Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sälja t-shirts

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 22:21

tjena. som projektarbete i skolan har jag och en kompis valt att trycka t-shirtar och sälja.
vi designar trycken själva och trycker sedan med screen-tryck teknik på tygplagg.

vi har tagit fram ett 10 tal tryck och provtryckt alla. sammlat ihop några beställningar av vänner och bekanta.

vi har även hittat ett reklamklädestryckeri. (heter det så) som vi snackat med och vi får köpa in t-shirtar för 35 kr styck. vi behöver inte köpa ett visst antal. vi kan gå in där och köpa 1 åt gången om vi vill det. på så sätt kan vi inte få några större utgifter och inte bli skuldsatta upp till öronen.

vi hade tänkt att ta 100 kr för varje t-shirt.

---

nu till frågorna

är detta lagligt? skatter och så.? (jag har noll koll)
måste man registrera nått slags företag?

vad krävs för att göra det lagligt?

just nu så har vi inte sållt nån. men vi ska börja kränga till vänner och bekanta.
men vi håller på med en webbsajt där man ska kunna beställa.

hur ska man sköta betalning och leverans smidigast?

vad tycker ni om priset?

MÅ VÄL / ERIK

För att få sälja era t-shirts kommersiellt behöver ni åtminstonde en enskild firma som är momsregistrerad. Gå till http://www.prv.se/ och klicka på "starta företag". Skicka in lite papper till dom och sedan även till skattemyndigheten - tar nog 8-10 veckor innan ni är klara. Sen redovisar ni försäljningen årsvis i deklarationen.

Ni måste lära er vad moms är för något!

Moms står för mervärdesskatt och är 25% på kläder.

- När du köper dina t-shirts ifrån reklamklädestryckeriet har du troligen fått ett pris på 35 kronor exkl moms - dvs 8,75kr läggs på priset i form av moms. Dom pengarna får du tillbaka av staten när du momsredovisar.

- När du säljer dina t-shirts måste du lägga på moms. Om du vill att kunden ska betala 100kr till dig kommer momsen vara 20kr - dom resterande 80kr går till dig. (80kr x 25% = 20kr) Den där tjugolappen som är moms måste du betala till staten när du momsredovisar.

Vad gäller betalning är väl ett postgiro att rekommendera. Där kan dina kunder förskottsbetala eller så hamnar pengarna där när du skickar mot postförskott.

Priset är väldigt lågt, hur har du hittat det? Låter jättebra.

Man kan köra det som UF i början. Helt skattefritt under en viss omsättning.

www.ungforetagsamhet.se tror jag

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 23:09

tack för svaren. UF kasnke vore nått... får snacka med nån samvetare.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 18:44

Om det bara handlar om några tröjor så kanske det är enklare att låta någon annan ha hand om det hela i ett befintligt företag. Nackdelen blir ju att det då säkert är någon mer som vill tjäna lite pengar på det, men det kan ni nog spara in på att ni inte behöver lägga ner tid på att starta eget.

Om ni är intresserad av att göra en större grej av det hela och även är intresserade av att starta eget så är det såklart det ni ska göra. Det är både spännade och läroriktigt.

Om du skickar några motiv-exempel till mig så kanske det vore intressant att använda mitt företag på något vis. Jag har länge varit intresserad av att trycka några tröjor själv, så jag får väl se om ni har någon liknande jag kan "identifiera" mig med...

jag har länge undrat på hur intressant någonting liknande threadless.com skulle vara i sverige..

(oops, kanske jag inte skulle ha sagt högt )

Man kan inte skicka egna mallar som ni trycker efter?

Föresten, badmongo, du har ett pm.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 01:09

jo med egna mallar går nog att fixa. arbetet blir mer och så priset.

värt att diskuteras...

föresten jag svara på PMet

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 01:13

en sak att tilläga.

t-shirt trycken e mycket tv-spelsinspirirerat.

är det olagligt att trycka moitiv typ som

megaman
mario-extralivs-svamp
nintendo-dosa

andra kända människor och ting såsom

bruce lee
starwars- startrooper

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 01:36

Vad gäller tv-spelsgubbarna är de säkerligen registrerade varumärken och då krävs tillstånd för upphovsrättsinnehavaren. Likaså Star Wars. Bruce Lee kan hans familj säkert hävda att det är ett inarbetat varumärke (om det inte är så att de registrerat honom som varumärke) och då måste du även här ha tillstånd.

Vad händer om du inte söker tillstånd? Stämningsansökningar är att vänta. Frågan är dock om de som äger rättigheterna:
1) Någonsin får reda på det?
2) Bryr sig om några gymnasiekillar som säljer ett par tröjor till sina polare?

Edit: Kolla varumärkeslagen, upphovsrättslagen och mönsterskyddslagen för mer information.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-04-16 09:05
Ursprungligen av Patrick Lindgren:

Vad händer om du inte söker tillstånd? Stämningsansökningar är att vänta. Frågan är dock om de som äger rättigheterna:
1) Någonsin får reda på det?
2) Bryr sig om några gymnasiekillar som säljer ett par tröjor till sina polare?

Disney hotade med storsläggan för drygt 10 år sen då några elever på mina forna bostadsort, som övning, målade Disneyfigurer i simhallen. Där fanns inte ens några pengar att tjäna, för vem går till simhallen för att titta på Kalle Anka och Co?

Min sambo är gymnasielärare och har haft ett antal elever som sysslat med UF-företag och poängen som jag förstått det, när jag lyssnat på henne, har varit att de ska följa de lagar och regler som finns för företagande.

Personligen så tror jag ju inte att någon reagerar om det blir i riktigt liten skala. Men jag hade inte vågat chansa och jag tror inte att någon lärare borde godkänna det.

10 tröjor är ju inte så mycket! Kör på!
Man måste börja någon stanns och varför inte börja med några tröjor!

Blir det bra, kör vidare och kör seriöst!

Börja o-seriöst... Lycka till!

Ni kommer garanterat inte få skattemyndigheten eller inkasso efter er... så vida ni inte registrerar er verksamhet. Då kan det bli riktigt dyrt!! Passa er för det!

OBS! Gäller lite pengar, lite cash, lite arbete, lite vinst.

Hur är det med "Hobbyverksamhet". Efter att ha pratat med skattekontoret fick jag upplysningen att "en omsättning på uppemot 30.000 kr kan anses som skattefri hobby och behöver inte momsredovisas"
Frågan är väl vad "KAN" innebär vid en kontroll... fast en s ån liten business som något 10 tal tees ids nog inte någon skattmas rota i...

1
Bevaka tråden