Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tänkte köpa en mac till sommaren

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-13 15:26

Hej!
jag ska till Kanada och USA till sommaren och efterssom dollarn står så väldans lågt så har jag sett att man kan spara en hel del pengar på att handla sakerna där nere. Jag håller på med mycket webdesign, Photoshop, 3dsmax och så vidare och den ska vara bärbar. Sitter med en AMD Athlon XP 2100+ och 512mb DDRAM Geforce 4 Ti4200 och det bör i alla fall motsvara det något så när. Den bör också vara ganska smidig att ta med efterssom jag kommer ta med den till skolan och tillbaka varje dag i princip.

Valet står då mellan:
12" ibook 800mhz G4
14" ibook 933mhz G4
14" ibook 1000mhz G4

12" Powerbook Combo
12" Powerbook Superdrive
15" Powerbook Combo

Är jag helt ute och cycklar eller ska jag ta något av de följande alternativen. Jag undrar också om det är värt att köpa airport station så jag kan sitta på altanen på sommaren och mysa med min mac i solskenet osv eller funkar det kanske med något billigare wlan?

Motivera gärna era svar!

Mvh
Mårten

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 16:09

Tänk på att skatt tillkommer. Allt från 5% till runt 9.

  • Medlem
  • 2004-04-13 16:54

ja det visste jag redan men det blir ändå billigare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-13 16:57

14" iBook ger inte högre upplösning, utan bara förstorad skärm. Därför skulle jag köpa 12" iBook, om jag nu skulle köpa en iBook.

Om du har pengar så tycker jag du ska satsa på PB. Även fast 15" är smidig den också, så är ju naturligvis PB 12" smidigast och om du inte har behöv av 15"-skärm, så är 12" bättre. Men du säger att du jobbar med webdesign och 3D och då kanbske det är ett plus med större skärm?

Om valet står mellan PB 12" och iBook 12" så handlar det om pengar. Har du mycket pengar är PB naturligtvis bättre, men iBooken är mer prisvärd eftersom den är nästan lika bra som PBn, trots att den är flera tusen kronor billigare.

Instämmer mer föregående talare: Skit i iBook 14" om du inte har dålig syn.

Jag jobbar också med webb och PB 15" funkar skitbra för mig. (Fast jag har en titanium, men skit samma.) 12" räcker inte för grafiskt arbete. 15" duger när jag är ute och ränner, extern 21" är härlig när jag är hemma. 12" är nog bra om man mest skriver, programmerar eller något sånt, men knappast för grafik säger jag.

  • Medlem
  • 2004-04-13 19:09

Lutar åt en iBook faktiskt 12" då osså pumpar man in mer ram och airport i den hur tycker ni det låter?

Du ska vänta och se vilka modeller som då kan vara aktuella, du hinner nog bestämma dig innan resan till USA blir av... mycket hinner hända innan dess.

  • Medlem
  • 2004-04-13 20:58

okay, men det lutar åt iBook hållet i alla fall, de är finare och mindre

Ursprungligen av Toke:

okay, men det lutar åt iBook hållet i alla fall, de är finare och mindre

Qee... ska den matcha en handväska eller... om det är storlek a´la necesär du letar efter så finns den nog inte ännu

  • Medlem
  • 2004-04-14 01:33
Ursprungligen av [email protected]:

Qee... ska den matcha en handväska eller... om det är storlek a´la necesär du letar efter så finns den nog inte ännu

Aj den satt där den skulle den Nej men ska ju frakta den till skolan varje dag i princip så smått är en fördel just där. vet dock inte om jag skulle klara mig med 12" det är problemet och här i skogen Bollnäs finns det ingenstans att pilla på en mac på något vis. I skolan har vi gamla G3or som knappt går så det skulle bli riiiktigt skönt med en egen iBook

apropå necesär så kanske man skulle modda en ibook lite så att man får plats med läppstif och rouge och sånt så man kan va fin och webdesigna lite på bussen sammtidigt

Ursprungligen av Toke:

Apropå necesär så kanske man skulle modda en ibook lite så att man får plats med läppstif och rouge och sånt så man kan va fin och webdesigna lite på bussen sammtidigt

Jo. men skärmen blir så kletig då Skämt å sido Toke så kanske vikten är lite avgörande och att du kanske skulle vilja koppla på en större skärm ibland, då kan PB12" vara ett klart bra allternativ. Tror att man kan räkna med att den vita ytan på en iBook med åren inte kommer att se lika fräsh ut. Sedan är det ju där med andrahandsvärdet - det kommer ju en dag då du vill byta upp dig och då tror jag att iBookar har ett lägre andrahandsvärde... fast riktigt säker på detta är jag inte. Så OM du vill tänka lite ekonomiskt kanske du bör ta med sådana faktorer i beräkningen.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 21:00

Som Olle skrev, tills sommaren har antagligen både Ibook och PowerBook uppdaterats så vänta med att avgöra tills dess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-13 21:48

Tänk på att om du verkligen behöver ett svenskt tangentbord istället för det amerikanska till iBook/PB så kostar det en hel del. Kan bara köpas i sverige tror jag.

  • Medlem
  • 2004-04-13 21:50

På annat håll har jag fått höra att det kostar mellan 600-1000 kr
Inget jag kommer ha behov av skulle jag kunna tro

Ursprungligen av Toke:

Jag undrar också om det är värt att köpa airport station så jag kan sitta på altanen på sommaren och mysa med min mac i solskenet osv eller funkar det kanske med något billigare wlan?

Du kommer inte att se så mycket på din bildskärm om du sitter i solen med din dator, det blir inte njutbart i alla fall. Annars så är Airport/WiFi ett härligt tillbehör till din bärbara dator. Du behöver inte alls köpa en Apple Airport basenhet då dom är dyrare och har sämre räckvidd än andra bra produkter. Fast i ärlighetens namn så kan man säga att Apples Airport är snyggare än dom allra flesta.

Själv så hade jag satsat mina slantar på en Netgear WGT624GE (Wireless Firewall Router 108Mbps 802.11b/g), då den är snabbare, har bättre räckvidd och är billigare. Den är dessutom testvinnare på Nätmagazine där den jämfördes mot bland andra Apples Airport basenhet.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETWG624

  • Medlem
  • 2004-04-14 12:54

Den netgear routern var inte direkt ful heller tänkte att det kanske skulle vara bra att ha bara apple så man slipper strul med hur det funkar med varandra :?. Om ibooken inte funkar i solsken får jag sitta ute när det regnar lr ngt

det där med Wlan är dock ett litet problem, efterssom jag vill ha kabelanslutningar också, jag använder telia adsl och använder en netgear router kan man ansluta en till router till den? eller hur gör man smidigast isof?

Senast redigerat 2004-04-14 13:05
1
Bevaka tråden