Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabbar jag upp min PB1400?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-28 18:56

Jag har grävt fram min gamla PB1400 och tycker den är sataniskt seg på nätet med IE 5 i OS8.6. Vad kan jag göra för att hotta upp den? Vilken webläsare är snabbast, vilka inställningar jag jag göra för att den ska bli mer kvick?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 21:40

maxa minnet,installera ett minimalt OS9.1 och kör med opera som webläsare.
1400:an var en härlig maskin. Lien och allmänt gullig...

  • Medlem
  • 2004-03-29 18:20

vade menar du med minimalt 9.1? Vad är det dy tycker jag ska avvara? Är inte 8.6 bättre på en sån gammal skrutt?

  • Medlem
  • 2004-03-29 18:27

Jag skulle nog köra 8.6 istället för 9.1. Hastighetsskillnaden var klart märkbar mellan dessa båda system. Min PowerMac G4/400 kom ny med OS 8.6 vill jag minnas, du skall garranterat inte ha ett nyare OS än så.

Med "minimalt" OS menades troligtvis ett nedbantat OS där tillägg som du ej behöver stängs av el. plockas bort. Du rensar helt enkelt systemet på allt onödigt för att spara utrymme, få snabbare uppstart osv.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 18:45

ett välslimmat OS9.1 tycker jag funkar mycket bättre än OS8.6.
Jag körde OS9.1 på en gammal 5200 utan problem... den rullade tveklöst mycket stabilare/snabbare under nian än under åttan... jag prövade alla olika konfigurationer jag kunde tänka på.
btw. även med en gammal PB5300 så rullar ett (välslimmat) OS9 ruskigt mysigt.
och dessa maskiner är tveklöst mycket sämre än en 1400.

Fast jag skulle rekommendera att man har fullt med ram i vilket fall som helst innan. + kanske ramdoublers virtuella minne.

  • Medlem
  • 2004-03-29 20:21

apropå minnet så syns bara 52 eller nåt sånt MB när man kollar i "Om den här datorn", trots att den har maximala 64. Vad kan det bero på?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 20:24

systemet roffar åt sig lite dedikerat minne... går att ställa in gur mycket i minnesinställningarna. (skall helst inte ändras dock.)

  • Medlem
  • 2004-03-29 20:25

nej, det står att datorn bara har 52 (?) MB inbyggt minne.

Ursprungligen av Baron:

nej, det står att datorn bara har 52 (?) MB inbyggt minne.

Hur fick du in 64 meg i den? Det vill jag veta mer om!
Förresten löste det sig med wifi?
MR

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 20:31

btw. sett
http://www.lowendmac.com/pb2/1400.shtml
... mycket rolig info... vet inte om det hjälper för minnet.

Ursprungligen av Baron:

Jag har grävt fram min gamla PB1400 och tycker den är sataniskt seg på nätet med IE 5 i OS8.6. Vad kan jag göra för att hotta upp den?

Tja, du kan köpa mitt G3 uppgraderingskort med G3 250Mhz 1Mb cache. Då blir det lite mera fart i harven.

OS 9 tar för mycket minne och är onödigt segt. Tycker att Mac OS 8.1 passar på en icke uppgraderad 1400. Men G3 kort tycker jag att den fungerar bäst med 8.5.1. OS 8.6 är onödigt då datorn inte har USB och den förlorar något i stabilitet.

  • Medlem
  • 2004-03-29 21:36

Jahapp, då kontrar väl jag då och hävdar att en Performa 5200 gick MYCKET bättre med Mac OS 8.x med 64MB ram (max) och all annan utrustning som gick att få till den maskinen. Min mormor använder den fö. numera som skrivmaskin och jag har lagt in just ett bantat OS 8.6 på den vilket fungerar ypperligt (stackars mormor).

Ett G3 uppgraderingskort till en så pass gammal mac borde gå att hitta riktigt billigt på något maclan eller genom att annonsera efter det lite var stans. Det är garranterat värt varenda krona om du verkligen vill ha liv i maskinen.

Ursprungligen av PMG5:

Ett G3 uppgraderingskort till en så pass gammal mac borde gå att hitta riktigt billigt på något maclan eller genom att annonsera efter det lite var stans.

Hur kom Performorna med i leken? Nä, dom fungerar inte alls oavsett OS egentligen... Har själv en gammal 5300 som är många gånger bättre än en 5200. G3 kort säger du, tja kanske det men "billigt" hmm.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 20:56

CF kort

Hej

Det går att sätta in ett 64MB CompactFlash Card i PC-Card adaper och som du kan använda till det Virtuella minnet, eller ett större kort som du lägger ett bantat System på.
Jag har en 1400 som går på ett CF kort i sovrumet och presenterar väderdata från min väderstation har gått i snart 2 år nu.

MWh

Bengt

Ursprungligen av benran:

Hej

Det går att sätta in ett 64MB CompactFlash Card i PC-Card adaper och som du kan använda till det Virtuella minnet, eller ett större kort som du lägger ett bantat System på.

Fantastiskt... Hur mycket snabbare går det?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 21:45

jajja... min 5200 rullar och används av mina brorsbarn (med ett lite uppgraderat moderkort).
Det är väl (lixom allt annat) relativt...
9.1 har funkat bra för mig men det är ju inte jättejobbigt att testa sig fram heller... ta det som funkar bäst för dig.

  • Medlem
  • 2004-04-19 14:29

jag har lagt ner wifi-projektet till vidare. Datorn hade 16 mb från början och jag lämnade in den för minnesmaximering, till totalt 64 mb. Inte 16+64 alltså.

1
Bevaka tråden