Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ICC Profil till iBook G4 12"

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 11:52

Har gjort en ICC profil till iBook G4 12" för den som är intresserad. Profilen är gjord med Eye One och monaco proof. Skärmen skall ställas in så att ljustyrkan är 8st tända pluppar. Hoppas detta kan vara nytta för någon annan än mig själv. Kör denna profil på jobbet och den funkar ju iaf 100ggr bättre än den från fabriken.

Å perfekt... ska snart köpa iBook

  • Medlem
  • 2004-04-15 13:21

Trevligt. Jag ska testa! Det är inte så lätt att göra bra profiler till de här skärmarna tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-16 00:33

Vad är ICC för en som inte vet?

Ursprungligen av jonjon:

Vad är ICC för en som inte vet?

Finns att läsa om här:
http://www.apple.com/macosx/features/colorsync/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-16 01:59

Tackar tackar. Det stora testet blir nu i helgen när jag ska bildbehandla för min skoltidning!

Är verkligen samma skärmtillverkare i alla iBook G4 12? Utan att ha så stor koll i ämnet så undrar jag om det inte finns variationer mellan olika skärmar som egentligen omöjliggör att göra på detta vis? Är bara lite nyfiken, vet som sagt inte mycket om det hela.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-16 10:02

Den Icc profilen kändes mycket bättre än den ursprungliga fabriksprofilen. Man får tacka!

/nelge

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-04-16 19:01

Är det samma skärm i G3-iBookarna? (700 Mhz)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 19:12

Var ska man lägga den? Kan man lätt ta bort den och återställa till ursprunglig inställning?

/MVH Mac-n00b

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-16 21:07

Min iBook G4 får en grön skärm med denna profil......jag har en egen skärmbild med gråskala...

  • Medlem
  • 2004-04-16 21:28
Ursprungligen av ThomasC:

Min iBook G4 får en grön skärm med denna profil......jag har en egen skärmbild med gråskala...

Min iBook G3 blir också grön... jag vågade bara inte säga något först.

Ursprungligen av ThomasC:

Min iBook G4 får en grön skärm med denna profil......jag har en egen skärmbild med gråskala...

Jepp. Här också...

J.

  • Medlem
  • 2004-04-17 14:26

Fegis!

Men...jaha...finns det någon annan trevlig profil till en iBook G4 14" ute tro. Har inte tålamod att själv sitta med kurvor och pilla. Dessutom hajar jag inte den avancerade funktionen i OS X för Colorsync. Att kisa och få fältet i mitten att smälta med omringliggande hajar jag väl, men sen då...hur ställer jag in den andra funktionen?
/Fredrik

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-17 14:42
Ursprungligen av Nifo:

Dessutom hajar jag inte den avancerade funktionen i OS X för Colorsync. Att kisa och få fältet i mitten att smälta med omringliggande hajar jag väl, men sen då...hur ställer jag in den andra funktionen?
/Fredrik

Samma här, fattar inte ett skvatt! Ingen dokumentation att hänga i granen heller (ni fattar! )...

  • Medlem
  • 2004-04-17 14:43
Ursprungligen av Nifo:

Fegis!

Men...jaha...finns det någon annan trevlig profil till en iBook G4 14" ute tro. Har inte tålamod att själv sitta med kurvor och pilla. Dessutom hajar jag inte den avancerade funktionen i OS X för Colorsync. Att kisa och få fältet i mitten att smälta med omringliggande hajar jag väl, men sen då...hur ställer jag in den andra funktionen?
/Fredrik

Testa den här

Den är inte heller perfekt, men funkar bättre än originalprofilen för mig.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-17 14:37

ICC-profilerna för skärmen skall läggas i HD>library>colorcync>profiles>displays.........

Senast redigerat 2004-04-17 14:55
  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 15:20

min med.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-17 16:18

Jag har kalibrerat min iBook-skärm med den medföljande programvaran,och är ganska nöjd med resultatet. Mer noga är jag inte, då ibooken knappast går att använda till något precisionsarbete.

Skärmarna vid våra PM-arbetsstationer kalibreras däremot med Pantones "spindel".
/tc

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 19:50

schysta bananer

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 14:03

Var lite snabb med att lägga ut min profil. Har kikat på den nu närmare och det stämmer bra att skarmen blir grönare, men detta sker bara i en viss vinkel. Skall när jag får tid över på jobbet göra en ny profil och kolla om det den blir bättre. Återkommer med resultat.

Sweet!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-20 16:42

Att mäta upp en specifik skärm och sedan ge ut den skärmprofilen till andra är ingen bra ide.
men tack för omtanken.
mvh

1
Bevaka tråden