Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook frågor, bluetooth + hjälp

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 05:05

Funderar på att skaffa mig en 14" ibook som jag ska ta med mig när jag flyttar utomlands, jag kommer alltså att använda med som en vanlig dator inte som extra dator. Är ibook en bra dator till detta? Har läst i forumet och många säger att mac ligger så efter i bärbara datorer jämnfört med PC och många råder folk till att inte köpa en ibook medan andra är jättenöjda.

Vad jag vill få ut av min dator är följande:

Surfa
Chatta (Yahoo, ICQ etc.)
Ordbehandling
Lyssna på musik
Titta på DVD
Photoshop (bara som hobby)

Är ibook en dator för mig eller behöver jag något "bättre"? Söker efter en billig prisvärd dator och ibook är ju så söt också. Är en stationär dator med med samma prestanda som en bärbar snabbare? Jag använder nu en Intel Pentium-3 668Mhz, 256 mb RAM, (Ja, jag är PC användare, men jag funderar ju på att konvertera, så ni måste förlåta mig ) och det funkar bra som helst.

Alla pratar om döda pixlar osv. Hur länge håller en ibook/en bärbar dator (om man använder den varje dag)?

Bara en fråga till, Bluetooth - behöver jag en sån?

Jag vill även kunna koppla ibooken till en TV, är detta möjligt? Vad behöver för att kunna göra detta (+ kostnad)?

Jag ber om ursäkt för alla dumma frågor och jag hoppas att nån kan vara så snäll att hjälpa mig.

En iBook räcker alldeles utmärkt, och slår nog din PC i hastighet.

Den håller så länge du vårdar den Döda pixlar handlar lite om tur, och det kan man få även om man köper en pc.

Bluetooth behöver du, förr eller senare. Lika bra att slänga i på en gång, kostar inte så värst mycket. Går inte att få internt i efterhand.

Går utmärkt att koppla till tv, kräver dock en extra adapter för 3-400 spänn.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 11:33
Ursprungligen av Leftrustle:

En iBook räcker alldeles utmärkt, och slår nog din PC i hastighet.

Den håller så länge du vårdar den Döda pixlar handlar lite om tur, och det kan man få även om man köper en pc.

Bluetooth behöver du, förr eller senare. Lika bra att slänga i på en gång, kostar inte så värst mycket. Går inte att få internt i efterhand.

Går utmärkt att koppla till tv, kräver dock en extra adapter för 3-400 spänn.

Ok! Vilken tur

Beror döda pixlar på nått speciellt eller är det bara tur och otur som spelar roll? Är det nått jag ska tänka på för att unvika dem?

Vad kommer jag att behöva bluetooth till senare, använder inte mobil eller nått me bluetooth, vad är det då bra för?

Tack för svaret

Ursprungligen av Cassiopeja:

Ok! Vilken tur

Beror döda pixlar på nått speciellt eller är det bara tur och otur som spelar roll? Är det nått jag ska tänka på för att unvika dem?

Vad kommer jag att behöva bluetooth till senare, använder inte mobil eller nått me bluetooth, vad är det då bra för?

Tack för svaret

Döda pixlar vid leverans har med tur att göra, men om man får de efterhand så vet jag inte vad man ska göra för att förebygga de. Inte tafsa för mycket på skärmen är nog ett hett tips.

BT kan man ha till mycket, och även om du inte använder det nu så kommer du att bli besviken om du vill använda det om 2 år, och blir tvungen att ha en USB-dongel på datorn. Mest det. Men visst, man klarar sig fint utan...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 12:14
Ursprungligen av Leftrustle:

Döda pixlar vid leverans har med tur att göra, men om man får de efterhand så vet jag inte vad man ska göra för att förebygga de. Inte tafsa för mycket på skärmen är nog ett hett tips.

BT kan man ha till mycket, och även om du inte använder det nu så kommer du att bli besviken om du vill använda det om 2 år, och blir tvungen att ha en USB-dongel på datorn. Mest det. Men visst, man klarar sig fint utan...

Ok, får försöka hålla mig från att peta på skrämen och sånt då

Ja, det är ju sant, jobbit att det är så dyrt med dator att en extra 500 lapp känns så mycket i plånboken.

Ursprungligen av Cassiopeja:

Ok, får försöka hålla mig från att peta på skrämen och sånt då

Ja, det är ju sant, jobbit att det är så dyrt med dator att en extra 500 lapp känns så mycket i plånboken.

I sådana fall är det klart bättre att lägga den 500-lappen på mer minne. Om det är en tight budget, dvs.

Ursprungligen av Leftrustle:

Döda pixlar vid leverans har med tur att göra, men om man får de efterhand så vet jag inte vad man ska göra för att förebygga de. Inte tafsa för mycket på skärmen är nog ett hett tips.

BT kan man ha till mycket, och även om du inte använder det nu så kommer du att bli besviken om du vill använda det om 2 år, och blir tvungen att ha en USB-dongel på datorn. Mest det. Men visst, man klarar sig fint utan...

Kan man få inbyggd BlueTooth på iBook?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 20:25
Ursprungligen av macgunde:

Kan man få inbyggd BlueTooth på iBook?

Jajamän! Men detta måste beställas vid köpet och går inte att lägga till senare. Går att lägga till som extra på AppleStors hemsida för runt 500, de flesta ÅF kan även göra det fast då på beställning från Apple.

Citat:

Vad kommer jag att behöva bluetooth till senare, använder inte mobil eller nått me bluetooth, vad är det då bra för?

Blåtand (bluetooth) är ju en trådlös förbindelse mellan två föremål på kort avstånd. Idag finns det mesta av blåtanden i just telefoner och handdatorer. Men utvecklingen går framåt och om några år kan du nog tänka dig att det mesta med sladd kommer ersättas av trådlös komunikation i form av blåtand. Exempelvis mus, tangentbord, ja kanske till och med id-kort. Det är bara fantasin som sätter stop

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 20:27
Ursprungligen av KoTTeN:

Exempelvis mus, tangentbord, ja kanske till och med id-kort. Det är bara fantasin som sätter stop

…eller hörlurar så man kan se på dvd jättehögt på bussen utan att störa andra…

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-12 08:38

Till det så klarar du dig med en iBook utan problem. Sätt i max RAM minne dock.

Apples datorer har hög kvalitet. De håller i flera år. Omöjligt att uttala sig i generellt, men mina bärbara har hållit i 4-5 år allihopa. Om du är orolig så köp förlängd garanti.

Nej, skippa Bluetooth om du inte vet med dig att du synka/använda din dator med en mobiltelefon eller Palm. Om man frågar om man behöver Bluetooth så behöver man oftast inte det.

Ja, du kan koppla iBooken till en TV. Du behöver en adapter för några hundralappar (jag tror inte den ingår men jag kan ha fel, kolla på Apple Store)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 11:31
Ursprungligen av mattan:

Till det så klarar du dig med en iBook utan problem. Sätt i max RAM minne dock.

Apples datorer har hög kvalitet. De håller i flera år. Omöjligt att uttala sig i generellt, men mina bärbara har hållit i 4-5 år allihopa. Om du är orolig så köp förlängd garanti.

Nej, skippa Bluetooth om du inte vet med dig att du synka/använda din dator med en mobiltelefon eller Palm. Om man frågar om man behöver Bluetooth så behöver man oftast inte det.

Ja, du kan koppla iBooken till en TV. Du behöver en adapter för några hundralappar (jag tror inte den ingår men jag kan ha fel, kolla på Apple Store)

Ah ok, ja, jag ska försöka max i minne allt eftersom jag har råd... Tror du jag klarar mig ett tag med 256 mb eller kommer jag bli helt galen?

Ja, så känner jag också om bluetooth, använder varken Palm eller mobil med bluetooth, so det känns bara dyrt att lägga till...

Har kollat på apple store, men jag hittar ingen adapter, du vet inte möjligtvis vad det heter?

Tack för svaret

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-12 18:16
Ursprungligen av Cassiopeja:

Ah ok, ja, jag ska försöka max i minne allt eftersom jag har råd... Tror du jag klarar mig ett tag med 256 mb eller kommer jag bli helt galen?

Ja, så känner jag också om bluetooth, använder varken Palm eller mobil med bluetooth, so det känns bara dyrt att lägga till...

Har kollat på apple store, men jag hittar ingen adapter, du vet inte möjligtvis vad det heter?

Den heter AV-kabel iBook och finns under tillbehör på apple store. Kostar 250 pix.

256 MB räcker inte... maxa är det enda rätta.

Ursprungligen av mattan:

Den heter AV-kabel iBook och finns under tillbehör på apple store. Kostar 250 pix.

256 MB räcker inte... maxa är det enda rätta.

Nej, den är till gamla iBook. Den som passar nya heter Apple Videoadapter och kostar 219 spänn.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 20:36
Ursprungligen av Leftrustle:

Nej, den är till gamla iBook. Den som passar nya heter Apple Videoadapter och kostar 219 spänn.

Ah! Ok, Tack

Jag gör allt du vill göra på min ibook.. dock har jag 640Mb i minne..

Är du säker på att det är inbyggt? Hoppas att du har rätt för att jag ska ju köpa mig en iBook snart

Saxat från http://www.apple.com/se/bluetooth/
"Du kan använda Bluetooth på PowerBook G4, iBook, iMac eller Power Mac med 15-tumsskärm genom att ansluta en D-Link Bluetooth USB Adaptor."

// Daniel

Ursprungligen av macgunde:

Är du säker på att det är inbyggt? Hoppas att du har rätt för att jag ska ju köpa mig en iBook snart

Saxat från http://www.apple.com/se/bluetooth/
"Du kan använda Bluetooth på PowerBook G4, iBook, iMac eller Power Mac med 15-tumsskärm genom att ansluta en D-Link Bluetooth USB Adaptor."

// Daniel

Den texten måste vara gammal, då jag med säkerhet vet att det är inbyggd BT i Powerbooken, iMacen samt Powermacen...

Låter ju bra...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-04-13 00:35

vi har gått igenom det här med inbyggd blåtand lr inte... och svaret är; ja, det ÄR inbyggt om man beställer från apple store...

använd sökfunktionen ^^

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=42165

1
Bevaka tråden