligen av Cassiopeja:

Surfar, chattar, ordbehandling, photoshop sån grejer, ganska basic. Spelar inte så mycket spel, bara typ Theme Hospital (som jag har hör inte funkar på mac ) Med det kan jag nog leva utan. Och simpla internet spel typ Backgammon.

Det jag är mest orolig över är att jag inte kommer ha ett bra ordbehandlingsprogram... men det kanske följer med?

Allt det du säger att du vill göra, utom Photoshop och småspel, kan du göra med medföljande program.
Photoshop får du köpa separat, naturligtvis. Om du MÅSTE ha Word så får du köpa till det också. Office 2004 kommer snart, så det skulle vara bäst att vänta lite med att köpa, så du får den nya versionen. Jag skulle nog inte säga att man måste ha Word, om det inte är något Word-specifikt du måste kunna göra. Den medföljande Textredigerare kan göra allt man behöver för ordbehandling och kan dessutom spara och öppna Word-dokument (dock ej med bilder).
Småspel till Mac kan du hitta gratis eller billigt lite överallt. Ett tips är att om du letar efter programvara till Mac, så kan du alltid kolla på Versiontracker.

När det gäller progream så är den bistra sanningen att programmet endast funkar till den plattform det är gjort för. Inga Win-program funkar till Mac eller tvärtom och samma gäller program till alla typer av OS, som Linux, Unix mm. Undantaget är att vissa program kan dock funka på andra plattformar i emulatorer. Det finns en PC-emulator som heter VirtualPC (ingår i dyraste versionen av MS Office för Mac) som du kan köra PC-program i, men du kan inte spela eller göra något annat krävande, utan det är mest till för tex webbdesigners som vill kolla att webbsidorna funkar för PC. Till OS X finns det också något som heter X11, som jag inte vet exakt vad det är (någon annan får förklara) men som på nått sätt kan köra Linux-program tror jag. Och sen så är ju Mac OS X baserat på Unix, vilket gör att du kan köra en del Unix-program i Terminalen.
Men, hursomhelst, så funkar INGA program du har till Windows idag på din Mac. Däremot finns det ofta Mac-versioner av programmen som man kan köpa och så följer det med många bra program med OS X.

Själv så kör jag bara med textedit som följer med datorn. Räcker gott och väl till ifall man ska skriva ren text eller formatera texten lite grann. Mitt förslag är att du väntar med att köper office tills du har testat det som ingår, och sen ifall du vill ha något extra köper det då.

Ska själv köpa en iBook 12"

/Daniel

  • Medlem
  • 2004-04-18 12:42

För att krångla till det hela lite så finns ju Virtual PC. Theme Hospital är ju ganska gammalt och kan nog därför rulla på en iBook om man kör Dos6/win95/98. Det rullar tydligen på 486/66... även om de rekommenderar en pentium 166.
Virtual PC kostar runt 1500, och sedan måste man ju ha ett Win att stoppa i, men det är väl inget problem?

Och se till att du får Bluetooth i iBooken och satsa på massor med minne redan från början.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-18 15:37

Skillnaden mellan Mac os och Windows tycker jag är att Mac OS är mycket lockande att använda medans Windows känns som vilken spade som helst.

Mac är roligt att använda, har ett vackert utförande och har man en gång börjat är man fast.

Baksidan är väl att Mac är som en dyr mekanisk klocka - den väcker starka känslor hos andra.

Jag har kört Mac sedan 512an och det har jag aldrig ångrat.

Att köpa Word som student kostar inte så mycket. Skulle gissa på ca 1500 på UMDAC (Universitetets databutik).

  • Oregistrerad
  • 2004-04-18 17:41
Ursprungligen av MagnusB:

Att köpa Word som student kostar inte så mycket. Skulle gissa på ca 1500 på UMDAC (Universitetets databutik).

HAHAH! 1500 är ju hur mycket pengar som helst!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 00:16

Openoffice är ju jävligt intressant, men det finns inte någon native OS X-version än. Det går ju att köra, men jag vill ha native. Nuu..

Cassiopeja: Jag använde PC (DOS och senare windows) i typ 12 år och bytte för ett år sedan till mac. Till windows finns fler program, till mac finns bättre. Ungefär så. Speciellt imponerad är jag av alla små smarta saker som konfabulator, Salling Clicker och Butler. Mac OS X är unix i botten så om du vill lära dig det så kan du göra det på macen. Jag vet att det här låter lite som en mac-sekt, men det är faktiskt jävligt trevligt med mac. Inte perfekt, men trevligt.

precis installerat Gimp som är ett opensource bildbehandlingsprogram...inte testat det ännu jag kan inte säga om det är bra eller dåligt men det kan nog bli ett prisvärt alternativ till photoshop. www.gimp.org kräver dock X11. Jag vet att du kommer bli nöjd med din dator och du behöver inte oroa dig för att du inte kommer att kunna göra vissa saker på macen....efter bara någon vecka kommer du aldrig vilja byta tillbaka....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-04-19 11:23

Du frågade om tillbehör. Så länge det är USB går det mesta att köra. Använder själv en MS- mus och Tgtbord. Fungerar tillochmed utan drivrutiner fasta man får lite mer inställningar med sådana.
Har man en mus utan drivrutiner till Mac finns ett prog som heter USB-overdrive som gör att kan kan köra nästan vilken USB-mus och USB-joystick som finns till en Mac.
USB-skrivare och Scanners kräver nästan alltiddrivrutiner, men OSX har många skrivardrivrutiner inbyggda.

1
Bevaka tråden