Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2,5" disk på 100GB...

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-04-15 15:02

Beställde just en Dell-laptop till jobbet. Konstaterar att de levererar med Hitachis 2,5"-disk på 100GB. Undrar när Apple hänger på... Jag har också försökt lägga vantarna på Hitachis 400GB-disk, men hittills är det "vapour-ware", finns bara i fantasin.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-15 17:42

Hitachi Deskstar 7K400 400GB beräknas finnas att köpa i sverige 1:a veckan i maj.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-15 18:08

Vet du vad det är för modell på den 2.5"-disken? Jag kikade på www.hitachigst.com men hittar ingen 100GB-disk bland deras 7k60, 5k80, 4k80 eller mer exotiska serier. Är det månne en disk som precis omnämnts i en pressrelease eller är den rentav helt okänd?

I vilket fall som helst tyder det på nytt densitetsrekord (50GB/skiva) om de inte klämt in 3 skivor i den. Återkom gärna med mer info när du får den till jobbet!

olov

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-15 19:20

Jag tror att nån har missupfattat vad som sitter i Dells bärbara datorer, de har några klunsopoder med 100GB disk men det är en 3.5", nån med 2.5" hittar jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-04-15 22:44
Ursprungligen av molia:

Jag tror att nån har missupfattat vad som sitter i Dells bärbara datorer, de har några klunsopoder med 100GB disk men det är en 3.5", nån med 2.5" hittar jag inte.

Dell Inspiron 9100. Har hittills funnits med 20/40/60/80 GB. Idag hittade jag 100GB som alternativ. På fråga till - i mina ögon - en relativt teknikkunnig säljare kom svaret direkt och spontant att det var "Hitachi som levererade diskar och denna är tyvärr bara på 4200 varv, precis som 80-GB-versionen".

Med tanke på klumpeduns-tegelstensutseendet så skulle det inte förvåna mig om det var en 3.5" disk i den där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-15 23:40

Jävelberg vilket odjur! Vad väger det där aset? 15 kilo? Den måste vara fem gånger så tjock som en Powerbook och fyra gånger tyngre. Medföljer det en pirra?

Ursprungligen av Mondo:

Jävelberg vilket odjur! Vad väger det där aset? 15 kilo? Den måste vara fem gånger så tjock som en Powerbook och fyra gånger tyngre. Medföljer det en pirra?

He, he! En av mina arbetskollegor köpte nyligen en liknande Dell. Den kallas Tjocka Berta, medan min Tibook kallas för Slim Shady.
Pc-burkar kanske är billigare ibland, men Apple gör fina konstverk i mina ögon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-16 00:09

Om det skulle råka vara en 100GB 2.5" så är det Fujitsu. Hitachi har ingen 100GB i det formatet vad jag vet.

Då skulle det kunna stämma att det är en 2.5" i den maskinen, men Dell verkar vara hemlighetsfulla med specarna på den apparaten så jag gissar på 3.5"

Det finns inga 100GB 2,5"-diskar på marknaden såvitt jag känner till, de största är 80GB. Om någon kan visa någon slags indikation på att de existerar skulle det vara mycket intressant!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-16 00:22

Fujitsu MHU2100AT finns, men den levereras bara till ett fåtal datortillverkare än så länge.

Dell råkar faktiskt ha den i sitt sortiment ser jag nu http://docs.euro.dell.com/docs/storage/F4447/specs.htm

William har nog rätt. Då får jag be om ursäkt, men jag är ganska envis

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-16 08:40
Ursprungligen av molia:

Fujitsu MHU2100AT finns, men den levereras bara till ett fåtal datortillverkare än så länge.

MHU2100AT ger ynka två(!) träffar på Google, jag var lite nyfiken på att hitta datablad för att se om den kör 50GB/skiva. http://www.fujitsu.com/support/computing/storage/hdd/mhdd/ nämner ingenting. Någon som hittat mer info och specar?

olov

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-04-16 09:05

Ni är mac-fundamentalister allihopa... Om det varit 3,5"-diskar så hade de väl självfallet erbjudit upp till 400GB disk, eller?

4,05kg är vikten. Funkar utmärkt för de som mest jobbar på kontoret, men vill släpa med sig hem datorn någon gång emellanåt...

Själv hade jag haft en Mac på jobbet om det funnits en klientversion av CRM-programmet SuperOffice som fungerade till Mac...

Ursprungligen av William Naversten:

Ni är mac-fundamentalister allihopa... Om det varit 3,5"-diskar så hade de väl självfallet erbjudit upp till 400GB disk, eller?

Det ha väl inget med macfundamentalism att göra om man misstror en sådan uppgift eftersom ingen hittills hade hört talas om såna diskar innan.

Ursprungligen av William Naversten:

Ni är mac-fundamentalister allihopa... Om det varit 3,5"-diskar så hade de väl självfallet erbjudit upp till 400GB disk, eller?

He, he. Det är nog sant, med 3.5 med formatet skulle vi nog åtminstånde få se 250-300GB. Jag röstar på att det sitter en 2.5HD.

Alltså kan vi konkludera att några 100GB 2,5-tumsdiskar finns inte på marknaden idag, eller?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-04-17 20:19
Ursprungligen av Mats Björnström:

Alltså kan vi konkludera att några 100GB 2,5-tumsdiskar finns inte på marknaden idag, eller?

Nej. Helt fel. Dell skeppar Fujitsu 2,5"-diskar på 100Gb idag.

Hittade följande sida mhja av eniro.se och sökning på <MHU2100AT>

Dell

Två plattor fyra huvuden = högre packning än tidigare. 9.5 mm. Sidan känns mindre genomarbetad än andra sidor på samma ställe (prerelease specs?)

Byt ut kriteriet till <MHM2100AT> och det dyker upp 336 träffar men ingen som helst relevans på en 100 GB 2,5'.

Edit: Tappad del av mening = kursiv

Senast redigerat 2004-04-18 17:35
Ursprungligen av William Naversten:

Nej. Helt fel. Dell skeppar Fujitsu 2,5"-diskar på 100Gb idag.

Det förblir ord mot ord tills du lägger fram något slags bevis. Jag tror att du mycket väl kan ha rätt, men jag har bara inte funnit några spår av att kunna välja till 100GB 2,5"-diskar på Dells site. 80GB är max överallt såvitt jag sett.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-04-23 09:53
Ursprungligen av Mats Björnström:

Det förblir ord mot ord tills du lägger fram något slags bevis. Jag tror att du mycket väl kan ha rätt, men jag har bara inte funnit några spår av att kunna välja till 100GB 2,5"-diskar på Dells site. 80GB är max överallt såvitt jag sett.

Tja. Du har rätt. Jag bara hittar på alltsammans för att göra mig till en intressant person. Men jag tror du missade den här modellen:

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?c=591&n=3159&b=49152&m=sek&cu=sebsd&l=sv&s=sebsd&store=sebsd&sbc=sebsdinspn&v=d

PS Dells länkar har en livslängd på femton minuter, så någon gång slutar säkert länken att fungera.

Toshiba announces 100GB 2.5-inch HD

Toshiba Corp. on Thursday introduced the MK1031GAS, a 100GB 2.5-inch hard disk drive mechanism aimed at the laptop market. The company said the new drive provides higher capacity, better shock resistance and lower power consumption than the drives that have preceded it.

Equipped with an ATA-6 interface and with an average seek time of 12ms, the drive runs at 4,200RPM. The new drive is 9.5mm high and sports a shock resistance rating of 325G -- 50 percent higher than Toshiba's current 2.5-inch line. It also consumes 20 percent less power on average by using pulse width modulation (PWM).

Samples of the MK1031GAS will be available in May. Unit pricing was not announced. Toshiba's Web site had not been updated with information about the new drive as MacCentral posted this article.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-18 00:21

Sådärja. Nu finns Fujitsu MHU2100AT att köpa hos din favorithökare i sverige om han är snabb och beställer hem. ca 2500 kr exklusive moms lite beroende på hur gniden butiken är...

5 stycken finns tillgängliga för hela europa i skrivande stund

1
Bevaka tråden