Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste köpa G5:a! Men vilken modell?

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har hamnat i den traditionella köpa-mac-våndan. Jag har helt klart präglats av vårens rykten om uppdateringar av PM G5.

Sen en tid tillbaka har jag haft nöjet att låna en PM Dual G4 på 867MHz. Datorn har dock återgått tills sin rättmätige ägares vård och jag har åter degraderats till en gammal sunkig iMac DV från stenåldern. Tyvärr är den inte vatten värd för de ljudproduktioner jag jobbar med. Jag måste alltså köpa en ny dator.
I den här tråden vill jag inte fråga om huruvida jag skall köpa en ny dator eller ej. Att jag behöver en dator nu är förutsättningen. Frågan är snarare - vilken modell ska jag köpa!?

Som jag förstått det är G5 Dual 2GHz ett veritabelt monster för ljudproduktioner. Alla recensioner, professionella som privata, verkar skrämmande överens om detta. Men en Dual 3 GHz:are skulle ju vara snäppet vassare förståss, som alltid.

Jag har funderat på två alternativ.

1. Jag köper en Dual 2Ghz G5:a med allt jag behöver. Det blir en ruggigt dyr pjäs, men den kommer säkert att hålla för mina krav ett tag framöver. När sedan de nya G5:orna kommer får jag se min investering som den professionella investering det är, skita i 3GHzaren och komma tillbaka om ett antal år när datorn är avskriven och Apple lanserat en G6:a eller nåt.

2. Jag skaffar en enkel 1.6 GHz:are och ser den som en kortsiktigare lösning. Den får tjänstgöra som dator över sommaren och till hösten, och när de nya G5:orna börjar ramla in säljer jag den (och räknar kallt med den värdeförlust jag får lida för under sommaren) för att köpa en ny fräsch monstermac då.

När jag konfigurerat 1.6 GHz:aren på Mecenat-Apple Store så har jag fått priset till 20 000 ink. moms. Den största frågan för alternativ 2 är alltså vilken värdeförlust jag kan vänta mig på 1.6 GHz:aren när de nya burkarna kommer. Kan man anta denna förlust bli alltför blodig så är det ju ett värdelöst alternativ, men annars kanske det är något att fundera på!?

Har ni några åsikter, eller andra förslag?

Eller så köper du en dual 1.8 och är nöjd med den.

1.6GHz:aren kommer nog falla som en sten...

Det är väl bara att titta i backspegeln ett ögonblick. Kostade inte en dual G4 "1.25Ghz" omkring 20 papp plus moms innan(jag kan ha fel) G5 gjorde sin entré, Nu ligger den på ca 10 tusen plus moms. Det är väl ungefär det värdefallet som kommer att inträffa när och om det kommer en upphottad modell...

Men frågan är om steget kommer att vara så markant som det var mellan G4 och G5 fortsättningsvis. Jag tror det är en dålig affär att köpa en ny mac nu. Sikta in dig på en beg maskin eller den föregående dual 1.25Ghz om du verkligen behöver en ny maskin idag eller imorgon.

Den burken kommer inte att tappa lika mycket i värde som en G5 kommer att göra när nya maskiner släpps.

Du skall köpa en som passar dina behov och budget. Har du inget behov av dubbelpropp så köp inte det. "Kommer kanske att få" händer antagligen efter att maskinen blir gammaldags. Alla tappar värde. Är du rädd för värdeminskningen så hyr!

  • Medlem
  • 2004-04-13 07:41

Jag tycker att du borde köpa en G5 2*1,8 om du vill ha en ny Mac. Den är nästan lika snabb som 2*2, kostar mindre och kommer inte falla lika mycket i värde.

Om du vill ha en maskin under en kortare period så bör du köpa en ny eller begagnad G4 2*1,25 eller 2*1,43 (denna maskin finns bara på begagnatmarknaden). Dessa maskiner är i stort sätt lika snabba som en G5 1,6 och kostar betydligt mindre.

Tack för alla förslag! Rent rationellt så är ju en Dual 1.8 det bästa. Dessutom torde den hålla måttet tillräckligt länge för att jag inte skall behöva lida av det. Får fundera på saken!

En begagnad Dual G5 skuall du ju köpa !!

Jag sålde min kompis för 22.000:- inkl 2st 2*250Gb hårddiskar med 2Gb Ram.
Runt 22-24.000 beroende på konfig är ett bra pris för en beg Dual G5 som ändå har 6 mån garanti kvar.
Jobbar själv med musik och framförallt mjukvaruinstrument jag skulle "aldrig" välja något mindre än en Dual G5 2*2.. Visst 2*1,8 är säkerligen bra men varför köpa en ny 2*1,8 när man får en bättre maskin för det priset begagnad.

Mitt råd köp en beg.. G5 Dual 2*2

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 10:14

Eller så köper du en 1,8 GHz singelprocessor istället för en 1,6. Bara dryga tusenlappen dyrare och dessutom en RIKTIG G5.
Det är ett antal ÅF inkl. undertecknad, som har dessa kvar.

Ursprungligen av Schuckert:

Eller så köper du en 1,8 GHz singelprocessor istället för en 1,6. Bara dryga tusenlappen dyrare och dessutom en RIKTIG G5.
Det är ett antal ÅF inkl. undertecknad, som har dessa kvar.

Vad menar du med att 1.8 skulle vara en "riktig" G5 istället för 1.6?, det är precis samma processor förutom att det skiljer sig i klockfrekvens, priset för en 1.6 är löjligt låga 16990 sek ink moms på http://www.computercity.se/Product/Product_pc.aspx?Identifier=SE74240 här i Stockholm just nu, eller dryga 18000 hos http://www.macoteket.se, 1.8 som fanns hos http://www.redagruppen.se tills för någon vecka sedan (slutsålda nu) gick löst på 21000 sek ink moms, det är inte "dryga tusenlappen" som skiljer.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Vad menar du med att 1.8 skulle vara en "riktig" G5 istället för 1.6?, det är precis samma processor förutom att det skiljer sig i klockfrekvens, priset för en 1.6 är löjligt låga 16990 sek ink moms på http://www.computercity.se/Product/Product_pc.aspx?Identifier=SE74240 här i Stockholm just nu, eller dryga 18000 hos http://www.macoteket.se, 1.8 som fanns hos http://www.redagruppen.se tills för någon vecka sedan (slutsålda nu) gick löst på 21000 sek ink moms, det är inte "dryga tusenlappen" som skiljer.

Vissa vill bli av med sina svårsålda maskiner kanske

Ursprungligen av motif:

Vissa vill bli av med sina svårsålda maskiner kanske

Motif:

Jag vet att även du jobbar med ljudproduktioner och att du även har en Dual G5:a. Har du upplevt några begränsningar med den? Vilka problem kan du tänkas se med hårdvaran i framtiden, finns det några av de traditionellt tunga pluggarna exempelvis som redan nu får burken på knä!?

De flesta jag talat med och de flesta artiklar som recenserat G5:an verkar skriva under på att den är en "dream machine" för ljud. Om nu så är fallet så torde vinsten vara större för mig om jag redan nu i vår får en bra dator att jobba med, istället för att gå arbetsoförmögen på grund av bristande verktyg fram till hösten.

  • Medlem
  • 2004-04-13 13:50
Ursprungligen av Jont Olof:

Motif:

De flesta jag talat med och de flesta artiklar som recenserat G5:an verkar skriva under på att den är en "dream machine" för ljud. Om nu så är fallet så torde vinsten vara större för mig om jag redan nu i vår får en bra dator att jobba med, istället för att gå arbetsoförmögen på grund av bristande verktyg fram till hösten.

En annan sak; att Apple kommer att presentera nya maskiner för eller senare är ju solklart. Frågan är när de börjar leverera. Du kommer att få vänta rätt länge.

Ytterligare; köper du en dubbelprocessor 1,8 eller 2,0 idag får du en maskin som håller länge. Förbluffande många sitter idag med G4-maskiner och jobbar i full fräs.

Jag tror att en 1,8 dubbel är en fin avvägning mellan pris och prestanda.

/Martin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-13 13:56

Hellre G4 dual 1.25 än G5 1.6

Den är snabbare och billigare!

Ursprungligen av Jont Olof:

Motif:

Jag vet att även du jobbar med ljudproduktioner och att du även har en Dual G5:a. Har du upplevt några begränsningar med den? Vilka problem kan du tänkas se med hårdvaran i framtiden, finns det några av de traditionellt tunga pluggarna exempelvis som redan nu får burken på knä!?

De flesta jag talat med och de flesta artiklar som recenserat G5:an verkar skriva under på att den är en "dream machine" för ljud. Om nu så är fallet så torde vinsten vara större för mig om jag redan nu i vår får en bra dator att jobba med, istället för att gå arbetsoförmögen på grund av bristande verktyg fram till hösten.

Jag upplever inga begränsningar än så länge..
Och vill man avlasta dator finns ju PowerCorekort att slänga in för de tunga pluggarna mm.

Sen får man tänka på att denna dator inte är optimerad fullt ut..
D.v.s tänkt dig när SX, Logic, OSX blir helt 64 Bitars då kommer prestandan att lyfta ännu mer.
Men som det är idag så räcker den gott & väl och det tror jag den kommer göra ett bra tag framöver..

Pluggarna blir ju bättre och bättre optimerade så de inte skall plocka för mkt datorkraft.
Jag har haft 19 virtuella syntar igång samt 40 Audiokanaler med effekter på varje kanal Eq mm.. och kan ändå bränna skivor surfa på nätet o.s.v utan man märker någon prestanda förlust.

Köp en Dual G5 med minst 2Gb Ram sen är du fullutrustad

Ursprungligen av motif:

Köp en Dual G5 med minst 2Gb Ram sen är du fullutrustad

Jo, men din plånbok blir allt annat än full. Dual 1.8 med 4 GB ram duger minst lika bra. Du kan börja med 1 - 2 GB ram och köper resten när priset har sjunkigt lite.

Om du drar ut på det hela lite till så kanske Apple har hunnit uppdatera sina G5:or.

Ursprungligen av whoami:

Jo, men din plånbok blir allt annat än full. Dual 1.8 med 4 GB ram duger minst lika bra. Du kan börja med 1 - 2 GB ram och köper resten när priset har sjunkigt lite.

Om du drar ut på det hela lite till så kanske Apple har hunnit uppdatera sina G5:or.

Och jag menar begagnad !!!

Ursprungligen av motif:

Och jag menar begagnad !!!

Skall du sälja?

Ursprungligen av motif:

bränna skivor surfa på nätet o.s.v utan man märker någon prestanda förlust.

Köp en Dual G5 med minst 2Gb Ram sen är du fullutrustad

Vad tror du om Dual 1.8 kontra Dual 2.0? Min erfarenhet är att mellan modellen brukar ge mest "Bang for the buck!?

/JO

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 23:37
Ursprungligen av motif:

Vissa vill bli av med sina svårsålda maskiner kanske

Hehe...sålde faktiskt de sista fem idag. Prismässigt har den varit "mitt i prick". Har haft en lass med singel-1,8:or bra länge pga av Apples s.k. logistik.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 23:34
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Vad menar du med att 1.8 skulle vara en "riktig" G5 istället för 1.6?

Tittar man RIKTIGT noga på de ingående komponenterna i en 1,6:a känns den rätt mycket som en trimmad G4...förutom processorn, då.

Ursprungligen av Schuckert:

Tittar man RIKTIGT noga på de ingående komponenterna i en 1,6:a känns den rätt mycket som en trimmad G4...förutom processorn, då.

Du skriver som du har förstånd till, och du ska vara mac-åf?...bedrövligt

PowerMac G5 1.6 är en "riktig" G5 lika mycket som dual-1.8 eller 2.0, du kan inte ens specificera vad du anser att man ska titta "riktigt" noga efter.... betyder det att du inte vet? :rolleyes: och nämn inte minnena i 1.6 resp 1.8-2.0 att den ena kör med PC2700 och dom övr med PC3200 har ingen betydelse IRL.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Du skriver som du har förstånd till, och du ska vara mac-åf?...bedrövligt

PowerMac G5 1.6 är en "riktig" G5 lika mycket som dual-1.8 eller 2.0, du kan inte ens specificera vad du anser att man ska titta "riktigt" noga efter.... betyder det att du inte vet? :rolleyes: och nämn inte minnena i 1.6 resp 1.8-2.0 att den ena kör med PC2700 och dom övr med PC3200 har ingen betydelse IRL.

Och det vet du med säkerhet att det inte har, ge mig och övriga bevis för att det är så...

Ursprungligen av xplane:

Och det vet du med säkerhet att det inte har, ge mig och övriga bevis för att det är så...

Minnenas alltmer ökande hastighet på senare tid spelar bara en marginell roll för prestandan , så marginell att den oftast inte ens märks. För verifiering kolla valfritt test......även busshastighetens betydelse för praktisk prestanda verkar extremt överdriven.

Senast redigerat 2004-04-27 00:12
Ursprungligen av jazzper:

Minnenas alltmer ökande hastighet på senare tid spelar bara en marginell roll för prestandan , så marginell att den oftast inte ens märks. För verifiering kolla valfritt test......även busshastighetens betydelse för praktiskt prestanda verkar extremt överdriven.

Test!? Vilka?

Ursprungligen av xplane:

Test!? Vilka?

Ja du borde väl veta med din förkärlek för PCs kolla in valfri testsite så får du bevis så det räcker , nya datorer med extrema busshastigheter och dito minnen presterar inte i närheten proportionerligt så bra som dom borde om nu busshastigheten spelar så stor roll som du påstår.........

Å andra sidan propagerar inte jag för att utvecklingen ska stå stilla men man får ta vissa påståenden med en stor nypa salt.

Ursprungligen av jazzper:

Ja du borde väl veta med din förkärlek för PCs kolla in valfri testsite så får du bevis så det räcker , nya datorer med extrema busshastigheter och dito minnen presterar inte i närheten proportionerligt så bra som dom borde om nu busshastigheten spelar så stor roll som du påstår.........

Å andra sidan propagerar inte jag för att utvecklingen ska stå stilla men man får ta vissa påståenden med en stor nypa salt.

Jag kan påvisa personligen att snabbare minnesbuss verkligen har betydelse mer än processorhastigheten:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=38747

Ursprungligen av xplane:

Jag kan påvisa personligen att snabbare minnesbuss verkligen har betydelse mer än processorhastigheten:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=38747

Din "påvisning" var ju ganska dunkel tydligen hade du ju annan snabbare processor och en helt ny dator/moderkort med kanske ny HD och annat grafikkort så "testet" kan väl knappast anses vara vetenskapligt korrekt om du nu ville påstå att prestandan steg 34% mest på grund av den ökade busshastigheten.

Ursprungligen av jazzper:

Din "påvisning" var ju ganska dunkel tydligen hade du ju annan snabbare processor och en helt ny dator/moderkort med kanske ny HD och annat grafikkort så "testet" kan väl knappast anses vara vetenskapligt korrekt om du nu ville påstå att prestandan steg 34% mest på grund av den ökade busshastigheten.

Hårdisken och grafikkortet är exakt är exakt detsamma i båda fallen det som skiljer åt är en prolle som är ca 17% snabbare men FSB:n är höjd från 533Mhz till 800 och minnena är PC3200 istället för PC2700...Där är skillnaden.

Vetenskapligt eller inte men prestandan ökar inte med 34% med en prolle som som är 17% snabbare än den gamla.

Den stora skillnaden ligger i ökad FSB och i minneshastigheten...

Ursprungligen av xplane:

Hårdisken och grafikkortet är exakt är exakt detsamma i båda fallen det som skiljer åt är en prolle som är ca 17% snabbare men FSB:n är höjd från 533Mhz till 800 och minnena är PC3200 istället för PC2700...Där är skillnaden.

Vetenskapligt eller inte men prestandan ökar inte med 34% med en prolle som som är 17% snabbare än den gamla.

Den stora skillnaden ligger i ökad FSB och i minneshastigheten...

Så du tror inte att det nya moderkortet spelade någon roll förutom den snabbare bussen och att processorn kanske hade mer cache minne........

Ursprungligen av jazzper:

Så du tror inte att det nya moderkortet spelade någon roll förutom den snabbare bussen och att processorn kanske hade mer cache minne........

Min nya processor har lika mycket eller litet cache som den gamla...Det behöver jag inte gissa mig till det vet jag...;)

Moderkortet som sådant har ingen prestanda höjande effekt

Bevaka tråden