Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad göra med en PowerBook 540c ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 10:26

Har funderat på att instlallera BeOS på den. Går det ?
oisf, Vart får jag tag i ett BeOS som funkar ? har BeOS 5 för wintel maskiner.
Men den funkar väll inte ?

kan ni ge mej nåra roliga förslag ?

Klistra på en spegel och ha den som pigtittare.

Jag hade en sådan som printserver i ngra år. Den körde OS9 ngt och fixade så jag kunde fortsätta med min localtalk laserskrivar fast jag bytte till OS10. Den var filserver också men bar i tio minuter för den var för slö.

PP

Har inga särskilt bra förslag, men det brukar vara snudd på omöjligt att lägga in andra operativsystem än Mac OS p.g.a. den bisarra 68LC040-processorn som sitter i 540c. Problemet verkar främst vara att den inte har någon FPU men att den ändå rapporterar att den har en, och det leder till lite halvroliga fel. NetBSD bootar inte ens, Linux kan boota men går i princip inte att använda, och såvitt jag kan minnas portades aldrig BeOS till 68k. Om du kan sätta i en riktig processor (fanns rentav G3-uppgraderingar faktiskt) får du bättre valmöjligheter, men processoruppgraderingarna är nog ganska sällsynta vid det här laget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-14 12:08

Slakta maskinen och bygg in den i en tavelram, installera en strippad mac os eller linux 68k och låt den visa bilder från någon katalog.... Är du proggare kanske du kan göra ett progg som plockar en utdelat fotoalbun från iPhoto och visa bilderna...

Sälj den eller ha den som skrivmaskin... Fast det kanske inte var så roligt.

Har den CD så kanske du kan använda den för att hålla reda på din CD-samling med någon vettig programvara för ändamålet. http://www.cdfinder.de/

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 13:04

Tavelramen var intressant.. den tror jag jag skall pilla med.. tackar tackar...

Om jag gör slag i saken så lovar ajg att kasta upp bilder

1
Bevaka tråden