Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar ny eMac

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pär:

Försäljningspriser har med vad folk betalar och inte med vad det kostar att göra...

Problemet är att folk inte betalar...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 16:02
Ursprungligen av whoami:

Problemet är att folk inte betalar...

Om inte folk betalade skulle det inte säljas till det priset - det är väl så uppenbart att till och med du greppar det...
Går det inte göra så billigt så folk köper så gör man det inte, går det göra mycket billigare så har man kul för mellanskillnaden...
(Sen att olika folk har olika preferenser runt gränserna är bara en bricka i spelet runt marknadsstrategi och positionering.)

Uppdatera en produktline som inte någon köper... Hur dumma tror du alla andra är?

Ursprungligen av Pär:

Om inte folk betalade skulle det inte säljas till det priset - det är väl så uppenbart att till och med du greppar det...

Uppdatera en produktline som inte någon köper... Hur dumma tror du alla andra är?

Dumma? Det får stå för dig, jag har aldrig påstått att någon skulle vara dum. Fast nu är jag själv dum som svarar på ditt uppenbart XXXXXXX inlägg.

För att förtydliga vad jag menade för dom som inte fattade:

Folk ser givetvis till att få så mycket för pengarna som möjligt. Om Apple säljer maskiner till uppenbara överpriser mot motsvarande PC-produkt så är det många som ser den affären som fördelaktigare och väljer att köpa en PC.

Det finns många nyfikna PC-användare som gärna hade köpt en Mac om dom nu inte vore så förbannat dyra för det man får.

Dessutom så finns det förmodligen ännu fler Macanvändare som inte skulle se en anledning till att gå över till PC om dom hade fått ett vettigt allternativ.

e-Mac täcker inte in någon av dessa målgrupper!!!

e-Mac är en utbildningsdator för skolor och som sådan är den bra, fast jag anser att den är för dyr.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-15 00:55

eMac har nå blitt oppdatert på norsk applestore og koster 7.490 kr for minste modellen og 9.490 for superdrive modellen...

Jag hoppar in i den heta debatten. Om jag bortser från eMacen och dess förtjänster respektive brister måste jag säga att datormarknaden är så fixerad vid priser att det har gått för långt för länge sedan.

Vare sig användare eller tillverkare verkar längre alls tänka i kvalitetstermer utan i pristermer. "Hur mycket kan vi stoppa i i en dator som inte får kosta mer än 6.000 kronor?" och detta anser jag är fel.

Det är dags för Apple och övriga tillverkare att helt enkelt lägga av med denna sjukliga jakt på lågpriser (som går ut över maskinernas kvalitet och prestationsförmåga) och istället börrja prioritera hög kvalitet till bra pris. Vill man bara betala 5.000 för datorn får man helt enkelt acceptera att det är en enklare maskin.

PC-tillverkarna verkar jaga "flest finesser till lägst pris, skit i om det fungerar" och det konceptet håller inte.

Kan man inte inse det enkla faktum att om man ska ha en kvalitetsdator (valfritt vilken) så får man vara beredd på att det kostar en del. Är man inte beredd att lägga den summan får man helt enkelt ge avkall på en del finesser. Jag har ju hellre en 60 GB hårddisk som är tyst i drift än en 100 GB som är av tveksam mekanisk kvalitet och lever rövare.;)

eMac bör säljas i skärmlös variant, en bra skärm kostar runt 3-5.000 kronor så det är meningslöst att försöka trycka in en dylik i en dator som säljs för under 10.000 kronor om man vill ha kvalitet. Hellre plocka bort skärmen och lägga budgeten på hårdvaran.

Jag har svårt att se att en 17"-skärm i ett budget-PC-paket skulle vara bättre än eMacens skärm, min erfarenhet är nämligen inte sådan. Däremot finns det ju separat kvalitetsskärmar som smiskar eMac och budget-PC-maskiner våldsamt ifråga om kvalitet.;)

Det är dags för en rationell och förnuftig syn på vad en dator ska klara av hos både konsumenter och tillverkare. En Rolls Royce kan inte säljas för VW-pris även om en del inom datormarknaden försöker förespegla annat.

Kan bara instämma i ovanstående! Titta på DELLs reklam bara....

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Vill man bara betala 5.000 för datorn får man helt enkelt acceptera att det är en enklare maskin.

PC-tillverkarna verkar jaga "flest finesser till lägst pris, skit i om det fungerar" och det konceptet håller inte.

En Rolls Royce kan inte säljas för VW-pris även om en del inom datormarknaden försöker förespegla annat.

En enklare billigare maskin är vad en stor del Apple kunder önskar sig just nu.

Att PC tillverkarnas budgetmaskiner skulle vara dåliga och inte fungera stämmer inte alls. Självklart så är det billigaste möjliga lösningar, med dom fungerar bra.

Rolls Royce ägs till viss del av VW koncernen och bilarna delar på en massa komponenter, fast priset är inte samma då förståss.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag hoppar in i den heta debatten. Om jag bortser från eMacen och dess förtjänster respektive brister måste jag säga att datormarknaden är så fixerad vid priser att det har gått för långt för länge sedan.

Vilken marknad är inte prisfixerad ? Valuta för pengarna och tillgänglighet gäller alltid om man vill sälja mycket.
Kom lhåg att Apple en gång i tiden hade en betydligt större andel av datormarknaden på grund av att deras produkter var snorbilliga jämfört med konkurrenterna
Nu är Apples fördelar OSet , designen och virusfriheten. Rent hårdvarumässigt så skiljer inte mycket till Apples fördel vs PCs.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 20:58
Ursprungligen av jazzper:

Kom lhåg att Apple en gång i tiden hade en betydligt större andel av datormarknaden på grund av att deras produkter var snorbilliga jämfört med konkurrenterna

tjolahopp…
Vilken period pratar du om nu?
Det gick ju utför samtidigt som de billigare burkarna började bli många så vitt jag kan minnas…

Ursprungligen av Pär:

tjolahopp…
Vilken period pratar du om nu?
Det gick ju utför samtidigt som de billigare burkarna började bli många så vitt jag kan minnas…

Ja det var ju rätt länge sedan Apples produkter sågs som extremt prisvärda kolla in Apple II t.e.x. och generationerna efter den första Macintoshen.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 21:50
Ursprungligen av jazzper:

Ja det var ju rätt länge sedan Apples produkter sågs som extremt prisvärda kolla in Apple II t.e.x. och generationerna efter den första Macintoshen.

Vill minnas att det var ett jäkla gnäll om hur dyra SE och II:orna var, för att inte tala om IIfx

Iofs kostade ju en peze runt 25-35 men 40 för en SE var ju _lite_ blodigt…

Sen kom LC och alla performor och 6200 och… Och hela tiden gick det utför med marknadsandelen… Att möta "hotet" (sic.) från windows med datorer som bara var något dyrare och något långsammare var ju ingen bra väg…
Tycker nog Jobs och Gassée var mer rätt ute…

Ursprungligen av Pär:

Vill minnas att det var ett jäkla gnäll om hur dyra SE och II:orna var, för att inte tala om IIfx

Iofs kostade ju en peze runt 25-35 men 40 för en SE var ju _lite_ blodigt…

Sen kom LC och alla performor och 6200 och… Och hela tiden gick det utför med marknadsandelen… Att möta "hotet" (sic.) från windows med datorer som bara var något dyrare och något långsammare var ju ingen bra väg…
Tycker nog Jobs och Gassée var mer rätt ute…

En PC motsvarande de tidiga Macintosh fanns ju inte i närheten av Macens pris för attt inte tala om mjukvaran då fick det ju bli någon special burk för några 100000 .
Mac FX var väl dyr för att den hade extra DSP kraft som inte heller var billig till PCs.

NeXT var ju helt klart före sin tid med bättre marknadsföring och solidare uppbackning så hade nog NeXTs datorer kunnat bli en hit redan då. Tänk om jobs hade kunnat driva den utvecklingen inom Apple från början då hade mycket sett annorlunda ut idag i datorvärlden , eller ?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 22:26
Ursprungligen av jazzper:

Tänk om jobs hade kunnat driva den utvecklingen inom Apple från början då hade mycket sett annorlunda ut idag i datorvärlden , eller ?

Eller Gassée fått fortsätta med AU/X och att köra skiten ur den teknik som fanns (a´la fx)

Ursprungligen av Pär:

Eller Gassée fått fortsätta med AU/X och att köra skiten ur den teknik som fanns (a´la fx)

Eller om Apple tog bort skärmen på e-Macen och sålde den för styva 6000:-

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 23:36
Ursprungligen av whoami:

Eller om Apple tog bort skärmen på e-Macen och sålde den för styva 6000:-

En LC - suger rätt fett hörru…

[edit: För övrigt - enligt ovan - så fanns ju eMac utan optisk enhet för dom pengarna.]

Ursprungligen av jazzper:

Ja det var ju rätt länge sedan Apples produkter sågs som extremt prisvärda...

iBooken får nog räknas som prisvärd tycker jag. När jag skulle hjälpa en person att köpa bärbar dator så föll valet på iBook bland annat för att det inte fanns någon motsvarighet i PC-världen till det priset.

Matts E. Lindmarks inlägg ovan är alldeles för långt för att citeras men det är intressant att läsa...;) Hans påstående "PC-tillverkarna verkar jaga "flest finesser till lägst pris, skit i om det fungerar" och det konceptet håller inte." är väldigt intressant.

Vad är det för finesser som inte fungerar? En kvalitetsdator kostar inte så många kronor att tillverka och är inte alltför dyr att köpa heller. Den datorn jag har "Shuttle SB61G2" kostar med komponenter och OS från ca 4500:- och uppåt beroende på val av processor,hd och grafikkort.

Det är där Apple borde ligga om dom skall konkurrera med pc marknaden.

Ursprungligen av xplane:

Vad är det för finesser som inte fungerar? En kvalitetsdator kostar inte så många kronor att tillverka och är inte alltför dyr att köpa heller. Den datorn jag har "Shuttle SB61G2" kostar med komponenter och OS från ca 4500:- och uppåt beroende på val av processor,hd och grafikkort.

Det är där Apple borde ligga om dom skall konkurrera med pc marknaden.

Jag tror Matts syftar på att det ytterst sällan fungerar särskilt bra med olika PC-delar som inte är kompatibla med varandra. Apple ser till att allting fungerar perfekt med varandra. Jag har länge hållt på med PC och vet hur det kan vara med drivrutiner, IRQ-konflikter m.m.. Sedan jag bytte till Mac för två år sedan har jag aldrig haft något sådant problem. En "kvalitetsdator" tycker jag inte man kan kalla en dator som inte är nogrannt testad av tillverkaren för att fungera perfekt. Så är INTE fallet med datorn du sätter ihop på datorbutiken.com. Personligen tycker jag inte någon dator som kör Windows kan kallas för kvalitetsdator, men det är nog bara jag (?).

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Jag tror Matts syftar på att det ytterst sällan fungerar särskilt bra med olika PC-delar som inte är kompatibla med varandra. Apple ser till att allting fungerar perfekt med varandra. Jag har länge hållt på med PC och vet hur det kan vara med drivrutiner, IRQ-konflikter m.m.. Sedan jag bytte till Mac för två år sedan har jag aldrig haft något sådant problem. En "kvalitetsdator" tycker jag inte man kan kalla en dator som inte är nogrannt testad av tillverkaren för att fungera perfekt. Så är INTE fallet med datorn du sätter ihop på datorbutiken.com. Personligen tycker jag inte någon dator som kör Windows kan kallas för kvalitetsdator, men det är nog bara jag (?).

Ciryon

Jag tycker nog att kommer man med ett uttalande såsom Mats har gjort så skall man kunna stå för det med...Alltför ofta blir det en massa tyckande och egna reflektioner utan någon som helst uns av sanning.

Med tanke på som du själv säger att Apple bygger kvalitets datorer så finner jag det mycket märkligt när man läser om alla problem macanvändare har här på forumet med sina maskiner. Alltför ofta läser man om drivrutiner som inte fungerar eller överhuvudtaget inte finns tillgängliga. Problem med hårdvaran hittar vi dagligen...

Att i det läget säga att Apple tillverkar datorer som fungerar perfekt är att gömma huvudet i sanden.

mvh

Ursprungligen av xplane:

Jag tycker nog att kommer man med ett uttalande såsom Mats har gjort så skall man kunna stå för det med...Alltför ofta blir det en massa tyckande och egna reflektioner utan någon som helst uns av sanning.

Med tanke på som du själv säger att Apple bygger kvalitets datorer så finner jag det mycket märkligt när man läser om alla problem macanvändare har här på forumet med sina maskiner. Alltför ofta läser man om drivrutiner som inte fungerar eller överhuvudtaget inte finns tillgängliga. Problem med hårdvaran hittar vi dagligen...

Att i det läget säga att Apple tillverkar datorer som fungerar perfekt är att gömma huvudet i sanden.

mvh

Är lite nyfiken bara på hur man får fram saningen? Är det inte så att man ändå måste basera en del på sina egna erfarenheter? En del måste väl också komma från ens arbetsplats, bekantskapskrets eller?

Jag kör Mac hemma och vi kör med PC på jobbet. Jag är nog dern pilligatse människan. Jag installerar och testar program hela tiden dels på min egen maskin och dels på PC:en.

Mac:en har sin givna problem men det är mycket mäk och stul med PC och oftast får man det att fungera utan att riktigt förstå hur... Jag fattar inte hur och jag får aldrig någon vettig förklaring av någon heller... "Det fungerade med ominstallation" eller "Jag formatterade om disken och installerade om Windows XX" är vanliga svar man får tekniker och andra snubbar högre upp.

Att det kan skita sig på PC beror väl oftast på att det finns så många kombinationer av allt plus att det sen finns något som heter WINDOWS.

Apple tillverkar inte perfekta datorer lika lite som det finns perfekta människor men som JAG UPPLEVER det så ligger det väsenligt närmare perfektion än PC/Windows burkarna gör.. Men det finns alltid hopp att det ska komma sjyssta burkar/OS där med ENLIGT MIN UPPFATTNING!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 22:41
Ursprungligen av screwpull:

Apple tillverkar inte perfekta datorer lika lite som det finns perfekta människor men som JAG UPPLEVER det så ligger det väsenligt närmare perfektion än PC/Windows burkarna gör.. Men det finns alltid hopp att det ska komma sjyssta burkar/OS där med ENLIGT MIN UPPFATTNING!

Kan inte annat än hålla med…
Apple är på SGI, HP/UX -nivå i det nämaste… (iofs inte, men närmre det än peze…)
Peze är inte i samma skog och hugger timmer…

Nu pratar jag om att lira dag in och dag ut utan att hamna i någon stadie av självdestruktion. Visst finns det mycket mer till en peze (hårdvara, mjukvara, drivers, yada-yada) men till vilken glädje när det funkar mer för stunden än känns tryggt…
[Ja, har kört mac sedan -91, HP/UX i två år, SGI i fyra, peze sedan ung. -90 och tills idag (och imorgon oxå tyvärr)]

Hur kul är det att ha sparat två lax om man sitter med en dags strul á minst 500 pix i timman... Ebberöds bank.

Ursprungligen av Pär:

Hur kul är det att ha sparat två lax om man sitter med en dags strul á minst 500 pix i timman... Ebberöds bank.

Det finns Mac-konsulter också, och dom tar ofta mer än 500pix per h...

Fast denna tråd skulle handla om nya e-Macen. Hur många här kan tänka sig köpa en? Inte jag i alla fall, det vill säga om dom nu inte ändrar sig i skärmfrågan. Datorn i sig är det ju inget fel på.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 16:47
Ursprungligen av whoami:

Det finns Mac-konsulter också, och dom tar ofta mer än 500pix per h...

Förlorade intäkter - inte utgifter…

Citat:

Fast denna tråd skulle handla om nya e-Macen. Hur många här kan tänka sig köpa en? Inte jag i alla fall, det vill säga om dom nu inte ändrar sig i skärmfrågan. Datorn i sig är det ju inget fel på.

Du har fortfarande inte förstått vad 'e' står för?
Det är bara tack vare hysteriskt tjat som den går köpa av andra oxå…

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-04-17 17:15
Ursprungligen av whoami:

Det finns Mac-konsulter också, och dom tar ofta mer än 500pix per h...

Fast denna tråd skulle handla om nya e-Macen. Hur många här kan tänka sig köpa en? Inte jag i alla fall, det vill säga om dom nu inte ändrar sig i skärmfrågan. Datorn i sig är det ju inget fel på.

Jag är definitivt sugen, den är bara sååå snygg...men jag vet inte jag ska flytta snart, och vill därför ha så lite grejor som möjligt att släpa på. Dessutom har jag en sprillans iBook G4, så jag ligger kanske lågt ett tag.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 23:37

Jag har jobbat i skola med Mac i snart 20 år.
Ständigt har Macar kostat mer än motsvarande PC och diskussionen om vad man får för pengarna är intressant först när man ser hur länge sakerna faktiskt fungerar. Medellivslängden på en dator brukar räknas till någonstans mellan 3-5 år. Min erfarenhet av mängder av macar genom åren är att de håller fanstasiskt bra. Det är stor skilnnad mellan att ha en hemdator med en användare och i en skolsituation där du har massvis med användare på samma dator.
Genom åren har jag imponerats av hållbarheten i hårdvara. Det gäller alltifrån tangentbord och möss till hårddiskar etc. De flesta datorer har överlevt mer än 6 år och haverierna har varit anmärkningsvärt få.
I det perspektivet skall man se eMac. Den må brumma en del men det är en kanondator i skolmiljö.
Det är väldigt mycket dator för pengarna sett över den tid maskinen faktiskt håller.
I detta stycke har Apple lyckats väldigt bra. Det är betydligt sämre ställt med support till utbildningssektorn!

  • Medlem
  • 2004-04-15 12:59

Till viss del stämmer det ju att billigare datorer är sämre. T ex håller ett grafikkort för 400 inte lika länge som ett för 800, med exakt samma prestanda. De använder otestade produkter. Oftast får man ju byta om något går sönder, så det är ju mest lite jobbigt.

Sista gången jag köpte en stationär PC så försökte jag köpa kvalitet till lågt pris, men det var tyvärr svårt utan att känna till alla detaljer kring moderkort o dyl. Jag bad butiken som skulle sätta ihop den att prioritera stabilitet och kvalitet framför prestanda. Jag fick den värsta skit-PC man kan föreställa sig. RAM-minnet strulade, eftersom de inte använt originalminne. Grafikkortet gick sönder tre gånger. Moderkortet kunde aldrig utnyttja höga hastigheter till hårddiskarna av någon anledning. Allt utom det sista fick jag fixat, men jag var tvungen att kånka runt på datorn en del, och åka onödiga resor.

Jag avråder starkt från att plocka ihop en PC om man inte är så insatt så man gör det själv och har benkoll på allt man sätter i. Maskinerna från Dell är också av låg kvalitet, men de har ju bättre service i alla fall, och komponenterna funkar tillsammans.

Apple har ju också haft lite problem, men i allmänhet håller deras datorer extremt länge utan att försämras alls. Detsamma gäller min egen erfarenhet av IBM och HP. HP har ju iofs börjat sälja billigare grejer nu, så man vet ju inte.

Ursprungligen av stfm:

Till viss del stämmer det ju att billigare datorer är sämre. T ex håller ett grafikkort för 400 inte lika länge som ett för 800, med exakt samma prestanda. De använder otestade produkter.

Jag avråder starkt från att plocka ihop en PC om man inte är så insatt så man gör det själv och har benkoll på allt man sätter i.

Nu känns det som vi hamnar en hel del O.T men jag är bara tvungen att kommentera detta. Dagens budgetdatorer har nästan alltid integrerade grafikkretsar på moderkortet. Moderkort med nForce 2 kretsar har ett Geforce4MX grafikkort integrerat (där moderkortstillverkaren har valt att aktivera funktionen). nForce (hypertransportteknologin) sitter även på G5:ans moderkort! Det finns andra sämre grafikkretsar på moderkort exempelvis Intel. Dom gör oftast jobbet bra men dom är inte anpassade för spel då grafikkretsarna får dela ramminne med resten av datorn. Det är mycket sällan fel på dessa kretsar även om det har förekommit problem med första generationens nForce baserade moderkort. Sammantaget så duger dom fint att smiska runt med office dagarna i ända.

Nuförtiden så är komponentkvaliten mycket hög (högre) och det är svårt att misslyckas förutsatt att man väljer komponenter från välkända tillverkare. Samma prylar från samma tillverkare sitter ofta i Macar. e-Macen håller på intet sätt högre kvalitet än motsvarande budget PC, den är bara mycket snyggare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-15 19:24

Leve eMacen!

Jag har mycket goda erfarenheter av de 7 eMacar jag ansvarar för på min skola. Det verkar som att kritiken mot eMac mest kommer från dem som inte har någon större erfarenhet av praktiskt arbete på en eMac. På de amerikanska forum jag har tittat på så är omdömena om de nya modeller nästan uteslutande MYCKET positiv. En del är nästan förbannande att sitta men en dyr imac eller powerBook när det nu kommer bättre prestanda till en bråkdel av priset! Ljudnivån upplever jag inte som nämnvärt högre än från den G5:a som jag har hemma (med reservation för att den allmänna ljudnivån i klassrummet är högre, med skrivare, switchar osv.) Ingen som har mätt i dB?

Förutom de två "vanliga" modellerna så kan skolor välja på en med CD-ROM och en helt utan optisk enhet (när hände det senast!), båda med 1GHz-processorer, men i övrigt uppdaterade vad gäller minnestyp, grafikkort osv.

Priserna för skolor (som inte behöver bry sig om moms) är följande, med 256MB minne (+ drygt 500kr för 512MB):

- utan optisk enhet: 5 196kr
- CD-ROM: 5 596kr
- Combo: 6 238
- Superdrive: 7 892

Mycket prisvärt tycker jag! Har just beställt ytterligare sju med CD-ROM och två med Superdrive!

Ursprungligen av maca:

Priserna för skolor (som inte behöver bry sig om moms) är följande

Skolverksamheter är oftast inte momsbelagda, vilket innebär att dom måste betala fullpris med moms. Den momsen får dom inte tillbaka! Bara en liten pekpinne så här på kvällskvisten.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 20:23
Ursprungligen av whoami:

Skolverksamheter är oftast inte momsbelagda, vilket innebär att dom måste betala fullpris med moms. Den momsen får dom inte tillbaka! Bara en liten pekpinne så här på kvällskvisten.

Kolla upp hur det är med skola och sjukvård ex.v.

Bevaka tråden