Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slutgiltig hjälp BEHÖVS

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 16:18

Jag har skrivit ett inlägg här förut där jag var intresserad av att köpa en begagnad ibook som jag har hittat. jag har nere priset på 4000 kronor.... är det för mycket för den första generationens ibook utan dvd? hjälp mig snälla!
jag är helt oerfaren av mac och vet nästan ingenting... vad ska jag ge för datorn (vill ju inte betala för mycket)

IBook

500MHz PowerPC G3-processor
320 Mb SDRAM internminne
10 GB Ultra ATA-hårddisk
CD-rom-enhet 24x
12,1 tum TFT-skärm (aktiv matris och XGA-
upplösning)
8MB SDRAM-Bildskärmsminne
Inbyggt 10/100BASE-T Ethernet och 56K V.90-modem
Förberedd för trådlös nätverksanslutning med
AirPort
FireWire-port på 400 Mbit/s
Två USB-portar på 12Mbit/s
VGA-videoutgång för anslutning av en extern
bildskärm
Av-port (högtalare eller TV)

Alla orginal skivor & orginal kartong. Fint
skick, väldigt lite använd

Hör av er är ni snälla
/Johan

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 16:27

Ge tusan i att starta femtioelva trådar om detta är du snäll

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 16:28
Ursprungligen av Pär:

Ge tusan i att starta femtioelva trådar om detta är du snäll

sorry... men jag ska ju köpa idag i så fall och jag måste ha ett svar...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 16:32

Fyra lök är ju inte mycket pengar (man får inte mycket någonstans...)
Iofs 66mHz buss och skärmkort som inte stödjer QE, men man får ju inte allt för 4 lök...

Köp ändå
Är den snygg och hel och alla grejjor är med så...
[Tycker jag]
Får du bara i ett AirPort-kort så kommer ingen se att det bara är 500/66 när du sitter och surfar trådlöst på fiket/centralen...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 16:34
Ursprungligen av Pär:

Iofs 66mHz buss och skärmkort som inte stödjer QE, men man får ju inte allt för 4 lök...

Vad innebär det på ren svenska?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 16:37
Ursprungligen av mandarinjohan:

Vad innebär det på ren svenska?

Lite långsammare minneshantering och inte all lull lull i exposee m.m.
Men inget som förstör nöjet
[Använder själv en gammal 233 66mHz iMac med 6MB långsam grafik i 10.3 emellanåt - och det funkar fint så det räcker Med 66-bus och utan QE så blir det inga raketer, men man behöver ju inte raketer jämt heller...]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-13 16:52
Ursprungligen av mandarinjohan:

Vad innebär det på ren svenska?

QE=Quartz Extreme. ungefär: Apples teknik för att avlasta processorn från att rendera det grafiska gränsnittet. I stället är det videokortet som gör grovjobbet. Det ställer en del krav på videokortet och den måste ha minst 16 MB minne för att kunna hantera QE. Annars är det processorn som tar jobbet, och då är vissa grafiska effekter bortskalade. se http://www.apple.com/macosx/features/quartzextreme/.

Funkar säkert bra med os9, men X.. nä.. alldelens för slö enligt mig.

Och kan man inte köra X, varför då köra mac?

Max 3.500 - glöm OSX riktiga goa upplevelse, stanna då på OS 9.2.2 / 500 MHz kan inte vara första genereationen, dasslocket hade 266 MHz och dessa är de första iBookarna. Kräv isåfall att få testa att både portar, tangentbord och hårdisk är 100% fungerande... ta inte en okänds säljares ord för gott.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-13 17:45
Ursprungligen av mandarinjohan:

Jag har skrivit ett inlägg här förut där jag var intresserad av att köpa en begagnad ibook som jag har hittat. jag har nere priset på 4000 kronor.... är det för mycket för den första generationens ibook utan dvd? hjälp mig snälla!
jag är helt oerfaren av mac och vet nästan ingenting... vad ska jag ge för datorn (vill ju inte betala för mycket)

IBook

500MHz PowerPC G3-processor
320 Mb SDRAM internminne
10 GB Ultra ATA-hårddisk
CD-rom-enhet 24x
12,1 tum TFT-skärm (aktiv matris och XGA-
upplösning)
8MB SDRAM-Bildskärmsminne
Inbyggt 10/100BASE-T Ethernet och 56K V.90-modem
Förberedd för trådlös nätverksanslutning med
AirPort
FireWire-port på 400 Mbit/s
Två USB-portar på 12Mbit/s
VGA-videoutgång för anslutning av en extern
bildskärm
Av-port (högtalare eller TV)

Alla orginal skivor & orginal kartong. Fint
skick, väldigt lite använd

Hör av er är ni snälla
/Johan

Sätt in slantarna på banken och glöm det hela. Läs på om macplattformen och kom igen när du vet vad du köper själv.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 17:54
Ursprungligen av CUBEIS:

Sätt in slantarna på banken och glöm det hela. Läs på om macplattformen och kom igen när du vet vad du köper själv.

vad menar du?

Hade en sådan 1:a generationens vita iBook själv ett tag, med 320 Mb. Körde själv 10.2 i den och tyckte att det gick hyfsat. Ska du surfa, kolla mail och skriva lite i word så tycker jag absolut att det går med denna. Men ska du arbeta med den väldigt mycket så kanske du ledsnar på de där extra sekundrarna det tar att starta upp ett program...

Jag förstår att du är sugen på att köpa den, att vänta som CUBIES säger är iofs ett alternativ, men jag kommer ihåg hur det var/är, man är sugen... 3 500 som Olle säger kan det vara värt.

(Tips, dra inte igång tråd på tråd för sånt här, det kan bli lite irriterande...;)

Ursprungligen av CUBEIS:

Läs på om macplattformen och kom igen när du vet vad du köper själv.

Det där var allt ett helt onödigt slag under bältet, han är ju ganska ny med mac och ber oss om hjälp... borde detta inte finnas som en god sida hos oss med mac att verkligen värna om nya användare. Nog sagt om detta - åter till tråden.

Det hade iof varit mer effektivt att först söka på gamla trådar i detta ämne som kommer upp lite väl ofta.

Mvh - Olle

Det är första generationen av den vita iBook som det är frågan om här.
Jag hade exakt en likadan modell för tre år sen med mac os 10.0 (senare 10.1), om det är ok beror väl på vad man har för krav. Jag antar (lite djärvt) att du inte har så otroliga prestandakrav, då är det säkert helt ok.
Frågan är vad det är för os som ingår? Är det 10.3 så kan väl 4000 vara ok. Men är det bara skivorna som följde med datorn, vilket rimligtvis borde vara 10.0 eller i bästa fall 10.1 så är du idag nästan tvungen att köpa till 10.3 för ca 1000kr.

Köpa bärbart begagnat är tveksamt redan från början. Om du ändå ska köpa så syna den ordentligt.
Men om du kan vänta lite så är jag säker på att du kan hitta iBooks med lite bättre prestanda för ungefär samma pengar...

  • Medlem
  • 2004-04-13 18:35

du verkar sitta med en PB G4 i skolan. Den iBook du vill köpa är inte i närheten av den, skulle jag gissa. Ha det i minnet.

1
Bevaka tråden