Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

800 contra 933 Mhz

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har bestämt mig för att köpa en iBook, men varje gång jag plockar upp telefonen för att ringa samtalet som kommer att förändra mitt datorbundna liv, tvekar jag angående vilken modell jag egentligen vill köpa. 12 tumsmodellen ser ut att vara otroligt fin och smidig, dessutom kryddad med extra HD och minne skulle den säkert vara ett paket att satsa på. det som gör mig mest fundersam är skillnaden mellan processorhastigheterna på 12:an och den större 14 tumsmodellen. innan jag blir dumförklarad på forumet hoppas jag att någon snabbt och smidigt kan förklara och helst exemplifiera reella skillnader mellan prestandan på de olika modellerna. för mitt ignoranta datoranvändande sinne låter en skillnad på 133 Mhz som en hel massa, och blir lite orolig då jag, allt som oftast, lider av en stark kognitiv dissonans i samband med köp som där det stått och vägt mellan två snarlika produkter med litet skiljande attribut.

Om det känns så djävla fel köp den snabbare då! Det enda som sker då är att du kommer att grubbla över hur mycket långsammare den sämre datorn är...;)

Ursprungligen av xplane:

Om det känns så djävla fel köp den snabbare då! Det enda som sker då är att du kommer att grubbla över hur mycket långsammare den sämre datorn är...;)

gott, den tanken har aldrig slgit mig förut, tackar för visdomen!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 14:38

Jag hade samma dubier, men bestämde mig för 800:an till slut. Den är liten, lätt och smidig. För de pengar jag tjänade in maxade jag med RAM och HD. Rent allmänt är mera RAM något som upplevs göra en dator snabbare snarare än klockfrekvensen på processorn. Men å andra sidan är det här min första Mac... Och den har icke levererats till mig ännu. Men imorgon får vi hoppas b^__^

Värt att tilläggas är att man inte får högre upplösning på 14"-modellen. Men du kanske mest tänkte på mhz:en?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 14:51

Enda motivet till att köpa en 14" iBook är om man har dålig syn. Strunta i de extra MHz:en, de är inte mycket värda, enligt mig.

Ursprungligen av Emil Svensson:

Enda motivet till att köpa en 14" iBook är om man har dålig syn. Strunta i de extra MHz:en, de är inte mycket värda, enligt mig.

Säger grabben med 466Mhz....

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 22:30
Ursprungligen av xplane:

Säger grabben med 466Mhz....

*LOL* Den bjuder jag på
133st G4MHz hade varit väldigt välkomna i min burk...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-14 21:40
Ursprungligen av xplane:

Säger grabben med 466Mhz....

Säger grabben med jag vet inte vad för hög under bordet... Om du kan rekommendera nåt du inte har själv kan väl han!? Dessutom håller jag med Emil ang den obetydliga skilnaden!

Ursprungligen av Earth:

Säger grabben med jag vet inte vad för hög under bordet... Om du kan rekommendera nåt du inte har själv kan väl han!? Dessutom håller jag med Emil ang den obetydliga skilnaden!

Vadå inte har själv...Hur menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-14 23:18
Ursprungligen av xplane:

Vadå inte har själv...Hur menar du?

Jag undrar hur du kan kritisera honom för att ha en åsikt pga att han har en annan datortyp än den som omtalas, när du själv inte har det och ändå har synpunkter!?

har 933:an och den är klockren. känner mig inte blind bara för att det är samma upplösning som påä 12"-modellen. Jag är väldigt nöjd - den ersätter min gamla eMac 700 utan några somhelst problem.

när det var dags för köp så vägde jag också mellan 12" och 14" men efter att ha pillat med båda så var det ganska lätt. använder datorn hemma mest, så den fungerar som en stationär för mig - dock inte alls skrymmande.

pilla med grejerna - bestäm dig sen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-14 09:53
Ursprungligen av sugplopp:

har 933:an och den är klockren. känner mig inte blind bara för att det är samma upplösning som påä 12"-modellen. Jag är väldigt nöjd - den ersätter min gamla eMac 700 utan några somhelst problem.

när det var dags för köp så vägde jag också mellan 12" och 14" men efter att ha pillat med båda så var det ganska lätt. använder datorn hemma mest, så den fungerar som en stationär för mig - dock inte alls skrymmande.

pilla med grejerna - bestäm dig sen.

Tack äntligen någon som gillar 14" Om man ser till smidigheten så är det nog ingen större skillnad 14"en är ganska jätteportabel den med och väger väl 300gram mer än 14"! Så köp du dig en 14"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-14 10:10

Ta en iBook 12 tum på 800 MHz om du är tycker att skärmstorleken räcker. Den är nättare och snyggare än 14-tummaren (tycker jag) och nästan lika snabb. Lägg pengarna på att maxa minnet och på tillbehör. Startkapital till en liten kamera kanske?

Om 12 tum inte räcker tar du 14-tummaren. Fast om du vill ha mer sluring i burken sparar du ihop till en Powerbook G4, inte en iBook 14". Så tycker jag i alla fall.

Varken den ena eller den andra är egentligen särskilt snabba. Därför så bör du välja det formatet som du trivs med bäst själv. Några fjuttiga MHz hit eller dit spelar ingen roll i detta sammanhang. Behöver du råprestanda så väljer du en annan dator. Förövrigt så är iBook:en är en riktigt trevlig dator, själv skulle jag ha valt 12":s modellen då den är liten och smidig.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 11:46

Den har kommit! Den är bedårande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-14 13:55

Jag blir glad varje gång jag packar upp en iBook 800.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 14:21

Mondo: Inget man gör varje dag, ne?

Måste säga att de 12":en är mer än nog. Man måste nog ha väldigt dålig syn för att 14" ska vara ett alternativ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-14 19:50
Ursprungligen av Kira:

Mondo: Inget man gör varje dag, ne?

Måste säga att de 12":en är mer än nog. Man måste nog ha väldigt dålig syn för att 14" ska vara ett alternativ

Nä, men rätt ofta.

12-tummaren är min favoritdator. Snygg, liten, extremt bra batteritid, tillräckligt snabb för hemmapularen. Med priset 11 500 kr med moms är det inte mycket att snacka om. Om man vill ha mer kräm och har lite tjockare plånbok, eller vill använda extern skärm, Bluetooth osv, tar man en Powerbook.

verkar som om alla är nöjda, då.

  • Avstängd
  • 2004-04-14 19:11

12" räcker för mirkk och sånt. vad ska man annars med externa skärmar till?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-14 22:08

Öh.. Det står ju "Mac: Shuttle SB61G2 P42.8GhzHT 1024Mb DDR-SDRAM" i din profil. Det var en ovanlig Mac.

Så bara för att jag väljer att skylta med min pc så betyder det med automatik att jag inte har mac...:)Macfanatiker...;)

Troll

1
Bevaka tråden