Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har det hänt... död Airport

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har min basstation lagt av. Det går tydligen att reparera enligt denna sida Dead Airport .

Har inte öppnat basstationen än men misstänker(99% säker) att jag har samma sprängda komponenter enligt länken ovan. Tydligen skall det funka genom att byta de delarna.

Är det någon som råkat ut för detta tidigare och som har lagat den?

Har pillat med lödning för längesen men, tips?, något man bör tänka på.

Pjerssan

Jag har en polare som fixar sådana dära för 400 spänn....

Det är lite pilligt, men följer man anvisningarna så fungerar den alldeles utmärkt....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-20 02:03

Priset har gått upp ser jag.

Har kollat med en lokal HIFI-verkstad som byter delarna med garantin att de inte har sönder andra delar på kortet. Känns tryggt. Det tar 400 :-

Jaha, där brann även min basstation upp...

Det verkar vara samma kondensator som sprängts som alla andra har haft problem med. Tänkte ta och löda dit en ny kondensator i helgen men det slog mitt att det kanske går att byta ut det 11 Mbps wavelankort som sitter i mot ett med 54 Mbps hastighet. Någon är lite mer tekniskt bevandrad än mig som har en aning?

50.- i Umeå...

dock var jag snäll och gav farbrorn 100.-

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-16 22:14

Det där är inget specifikt fel för Apple.

För att göra en lång historia kort. Ett par kondensatorfabriker råkade tillverka kondensatorer med felaktig elektrolyt som de köpt billigt och de lyckades få ut en hel massa miljoner av dessa defekta kondensatorer.

I PC-världen där allt skall byggas så billigt som möjligt innebär det att mängder av moderkort har stora skogar skogar av dessa svullna billigare kondensatorer. De flesta ger upp redan första halvåret i drift, därefter kommer resten..

Moderkort från Abit och ECS är rätt så överrepresenterade. Det är i en av ECS fabriker som det har byggts (vet inte om det gör det fortfarande) delar till Apple.

Jaha, då var den basstationen lagad, 3 kr och 50 öre senare...
Undrar hur många som skickat sin Airport i soptunnan för ett sådant fel.

  • Medlem
  • 2004-04-20 17:31

Bra med ett lyckat repostage....

Vilka spec är det på kondensatorn och kan man hitta den typ hos Clas Ohlsson?
(Vantro norrman...)

Ursprungligen av KSK:

Bra med ett lyckat repostage....

Vilka spec är det på kondensatorn och kan man hitta den typ hos Clas Ohlsson?
(Vantro norrman...)

Jag använde en 25v/220uF kondensator, funkade fint. Inköpt på ELFA (Elbutiken).

Här finns det ännu mer info, väääldigt utförligt, samt beskrivningar på en massa andra modifikationer...
http://www.vonwentzel.net/ABS/

Montera isär Airporten och titta på kondensatorerna, det står på dem vad det är för några.

Kolla även den tidigare nämda länken: Dead Airport

  • Medlem
  • 2004-04-21 13:00

Det ska bli gjort. Tackar så hemskt mycket.

  • Medlem
  • 2004-04-23 23:49

Hemskt mycket tack, löser problemen i ordning f.t.

1
Bevaka tråden